وزیر صحت عامه افغانستان یک بیمارستان 50 تخت خوابی معتادین در شهر چاریکار مرکز ولایت پروان را افتتاح کرد.

شفاخانه ۵۰ تخت خوابی معتادین مواد مخدر در پروان به بهر برداری رسیدبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، آقای فیروز در مراسم افتتاح این بیمارستان گفت که به منظور روند مبارزه با مواد مخدر و تجدید تعهد برای کاهش تقاضای مواد مخدر در کشور این شفاخانه به بهره برداری سپرده شد.

این بیمارستان دارای پنجاه بستر بوده که در بخش های خدمات داخل بستر، سراپا، آگاهی دهی در مورد اضرار مواد مخدر، مشوره دهی، انگیزه دهی به منظور ترک مواد مخدر، خدمات ارایه می کند.

همچنان مریض‌های که مراحل تداوی را سپری کرده‌اند توسط فعالان ساحوی به دلیل رجوع نکردن دوباره به مواد مخدر به مدت شش ماه تحت تعقیب قرار می گیرند.

آقای فیروز در این مراسم گفت: طوری که همه می‌دانید اعتیاد به مواد مخدر یک پدیده خانمان سوز بوده که معمولا قشر جوان اجتماع را که منحیث زیر بناء اصلی و سرمایه اقتصادی در جهان امروزی شناخته شده مورد هدف قرار می دهد. با وجود تلاش های وزارت صحت عامه و دیگر نهاد های مسئول ولی با آنهم این پدیده ویرانگر متاسفانه در افغانستان در حال افزایش است.

آقای فیروز گفت که پروان مانند دیگر ولایت‌های کشور از چشم مافیای مواد مخدر به دور نمانده و آنان توانسته اند که یک تعداد از جوانان این ولایت را بسوی اعتیاد به مواد مخدر سوق بدهند و این عمل نه تنها فضای این ولایت تیره می سازد بل مشکلات صحی، اجتماعی و اقتصادی نیز به بار می آورد.

او تاکید کرد که، مبارزه با این پدیده یک امر بین السکتوری وسیع بوده که با این وصف تنها با تداوی معتادین مواد مخدر نمی توان با این پدیده شوم مبارزه کرد، بلکه ایجاب می کند تا همه ارگان های ذیدخل دست به دست هم داده و در کاهش عرضه و تقاضای مواد مخدر بذل مساعی به خرج دهند.

در همین حال محمد عاصم عاصم، والی پروان از رهبری وزارت صحت عامه در راستای ایجاد شفاخانه ۵۰ بستر تداوی معتادین در این ولایت ابراز قدردانی نموده و پدید اعتیاد به مواد مخدر را در کشور یک مصیبت بزرگ تلقی کرد.

بر اساس آمار وزارت صحت عامه، اکنون ۱۰۹ مرکز تداوی معتادین مواد مخدر در سراسر کشور وجود دارد که ۵۸ مرکز آن در چوکات وزارت صحت عامه فعالیت دارد و ظرفیت مجموعی این مراکز بیشتر از چهار هزار بستر در یک دور و بیشتر از چهل هزار مریض را در یک سال تحت تداوی قرار می دهند.

در حال حاضر بیش از سه میلیون تن در افغانستان معتاد به مواد مخدر می باشند، در حالیکه در سال ۲۰۰۹ این رقم به یک اعشاریه پنج میلیون تن می رسید.

گفته شده که ۹۶ درصد از مردم ولایت پروان به خدمات صحی دسترسی دارند که حدود ۷۰ مرکز صحی و ۴۵۲ پوسته صحی در این ولایت وجود دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار