مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از آغاز فعالیت سامانه نورپردازی مجموعه بناهای تاریخی میدان امام (ره) خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فریدون اله یاری افزود : با اتمام عملیات نورپردازی در این مجموعه تاریخی ، گنبدهای فیروزه ای این مجموعه جهانی ،شب هنگام می درخشد .
وی ادامه داد: نصب و راه اندازی سامانه نورپردازی بناهای تاریخی مجموعه میدان امام (ره) از جمله گنبد مسجد شیخ لطف الله ، مسجد امام ، عالی قاپو و سر در قیصریه و غرفه های طبقه دوم به اتمام رسید و این مجموعه جهانی در هنگام شب با نور پردازی جلوه ای تازه به خود گرفت .
اله یاری اظهارکرد: این اقدام با هماهنگی این اداره کل و توسط شهرداری منطقه 3 اصفهان ، معاونت خدمات شهری شهرداری ، پایگاه ثبت جهانی میدان امام (ره) و برق منطقه ای اصفهان انجام شد.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان نیز با بیان اینکه برای اجرای نور پردازی اعتباری بالغ بر چهار میلیارد ریال هزینه شده است افزود:با تصویب عملیات اجرایی نورپردازی میدان امام (ره) در کمیته راهبردی پایگاه ثبت جهانی امام (ره) ، کار طراحی نورپردازی مجموعه بناهای تاریخی میدان امام توسط حوزه خدمات شهری اصفهان و تامین اعتبار آن توسط منطقه 3 شهرداری اصفهان صورت گرفت.
احمد رضا مصوراظهار کرد: برای نور پردازی بناهای تاریخی با حفظ موقعیت بناهای تاریخی از نورهای رنگی استفاده نخواهد شد و برای این منظور از پروژکتورهای ال ای دی برای مصرف بهینه انرژی و نورهای گرم آفتابی متناسب با بناهای تاریخی استفاده می شود.
وی هدف ازاجرای این پروژه را ارتقای کیفی نور پردازی وضعیت میدان امام (ره) در شب با پرهیز از هرگونه تخریب در آثار تاریخی ذکرکرد.
شکل فعلی مجموعه تاریخی میدان امام اصفهان در دوره سلطنت شاه عباس اول ، به سال ۱۰۱۱ قمری و باهدف آیین چراغانی و آتش‌ بازی بوجود آمد و استاد محمدرضا و استاد علی‌اکبر اصفهانی، از معمارانی هستند که این میدان را طرح‌ریزی کرد و آن را به شکل فعلی بنا نهاده‌اند. نام این دو معمار بر سردر بناهای پیرامونی میدان به چشم می‌خورد.
بناهای تاریخی موجود در چهار طرف میدان نقش جهان شامل عالی قاپو، مسجد شاه (اصفهان)، مسجد شیخ لطف الله و سردر قیصریه است. میدان نقش جهان در تاریخ 8 بهمن 1313 به شماره 102 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت 1358 به شماره 115 جزء نخستین آثار ایرانی بود که به عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید.



انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار