مدیر کل مدیریت بحران استان گفت : برای بحران آب برنامه ریزی نشده است .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛گروسی در همایش بحران آب افزود : موضوع کم آبی در استان جدی است اگر با این شرایط پیش رویم بیابانی شدن استان را هم باید به دیگر بلایا اضافه کرد .

نبود برنامه ریزی برای بحران آب

وی با بیان اینکه فرونشست متعدد زمین در مناطق مختلف به ما هشدار می دهد افزود : این موضوع استان را از لحاظ اقتصادی و اجتماعی تحت تاثیر قرار داده است .

طاهرخانی نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه  با گلایه از اینکه کشاورزان معمولی نمی توانند چاه غیر مجاز حفر کنند گفت :  باید بررسی شود که 70 درصد این چاه ها را چه کسانی حفر کرده اند .

وی اضافه کرد :  ضعف مدیران با ملاحظات و اعمال سیاست های وابسته باعث شده تا کشور به این وضع برسد که باید شناسایی و مجازات شوند .

ملکی معاون آب منطقه ای هم به تهدید های مختلف دشت قزوین و فرونشست آن اشاره کرد و گفت : در سال 43 و بعد از شناسایی دشت قزوین پیش بینی شده بود که این دشت پتانسیل برداشت این همه محصول را ندارد .

ملکی با بیان اینکه 91 درصد آب استان در حوزه کشاورزی مصرف می شود، گفت : اگر آبیاری 20 هزار هکتار از این اراضی که قرار است به روش های نوین مجهز شود درست کار نکند دشت  به بحران نزدیک تر می شود .

وی ایجاد شرکت های استانی در حوزه آبریز بالادست و توسعه کشت و برداشت بی رویه در استانهای همجوار را مهمترین عامل کاهش آب های سطحی و زیر زمینی اعلام کرد.

وی ادامه داد : میانگین بارشها تقریبا تغییر نکرده و البته از برف به باران تبدیل شده است اما ورود پساب های شهری و صنعتی باعث شده تا از کیفیت آب های زیر زمینی کاسته شود .

ملکی همچنین به تبعات فرونشست زمین اشاره کرد و گفت : تا 10 سال آینده خشکسالی تاکستان و بویین زهرا را غیر قابل کشت می کند و به ناچار باید جمعیت از شهرها و روستا ها خالی شود.

وی با بیان اینکه اجرای انتقال آب از شاهرود پروژه ای زمان بر و پر هزینه  است ، گفت : برا ی حل این مشکل باید آبخوان را احیا کنیم .

هجران فر مدیر کل آب و فاضلاب هم در این جلسه  به مشکل تامین آب شهرهای قزوین ، محمدیه و مهرگان و آبیک اشاره کرد و گفت :  با تلاش های انجام شده توانسته ایم به مرحله قابل تحمل برسیم اما با بروز کوچکترین مشکل در خطوط انتقال آب دوباره تنش ایجاد میشود .

وی با اشاره به نقش مردم در مدیریت مصرف آب از شهروندان خواست : تا تجهیزات ذخیره و افزایش فشار را در خانه های خود نصب کنند و برای تهیه اقساطی شیر آلات کاهنده مصرف آب به اداره کل آب و فاضلاب مراجعه کنند .

هجران فر همچنین پایین بودن نرخ آب بها را یکی از دلایل مصرف بیش از حد مجاز مشترکان دانست و گفت :  هرمشترک تنها یک سوم از هزینه تمام شده را پرداخت میکند .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار