گناباد در توسعه کشت گلخانه‌ای با رویکرد گیاهان دارویی زمینه تبدیل‌شدن به قطب گیاهان دارویی استان و کشور را دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی مدیرکل جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی ظهر امروز در جلسه تجلیل از کشاورزان برتر گناباد به محدودیت نداشتن کشت گلخانه‌ای در خراسان رضوی اشاره و افزود: گناباد در توسعه کشت گلخانه‌ای با رویکرد گیاهان دارویی زمینه تبدیل‌شدن به قطب گیاهان دارویی استان و کشور را دارد.
محمدرضا اورانی به تخصیص ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبارات آبیاری تحت‌فشار به استان خراسان رضوی و نقدینگی حدود ۷۰ میلیارد تومان آن اشاره و تصریح کرد: برای انتقال آب در خراسان رضوی یک هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته‌شده است که با این میزان اعتبار می‌توان۴ هزار کیلومتر انتقال آب با لوله داشت و به‌زودی سهم هر شهرستان از این میزان اعتبار ابلاغ می‌شود.
اورانی در خصوص امهال تسهیلات کشاورزی کشاورزان گفت: تاکنون ۴۸ هزار و ۷۱۱ درخواست امهال تسهیلات کشاورزی از ۲۸ شهرستان استان دریافت شده است و اقدامات لازم در این خصوص در حال انجام می‌باشد.
او خاطر نشان کرد : گناباد هفتمین شهرستان خراسان رضوی از لحاظ وسعت و سیزدهمین شهرستان ازلحاظ جمعیتی می‌باشد و در این شهرستان ۵۷ درصد مردم شهرنشین و مابقی افراد روستانشین هستند.
اورانی اظهار کرد: طی ۵۵ سال و از سال ۱۳۳۵ تا سال ۱۳۹۰ حدود ۳۲۷ روستای گناباد فاقد سکنه شده و این تخلیه روستاها مشکلات فراوانی در سلامت غذایی و حاشیه کلان‌شهرها ایجاد کرده است.
اورانی بابیان اینکه از ۳۷ دشت آبی خراسان رضوی ۵ دشت در گناباد وجود دارد، اذعان کرد: در ۵ دشت گناباد سالانه ۲۹ میلیون و ۷۸۰ هزار مترمکعب آب مازاد بر توان تولید برداشت می‌باشد که از این تعداد تنها اوضاع دشت عمرانی رو به بهبود است و در مابقی دشت‌ها برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی افزایش‌ یافته است.
او افزود: علت افزایش برداشت از سفره‌های زیرزمینی به سال ۱۳۴۰ برمی‌گردد چراکه در این سال چاه‌های عمیق و نیمه عمیق به‌جای قنات‌ها مورداستفاده قرار گرفت.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی مدیرکل جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی به شرایط خشک‌سالی شدید بیش از ۶۰ درصد مساحت گناباد اشاره و تصریح کرد: شرایط موجود گناباد از لحاظ اقلیم، بارندگی و منابع زیرزمینی شرایطی حساس و شکننده ای است و حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ مترمکعب از مصارف آب شهرها و روستاهای این شهرستان در حوزه شرب و کشاورزی در شبکه انتقال و توزیع هدر می‌رود.
 
اورانی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در گناباد دارای کاهش ۲۴ درصدی می‌باشد، گفت : علی‌رغم کاهش کشت محصولات کشاورزی، سطح زیر کشت باغ‌ها در گناباد رو به افزایش است و این تغییر کشت انتخاب خوبی است چرا که محصولات باغی دارای نیاز آبی کم و مزیت نسبی بالا است.
گفتنی است در سال ۱۳۹۵ در بخش کشاورزی ۷۵ کشاورز خراسان رضوی به‌عنوان کشاورز نمونه انتخاب شدند که از این تعداد ۱۳ کشاورز قهرمان برتر ملی و ۶۲ کشاورز قهرمان برتر استانی می‌باشند که سهم گناباد از این قهرمانان ۲ قهرمان استانی است.
انتهای پیام// ح ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.