معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه برای 100 هزار پزشک عمومی در کشور باید وظایفی تعیین شود، گفت: دانشگاه علوم پزشکی کشور از کمبود 10 هزار عضو هیأت علمی رنج می‌برد.

برای 100 هزار پزشک عمومی در کشور باید وظایفی تعیین شودبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدباقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت صبح امروز در مراسم تدوین سند آمایش کار گروه های دانشگاه علوم پزشکی در ساختمان مرکزی علوم پزشکی تهران با اشاره به مولفه‌های اساسی برای تقویت انسانی گفت: اگر بستر کشور فراهم باشد و طرح پزشک خانواده و ارجاع شکل بگیرد ما می توانیم تا حدود تعداد میزان متخصصان داخلی‌مان را در داخل کشور دست پیدا کنیم، اما به طور کلی ما در کشور 100 هزار پزشک عمومی داریم که برای هر یک از آنها باید تعیین وظایف شود که یک پزشک عمومی چه داروهایی می‌تواند تجویز کند. 
 
وی بیان کرد: بر طبق فرمت و چارچوب‌ها دانشگاه علوم پزشکی گزارشی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کرده که در آن ماموریت گرایی و ساختار علمی کشور آنالیز شده است که در این راستا دانشگاههای علوم پزشکی به افق خوبی دست پیدا می‌کنند. 
 
معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: مسئولیت‌های حرفه‌ای در هر رشته‌ای کار را سخت کرده است که بر اساس حوزه پشتیبانی به این نتیجه رسیده‌ایم که با قوانین جدید راهکارهای خوبی برای دانشگاه علوم پزشکی تعریف شود. 
 
وی عنوان کرد: ما باید از هر فضا در جهت ترسیم افق‌های طولانی استفاده کنیم تا در سال‌های آتی کشور در چالش‌های بیماری‌های مختلف قرار گیرد بتوانیم در آینده نگری کنیم تا با تبدیل آن به فرهنگ از بروز مشکلات جلوگیری شود. 
 
لاریجانی با بیان اینکه حوزه‌های موفق آنهایی هستند که آینده نگری در آن انجام شده است، افزود: در این افق 5 ساله با توازن مرغوب رشته‌های تخصصی مختلف را دانشگاه باید در خود جای دهد و این خودش یک مدل نگاه جدید است که در طرح آمایش و تدوین سند جامع می‌توانیم به آن دست پیدا کنیم. 
 
وی تاکید کرد: 43 درصد آموزش‌های تکمیلی در یک منطقه واقع شده است ولی متاسفانه در استان‌های دیگر کشور هیچ آموزش تکمیلی وجود ندارد. 
 
معاون آموزشی وزیر بهداشت اظهار داشت: وقتی ما یک مدل کاری داشته باشیم این مساله سبب می‌شود از نفوذ نظرات جلوگیری شود و من انتظار دارم که دانشگاه‌های علوم پزشکی در تدوین سند جامع به طور جدی پیگیر شود تا نسبت به سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی عقب نمانیم. 
 
وی ادامه داد: من از دانشگاه‌های مختلف علوم پزشکی می‌خواهم که با ترسیم افق از برون رفت خارج شود و در زمینه کسب مجوز  همه گروه حمایت کاری صورت می‌گیرد. 
 
لاریجانی عنوان کرد: دانشگاه‌های که خود را به روز رسانی کرده و افق را برای خود ترسیم کرده‌اند طرح‌هایش در شورای گسترش برده می‌شود تا مطالعاتشان هر چه سریعتر برطرف و در این راستا مطالعات مناسبی منطبق بر نیاز سنجی و بر اساس مناطق آمایشی با کشورهای اروپایی صورت گرفته است. 
 
وی ادامه داد: به نظر من به دانشگاه‌های علوم پزشکی استقلال بدهیم تا بتوانند برای خود برنامه ریزی و مشکلات خود را حل کند. 
 
معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه کشور ترکیه 70 هزار دانشجو پزشکی خارجی دارد، عنوان کرد: ما باید راهکاری ارائه دهیم بر طبق افق آینده دانشگاه‌های علوم پزشکی پیشرفت کنند زیرا توسعه ما در حوزه آموزش پزشکی بر اساس سند آمایشی انجام می‌شود و بر همین اساس گزارشی به شورای گسترش و برنامه ریزی وزارت علوم داده شده است. 

وی افزود: وزارت علوم و دانشگاه آزاد به همراه دانشگاه علوم پزشکی می‌تواند در این آمایش و تدوین سند جامع شرکت داشته باشند که این آمایش سبب بازتعریف کردن هیأت‌های علمی می‌شود و افراد تحت تعقیب به خوبی آموزش می‌بینند.

لاریجانی بیان کرد: مـتأسفانه در دانشگاه علوم پزشکی کشور بیش از 10 هزار نفر هیأت علمی کمبود داریم که با این بودجه کم وزارت بهداشت این کسری‌ها جبران نمی‌شود اما به طور کلی مجوز جذب 2 هزار عضو هیأت علمی صادر شده است.

وی با بیان اینکه هزینه‌های بودجه آموزش معقول‌‌تر از بخش درمان است و 5 هزار تجهیزات پزشکی برای مجهز شدن بیمارستان‌های آموزشی تهیه شده، تصریح کرد: ترسیم مدل محاسباتی تأثیری زیادی جهت پیشرفت کشور دارد و در برنامه ششم توسعه اعضای هیأت علمی تمام وقت تعاریف خاص خود را دارند که من امیدوارم در شورای نگهبان این بخشنامه که به صورت قانون درآ‌مده است تأیید و به تصویب برسد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت تأکید کرد: اگر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از نقشه علمی برخوردار باشند از میلیاردها هزینه صرفه‌جویی می‌شود و این برنامه آمایشی سبب پیشرفت دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌شود.

وی تصریح کرد: دانشگاه تهران برای جذب دانشجویان خارجی شهریه خود را بسیار کاهش داده است و دانشگاه علوم پزشکی از ظرفیت بیش از هزار و 500 دانشجوی خارجی برخوردار هستند که باید هر چه سریع‌تر این خلأ برطرف شود.

لاریجانی افزود: امیدوارم سند توسعه بین‌المللی کردن دانشگاه‌های علوم پزشکی مورد تصویب شورای انقلاب فرهنگی قرار بگیرد و آموزش عالی پزشکی از اصلاحات روشنی برخوردار شود.

تحصیل تعداد کمی دانشجویان استان کرمان در رشته‌های پزشکی
در ادامه مراسم علی اکبر حق‌دوست رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: تدوین سند ملی و علمی برای توسعه حوزه‌های مختلف بهداشت است که از افراط و تفریط‌های مختلف جلوگیری شود.

وی بیان کرد: در تدوین این سند کارهای خوبی صورت گرفته است و با توجه به محدودیت منابع و بودجه بهترین فعالیت‌ها شکل گرفته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان برنامه توسعه ملی کشور در سه فاز مختلف انجام می‌شود که در فاز اول بیش از 90 درصد آن محاسباتی بوده است و برای سنجیدن تعداد دانشجو به جمعیت هر استان لازم است یک سری پارامترها و پیوست‌های اقتصادی و همچنین هزینه‌های مختلف در نظر گرفته شود تا از بلندپروازی‌های مختلف جلوگیری شود.

حق دوست ادامه داد: در فاز دوم که در حال حاضر 80 درصد پیشرفت داشته است نگاه ما به آمایش سرزمینی در فازهای کلان مناطق و کشور است و در این زمینه کارهای خوبی انجام شده است و در آن نیاز سیستم به تخصص‌های مختلف را ذکر کرده است که متناسب با نیازها وتوانمندی‌های دانشگاه‌ها میزان تعداد نیروی متخصص هر منطقه مشخص می‌شود.

وی تأکید کرد: مثلا اگر در منطقه‌ای نیروی متخصص مامایی زیاد داریم باید به تربیت پرستار بپردازیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه باید دانشگاه‌های علوم پزشکی به رشد کافی برسند، افزود: در فاز سوم این سند بر اساس نیاز کشور دانشگاه‌های علوم پزشکی کل کشور نقش اساسی را ایفا می‌کند و در آن مختصات توسعه علمی دنیا ذکر شده است و آموزش در حین کار در آمایش سرزمینی دانشگاه‌ای علوم پزشکی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد در طرح آمایش سرزمینی دانشگاه علوم پزشکی اقدام بسیار مهم است که این دانشگاه نقشی پررنگ در تربیت نیرو دارد، تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی کرمان دارای 750 عضو هیأت علمی و 6 هزار و 875 نفر دانشجوی علوم پزشکی دارد و به ازای هر 100 هزار نفر 5 هزار و 520 دانشجو در رشته‌های علوم پزشکی در حال تحصیل هستند. 

حق دوست افزود: به طور کلی 5.2 درصد دانشجوهای کشور در رشته‌های پزشکی شرکت کرده‌اند که متأسفانه در کرمان دانشجویان کمی در این رشته تحصیل می‌کنند.

وی بیان کرد: امیدوارم که استان کرمان در آینده حدود 16 هزار دانشجوی علوم پزشکی داشته باشد که بر طبق این طرح آمایشی تحصیل دانشجویان در رشته پزشکی باید از 46 درصد رشد برخوردار شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: بحث اعضای هیأت علمی غیراستخدامی را در دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمان مطرح شده است تا یک توازنی بین اعضای هیأت علمی مراکز رشد و تحقیقات ایجاد و توانایی اداره آنها افزایش یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار