کارشناسان در برنامه امشب گفتگوی ویژه خبری به بحث درمورد نوسازی و بهسازی مراکز درمانی پرداختند.

باید از ظرفیت بخش‌های خیریه، نهادهای عمومی، غیر دولتی و خصوصی استفاده کرد/وضعیت اسفناکی در حوزه درمان از حیث فیزیکی حاکم استبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ « نوسازی و بهسازی مراکز درمانی» موضوع  گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت ، صیف بدری  سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و محمد جعفر علیزاده معاون وزیر راه و شهرسازی به بحث و گفتگو پیرامون آن پرداختند.

در سال ۸۶، هفتاد و سه درصد تخت های بیمارستانی، فرسودن و فاقد ارزش بهسازی لرزه ای بودند


در ابتدای این بحث حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی کشور به تشریح آخرین وضعیت ایمنی بیمارستان ها و واحد های درمانی پرداخت و گفت: طی بررسی ۵۷۰ بیمارستان دولتی؛ در  سال ۸۶، هفتاد و سه درصد تخت های بیمارستانی ( سازه های بیمارستانی) ما فرسوده و فاقد ارزش بهسازی لرزه ای بودند.

وی افزود: خوشبختانه با اقداماتی که مجموعه دولت ها در یک دهه گذشته انجام دادند ، در سال جاری این رقم در کل کشور به ۴۵ درصد رسیده است و هدف گیری مان این است که تخت های فرسوده را در چهار سال آینده(سال ۱۳۹۹) به سی درصد برسانیم.

حریرچی اظهار داشت: متاسفانه در سال ۸۶، در تهران وضعیت بدتری داشتیم و ۸۷ درصد تخت های موجود در بخش های دولتی، فرسوده و فاقد ارزش بهسازی بودند که توانستیم این رقم را در سال جاری به ۷۵ درصد برسانیم ضمن آنکه هدف گیری ما برای چهار سال آینده ۳۸ درصد است.

قائم مقام وزیر بهداشت تصریح کرد: علاوه بر اینکه می بایست ۷۵ درصد تخت های فرسوده در تهران را بازسازی کنیم می باید ۱۰۰ هزار تخت جدید نیز ایجاد کنیم.

متوسط زمان ساخت بیمارستان بالای ۱۰۰ تخت، 9 سال است

وی در باره اینکه آیا بیمارستان های نوساز از ایمنی لازم برخوردارند، نیز عنوان کرد: متاسفانه در وزارت بهداشت و وزارت مسکن به دلیل محدودیت های بودجه ای، متوسط زمان ساخت بیمارستان های بالای ۱۰۰ تخت، ۹ سال بودن است که البته بیمارستان هایی هم داشتیم که ساخت آن ها ۱۷، ۱۸ سال طول کشیده  و در چند سال اخیر افتتاح شده اند که وضعیت مناسبی ندارند.

حریرچی خاطر نشان ساخت: با اقداماتی که در وزارت بهداشت و مسکن انجام شده، بیمارستان هایی که هم اکنون تحویل می شوند و یا بعد از این ساخته می شوند موضوع بهسازی در آن ها مورد توجه قرار گرفته و خواهد گرفت.

در بودجه ۹۶ به صورت ویژه به موضوع نوسازی و مقاوم سازی بیمارستان ها پرداخته ایم

در ادامه این بحث، صیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران نیز یا تاکید بر اینکه در بودجه سال ۹۶ به موضوع نوسازی و مقاوم سازی تمام ساختمان های دولتی به ویژه بیمارستان ها پرداختیم، گفت: مجلس شورای اسلامی در خصوص نوسازی بیمارستان ها، مشکلات قانونی را حل و وظیفه قانونی خود را عمل می کند ولی دولت ها در سطح اجرا هستند و آن ها باید مشکلات این حوزه را احصاء کنند.

هزینه مقاوم سازی بیش از هزینه نوسازی است


جعفر علیزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه،با طرح تحول سلامت روند ساخت بیمارستان های جدید شتاب گرفته است گفت: هزینه مقاوم سازی بیش از نوسازی است.

وی با اشاره به تشکیل کمیته ای پیرامون موضوع مورد بحث گفت: برای کل کشور بیمارستان ها را در12 شاخص اولویت بندی کرده ایم لذا، امسال در نقاط مختلف کشور برای ساخت 44 بیمارستان اولویت بندی کرده ایم که از این تعداد20 بیمارستان در حال تجهیز است.

علیزاده با بیان اینکه، میانگین هزینه احداث تخت35 میلیون تومان است اظهار داشت: 100 الی150 میلیون هزینه تجهیزات است.

وی با اشاره به اینکه، در شهرستان های اطراف تهران شروع به ساخت بیمارستان کرده ایم افزود: در شهرستان البرز بیمارستان هزار تخته احداث شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه، در سال96  تعداد جدیدی بیمارستان تحویل خواهیم داد اضافه کرد: جا نمایی، مکان یابی و ساخت بیمارستان های بزرگ زمان بیشتری می طلبد.

حريرچي در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، مقاوم سازی یک ساختمان قدیمی در اکثر موارد معادل ساخت متراژ جدید هزینه در بر دارد بیان کرد:  در 10 سال منتهی به سال 92 در کل کشور سالانه هزار و هفتصد تخت جدید ساخته شده است.

وی با اشاره به اینکه، در سال91 چهار صد تخت ساخته شده است عنوان کرد: با کمک مجلس و با حمایت وزارت بهداشت و مسکن بعد از طرح تحول سلامت سالانه5 هزار و 250 تخت جدید تحویل داده ایم.

قائم مقام وزیر بهداشت و درمان با اشاره به اینکه، 2 هزار و500 تخت سالانه به  بیمارستان های موجود تحویل داده شده است گفت: هر تخت جدیدی که ساخته می شود ایمن است لذا در تخت های ساخته شده معیار مقاوم سازی لحاظ شده است.

حريرچي تصریح کرد:  در 10 سال منتهی به سال92 به طور متوسط400 میلیارد تومان پول عمرانی در حوزه بهداشت و درمان هزینه شده است.

وی ادامه داد: با کمک دولت از  بودجه عمرانی در دو سه سال گذشته500 میلیارد و در سال گذشته900 میلیارد تومان مازاد هزینه عمران شده است.

قائم مقام وزیر بهداشت و درمان با اشاره به اینکه، در سال94 هزار میلیارد تومان از طرف خیریه به بیمارستان ها کمک شده است افزود: ظرفیت دولت برای آینده کافی نیست.

وی با اشاره به اینکه، 40 بیمارستان خیریه در کل کشور وجود دارد گفت: 40 بیمارستان دیگر در دست ساخت داریم.

حريرچي با بیان اینکه، 800 میلیارد از سوی خیریه ها کمک شده است افزود:از  نهادهای عمومی غیر دولتی کمک های جدی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه، 120 هزار و790 تخت فعال در کشور داریم اظهار داشت: بنیاد برکت 10 بیمارستان را در بخش های محروم کشور در دست ساخت دارد .

حريرچي با اشاره به کمک های انجام شده از سوی بنیاد مستضعفان، سازمان تامین اجتماعی و شرکت نفت افزود: بخش غیر دولتی و خصوصی باید به ما کمک کنند.

وی تصریح کرد: طبق برآوردهای انجام شده80 درصد مردم از تعرفه های دولتی استفاده می کنند و 15-16 درصد با کمک بیمه تکمیلی افراد به بیمارستان های خصوصی مراجعه می کنند.

قائم مقام وزیر بهداشت و درمان با اشاره به اینکه، 4 درصد مردم می توانند به بیمارستان های خصوصی مراجعه کنند اظهار داشت: بخش خصوصی و غیر دولتی یا باید به صورت اجازه به شرط تملیک کار کنند و یا از انواع روشهای مشارکت دولتی، خصوصی استفاده کنند.

حريرچي با بیان اینکه، 4 هزار و700 تخت دیالیز در نظر گرفته شده است گفت: برای13 هزار تخت تفاهم نامه با طرف های خارجی گذاشته شد.

علیزاده در بخش دیگری با اشاره به اینکه، برخی از نقاط کشور برای حوزه خصوصی توجیه اقتصادی ندارد گفت: جلسات متعددی با کشورهای مختلف داشتیم تا به مشارکت با ما بپردازند.

وی تصریح کرد:  سهم بودجه عمرانی امسال در لایحه بودجه از محل یک درصد جهش90 درصدی داشته است که اگر در مجلس به تصویب برسد ، سال آینده می توان بسیاری از بیمارستان ها را به نتیجه مطلوب رساند.

حريرچي در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه، باید با  وفاق ملی اوضاع را حل کرد گفت:  در مورد شهر تهران بدترین وضعیت را داریم.

وی با اشاره به اینکه،  طرح جامع ای تهیه شده است تا در راستای آن اقدامات لازم را انجام دهیم ادامه داد: راه حل تهران بازسازی یا ایجاد بیمارستان های جدید است.

قائم مقام وزیر بهداشت و درمان با اشاره به اینکه، چند بیمارستان بزرگ2 هزار تخته باید در اطراف و حاشیه بزرگراه ها احداث شود بیان کرد: سازمان انرژی اتمی بیمارستان هزار تخته در پیش گرفته است.

وی اظهار داشت: 70 درصد تخت های بیمارستانی در اکثر کشورهای اروپای غربی و آمریکایی متعلق به خیریه هاو ارگان های غیر انتفاعی است اما در ایران4-6-8 درصد متعلق به ارگان های مذکور است.

وی با بیان اینکه، در ایران80 درصد خدمات در بیمارستان های دولتی انجام می شود ادامه داد:  باید از ظرفیت بخش های خیریه، نهادهای عمومی، غیر دولتی و خصوصی استفاده کرد.

بدری،  سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه،  وضعیت مالی دولت به گونه ای است که باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کند گفت: در تبصره3 لایحه بودجه50 میلیارد دلار از طریق فاینانس در اختیار وزارت علوم و بهداشت و درمان قرار گذاشته شده است.

وی تصریح کرد:  وضعیت اسفناکی  در حوزه درمان از حیث فیزیکی حاکم است که اگر به موقع دست به کار نشویم ممکن است عواقب تلخی همراه داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به بند الف تبصره 5 لایحه بودجه اضافه کرد: 51 هزار میلیارد درآمد اختصاصی برای دانشگاه های علوم پزشکی در نظر گرفته شده است گفت: آنها می توانند از محل درآمدهای اختصاصی برای نوسازی استفاده کنند.

وی اظهار داشت: مجلس آمادگی دارد تا در قوانین اصلاحات لازم را انجام دهد تا بتوان از ظرفیت بخش خصوصی بهره گرفت.

بدری با اشاره به اینکه، برای شهر تهران طرح زود بازده برای مدیریت بحران تعریف شده است عنوان کرد: از سال 86 تا 95  هشتصد تخت جدید بیمارستانی تهیه شده است.

وی با اشاره به اینکه، 75 درصد بیمارستان های دولتی فرسوده است گفت: در جا نمایی آنها دچار مشکل هستیم لذا باید  در تهران بیش از8 بیمارستان2 هزار تخته خوابی جا نمایی شود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار