"دونالد ترامپ" پیش از فرا رسیدن نخستین روز رسمی حضورش در کاخ سفید، صدور برخی دستورات ریاست جمهوری را آغاز کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایندیپندنت؛ "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا، پیش از این قول داده بود در نخستین روز حضور رسمی‌اش در کاخ سفید، بسیاری از طرح‌هایی را که دولت قبلی ارائه داده اما از نظر وی ناکارآمد هستند، لغو خواهد کرد. با اینکه امروز –دوشنبه- نخستین روز کاری ترامپ در کاخ سفید محسوب می‌شود؛ اما وی در چند روز گذشته لغو قوانینی را که مورد پسندش نبود، آغاز کرده است.

ترامپ بلافاصله پس از انجام مراسم تحلیف به اتاق بیضی شکل کاخ سفید رفت که از این پس دفتر کار وی به حساب می‌آید. نخستین دستوری که ترامپ صادر کرد به طرح "بیمه سلامت" اوباما مربوط می‌شد که بارها در جریان مبارزات انتخاباتی با آن مخالفت کرده بود. ترامپ به سازمان‌های دولتی درگیر در طرح ملی بیمه سلامت اوباما موسوم به "اوباماکر" دستور داد اقدامات لازم را در جهت لغو این قانون به عمل آورند.

ترامپ پس از پایان مراسم تحلیف مستقیما به کاخ سفید رفت و دستوری را امضا کرد که طبق آن سازمان‌های دولتی موظف می‌شوند "از اجرای قوانینی که به ایالت‌ها، شرکت‌ها و شهروندان آمریکایی بار مالی وارد می‌کنند، چشم‌پوشی کرده یا آنها را به تعویق بیندازند."

سپس ترامپ یک سری از دستوراتی را امضا کرد که به اعضای کابینه و مسائل جاری کاخ سفید مربوط می‌شد. یکی از قوانینی که وی امضا کرد به ژنرال بازنشسته "جیمز متیس" اجازه داد در حالیکه کمتر از 7 سال از زمان بازنشسته شدنش می‌گذرد، بتواند به عنوان وزیر دفاع منصوب شود. طبق قانون، انتصاب مقامات نظامی به عنوان وزیر دفاع تنها در صورتی امکان‌پذیر است که دستکم 7 سال از زمان خروج آنها از ارتش گذشته باشد. 

ترامپ حتی پیش از آغاز رسمی نخستین روز ریاست جمهوری‌اش حکم برخی از اعضای کابینه را مانند "اسکات پرویت"، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا، و "جان کِلی"، وزارت امنیت داخلی، امضا کرد.

ترامپ با صدور بیانیه‌ای "روز ملی میهن‌پرستی" را نیز پیش از آغاز به کار رسمی خود به تقویم آمریکایی‌ها اضافه کرد؛ اما هنوز مشخص نکرده چه تاریخی را برای این منظور درنظر گفته است.

در اقدامی دیگر، ترامپ کمی بعد از مراسم تحلیف، طی حکمی تمام سفرای آمریکا را در دیگر کشورهای جهان عزل کرد. جالب آنکه وی هنوز برای بسیاری از این سفارتخانه‌ها که برخی در کشورهای پرتنش هستند جایگزینی انتخاب نکرده است.

در سایت رسمی دولت اوباما نیز بندهایی از "تغییرات آب و هوایی" تغییر کرده است. حساب کاربری باراک اوباما با تمام دنبال‌کنندگان آن –و بدون اجازه کاربران- در اختیار ترامپ قرار گرفت. به این ترتیب نمی‌توان دوشنبه (امروز) را "نخستین روز کاری" ترامپ در مقام ریاست جمهوری آمریکا دانست زیرا وی از چند روز پیش صدور دستورات و استفاده از اختیارات ریاست جمهوری را آغاز کرده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار