سالانه 1281 میلیون مترمکعب آب از سفره های زیرزمینی استان سمنان برداشت می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛ مدیر عامل شرکت آب و منطقه ای سمنان گفت : در مجموع 7/86 درصد از آب استحصالی استان در حوزه کشاورزی، پنج درصد در بخش صنعت و 3/8درصد در بخش آشامیدنی به مصرف می رسد.

ایرج حیدریان افزود: حدود 226 میلیون متر مکعب از این مقدار آب ها یعنی 5/18 درصد از منابع سطحی و یک هزار و 55 میلیون متر مکعب معادل 5/81 درصد از منابع زیر زمینی برداشت می شود.

وی میانگین بارش سالانه و نزولات جوی در استان را 120 میلی متر اعلام و اظهارداشت : این در حالی است که استان هر ساله شاهد تبخیر 107 میلی متر است.

حیدریان خاطرنشان کرد: وابستگی شدید بیشتر مناطق ایران به منابع آب زیرزمینی، رشد جمعیت و نیاز روز افزون به منابع آب از یک طرف و وضعیت اقلیمی و جغرافیایی کشور و همچنین وقوع پدیده خشکسالی در سال‌های اخیر از طرف دیگر باعث شده در دهه‌های گذشته فشار زیادی بر آبخوان‌های آب زیرزمینی وارد شود.

مدیر عامل شرکت آب و منطقه ای سمنان با بیان این که، هم اکنون این استان با 143 میلیون متر مکعب کسری مخازن آب زیر زمینی (دشت ها)روبرو است، گفت: به دلیل اضافه برداشت از ذخایر زیرزمینی مشکلات زیادی در دشت های سمنان ایجاد شده و این درحالی است که تامین آب لازم نقش موثری در توسعه استان دارد.

حیدریان مقدار برداشت آب از سفره های زیرزمینی در استان را بیش از حد مجاز و بیشتر از مقدار تغذیه آبخوانهای استان ذکر و تصریح کرد : با تو جه به کسری آب در سفره های آب زیر زمینی ،نظارت مستمر برای حفظ و بهره برداری در اولویت برنامه های این شرکت قرار دارد.

انتهای پیام/ م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار