اهواز؛

چهارمین کنفرانس بین‌المللی زبان، گفتمان و منظورشناسی در خوزستان

چهارمین کنفرانس بین‌المللی زبان، گفتمان و منظورشناسی در در آمفی‌تئاتر دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد،

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازاهواز، دکتر علیرضا جلیلی‌فرد ،دبیر علمی چهارمین کنفرانس بین‌المللی زبان، گفتمان و منظورشناسی با اشاره به ارائه 250 مقاله در این کنفرانس به‌صورت شفاهی و پوستر، گفت: با توجه به اینکه این کنفرانس تنها رویداد علمی در سطح کشور است که جنبه گفتمان و منظورشناسی در حوزه زبان انگلیسی را مورد توجه قرار می‌دهد، توانسته‌ایم جنبه مهم دیگری از زبان انگلیسی به‌جز آموزش را در سطح کشور معرفی کنیم.

وی اظهار کرد: علم گفتمان و منظورشناسی بخشی از حوزه زبان کاربردی محسوب می‌شود که کمتر از 20 سال از فعال شدن این حوزه در سطح کشور می‌گذرد و دانشگاه شهید چمران به‌عنوان یکی از دانشگاه‌هایی که به این حوزه تخصصی بسیار اهمیت می‌دهد، در سطح کشور شناخته شده است.

دکتر علیرضا جلیلی‌فرد  با اشاره به ارسال مقالات بسیار به دبیرخانه این کنفرانس، بیان داشت: در مجموع پس از داوری 250 مقاله برای ارائه به‌صورت شفاهی و پوستر انتخاب شد که از این تعداد 120 مقاله به‌صورت شفاهی طی سه روز برگزاری کنفرانس ارائه خواهد شد؛ همچنین سخنرانی‌های کلیدی طی برگزاری کنفرانس با حضور متخصصان برجسته بین‌المللی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار می‌شود.

رئیس دانشکده ادبیات و زبان انگلیسی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اهداف کلی برگزاری این کنفرانس، خاطرنشان کرد: معرفی بیشتر علم گفتمان و منظورشناسی، ارائه آخرین دستاوردها و یافته‌های پژوهشی در این حوزه و در نهایت فراهم کردن شرایط و بسترهای مناسب برای اعضای هیأت‌علمی و دانشجویان دکتری به منظور تبادل تجربیات، یافته‌ها و دستاوردهای علمی خود با دیگر محققان و متخصصان این رشته در سطح کشور و دنیا از مهم‌ترین اهداف برگزارکنندگان این کنفرانس است.

جلیلی‌فرد بازخوردهای سه دوره برگزاری این کنفرانس در سطح کشور و حتی بین‌المللی را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: یکی از دلایل آن، این است افرادی را که قبلاً‌ برای حضور در کنفرانس دعوت کردیم، همه حاضر بودند در این رویداد شرکت کنند و حضور پیدا کردند. در چهارمین کنفرانس نیز دکتر پیتر وایت و الکساندر دان، هر دو از دانشگاه نیوسوث ولز شهر سیدنی استرالیا و دکتر خورخه آروس هیتا از دانشگاه کمپلوتنسه مادرید در کنفرانس حضور دارند و یافته‌های علمی خود را ارائه می‌دهند.
 
وی افزود: همچنین بسیاری از اغضای هیأت‌علمی برجسته دانشگاه‌های دیگر از‌جمله دانشگاه‌های بغداد، بصره، بانکوک تایلند و تمام افرادی که در این حوزه در سطح کشور فعالیت می‌کنند، در کنفرانس حضور پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد این کنفرانس یک رویداد شناخته‌شده در سطح بین‌المللی و جایگاه کنفرانس زبان در دانشگاه است و دعوت‌شدگان از دانشگاه‌های دیگر کشورها به‌راحتی حضور در این کنفرانس را می‌پذیرند.

دبیر علمی چهارمین کنفرانس بین‌المللی زبان، گفتمان و مردم‌شناسی با بیان اینکه طی حدود هشت سال از برگزاری این کنفرانس همچنان این همایش تنها همایش تخصصی در سطح کشور در این حوزه است، گفت: دیگر دانشگاه‌ها اغلب به سمت آموزش زبان حرکت کرده‌اند اما دانشگاه شهید چمران علم گفتمان و منظورشناسی را مورد توجه قرار داده است که می‌تواند از جنبه دیگری اهمیت زبان انگلیسی را در سطح استان و کشور نشان دهد.

جلیلی‌فرد افرود: در واقع آموزش زبان تنها دغدغه استادان این رشته نیست، بلکه مسائل بزرگتری در این حوزه اعم از نقش زبان در جامعه به‌طور کلی، نقش زبان در دیدارها و رویدادهای عمومی و همچنین نقش زبان در همه مکان‌هایی که افراد یکدیگر ار ملاقات می‌کنند اعم از دانشگاه، بیمارستان و ...، می‌تواند حوزه بحث و بررسی باشد؛ از این نظر که منظور افراد را چگونه به‌درستی بفهمیم زیرا برای گفته‌ها، لایه‌های پنهان زبانی وجود دارد که با تمرکز و از طریق روش‌های علمی می‌توان آن‌ها را بررسی کرد. از این حیث علم گفتمان و منظورشناسی در شناخت زبان‌ها و جامعه بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فعالیت‌های حوزه زبان انگلیسی در کشور بیشتر با گرایش آموزش زبان است، ‌تصریح کرد: شاید در حوزه گفتمان و منظورشناسی سابقه فعالیت‌ها در کشور بیش از 20 سال نباشد و وقتی که دانشگاه شهید چمران حدود 10 سال در این زمینه فعالیت کرده، نشان می‌دهد که توانسته است سهم بزرگی در ترویج و توسعه علم گفتمان و منظورشناسی داشته باشد که نتیجه آن نیز تحصیل چندین تن از دانشجویان دانشگاه در دانشگاه‌های اروپا، استرالیا و نیوزلند در این حوزه است؛ همچنین مجله تخصصی زبان دانشگاه در این حوزه علمی مقاله می‌پذیرد.

رئیس دانشکده ادبیات و زبان انگلیسی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان داشت: دانشگاه شهید چمران اولین دانشگاه کشور است که در این حوزه وارد شده و دانشگاه‌های دیگری مانند علامه طباطبایی و شیراز نیز پس از دانشگاه شهید چمران به این حوزه ورود کرده‌اند. با این مبنا، فکر می‌کنم توانسته‌ایم جنبه مهم دیگری از زبان به‌جز آموزش را در سطح کشور معرفی کنیم و گفتمان و منظورشناسی را در زبان‌های مختلف، مورد توجه قرار دهیم.

جلیلی‌فرد همچینن درباره همکاری انجمن زبان انگلیسی معلمان استان در برگزاری این کنفرانس، گفت: این انجمن از نخستین روزهای برنامه‌ریزی برای برگزاری کنفرانس، همکاری داشته است و قطعاً بدون فعالیت‌های اجرایی این انجمن، برگزاری کنفرانس به این شکل میسر نبود؛ بنابراین حضور انجمن زبان انگلیسی معلمان در این کنفرانس هم غنیمت و هم نیاز و لازم است، از این نظر که معلمان، متولی آموزش زبان در استان هستند و باید به‌عنوان یک بال همایش حضور فعال داشته باشند تا بتوانند دستاوردهای کنفرانس را در حوزه آموزش و پرورش انتقال داده و از این تجارب برای بهبود شیوه‌های آموزش زبان در سطح مدارس بهره بگیرند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.