رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای شهر قم گفت :رعایت نکردن ضوابط ممکن است سبب رخ دادن فجایعی مانند حادثه ساختمان پلاسکو شود بنابراین مسئولان به رعایت ضوابط در شهر اهتمام کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛ سعادت‌طلب در دویست و پانزدهمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم که در سالن جلسات شورای اسلامی شهر برگزار شد، با اشاره به زلزله رودبار و منجیل در سال 1369 گفت: در این زلزله حدود 35 هزار نفر کشته شدند و سبب شد تا قانون نظام‌مهندسی ایران 5 سال پس از حادثه مصوب شود.
 
وی بابیان اینکه این قوانین شامل مباحث 22گانه و با اهداف 10گانه به تصویب رسیده است، افزود: توسعه فرهنگ اسلامی در معماری شهرسازی، رشد و اعتلای معماری در کشور و به‌طور کل ایمن بودن ساختمان‌ها برای مردم و به همراه داشتن آسایش برای آن‌ها از اهداف تصویب این قانون بوده است.
 
رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای شهر قم  با تأکید بر اینکه مقررات ملی ایران در سه دسته حوزه مطالعات و طراحی، نظارت و اجرا و بهره‌برداری و مراقبت قابل‌بررسی است، گفت: اتفاقی که در ساختمان پلاسکو افتاده عمدتاً مربوط به دسته سوم یعنی بهره‌برداری و مراقبت است.
 
وی با اشاره به اینکه هرکدام از این سه بخش ضوابط متعددی را تشکیل می‌دهد، افزود: حفاظت ساختمان‌ها در برابر حریق نخستین مبحث بهره‌برداری و مراقبت، در قانون نظام‌مهندسی آمده است و ایمنی آسانسورها، تأسیسات بهداشتی، ایمنی حین کار ایمنی مصالح و عایق‌بندی صدا و مراقبت و نگهداری ازجمله مواردی هستند که اگر رعایت نشوند می‌توانند فاجعه‌آفرین باشند.
 
سعادت‌طلب با اشاره به‌ضرورت توجه به این ضوابط تصریح کرد: در حوزه مدیریت شهری مسئولان موظف‌اند تا به این ضوابط اهمیت دهند و اگر مردم بی‌توجهی کردند، خود پیگیر اجرا این ضوابط باشند چراکه سایر کشورها به این مهم عمل کرده و لازم است ضوابط اولویت‌بندی شوند.
 
وی مقوله بلندمرتبه‌سازی در کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: این مقوله به‌تازگی در استان قم آغاز شده و لازم است به رعایت موارد ایمنی و سلامت در آن‌ها تأکید شود، زیرا ممکن است خطرآفرین باشند و مسئولیت حوادث نیز بر عهده مسئولان است.
 
عضو شورای شهر قم با تأکید بر ضرورت اجرای قوانین و ضوابط در کشور اظهار داشت: باید از تجارب موجود در این زمینه استفاده کرد و مانع از رخ دادن اتفاقاتی از قبیل ساختمان پلاسکو شویم و به اجرا قوانین پایبند باشیم زیرا قوانین موجود با جسم و یا با فرهنگ ما در ارتباط است.
 
وی خاطرنشان کرد: در زمینهٔ بلندمرتبه‌سازی که سختی‌های خاص خودش را دارد برخی از ضوابط رعایت نمی‌شوند و ممکن است سبب رخ دادن فجایع این‌چنینی شود بنابراین مسئولان به رعایت ضوابط در شهر اهتمام ورزند.
 
انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار