مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: لایحه هوای پاکی که حق مسلم مردم است بعد از سه سال هنوز، نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس را پیدا نکرده است.

بی‌توجهی نمایندگان مجلس به هوای پاک/برای گرانی گوشت، وزیر بازخواست می‌کنند ولی برای هوا نه!محمد درویش مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان دادخواهان حق مردم، به خاطر گران شدن گوشت، وزیر را در صحن علنی مجلس استیضاح کرده و سريعا شرایط را اصلاح می‌کنند اما، لایحه قانونی شدن هوای پاک را که حق طبیعی مردم است، سه سالی می‌شود که در بهارستان این دست و آن دست می‌شود ولی هنوز نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس را پیدا نکرده است. 

وی تصریح کرد: عدم توجه به ملاحظات زیست محیطی سبب افت کیفیت زندگی مردمی می‌شود که در آن کشور زندگی می‌کنند و آلودگی هوا دقیقا نتیجه همین بی‌توجهی به شاخص‌های اصلی زندگی است.

وی بیان داشت: آلودگی هوا در ایران آشکارا، پارادوکس اصل 50 قانون اساسی است چرا که این قانون تأکید کرده حفظ محیط زیست لازمه حیات رو به رشد مردم ایران است.

وی ادامه داد: اگر  آب، خاک، هوا و مواد غذایی ما آلوده باشد یا به عبارتی سالم نباشد، آشکارا حقوق شهروندی دچار ضایعه شده است. 

**مردم باید مطالبه‌گر هوای پاک باشند

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر مطالبه مردم برای تحقق هوای پاک، افزود: مردم از طريق رسانه‌ها و تریبون‌هایی که دارند، می‌تواند با ایجاد حساسیت حق هوای پاک را مطالبه کنند، البته در دانشگاه این حق با، طنین بهتری مطالبه می‌شود.

**بی‌توجهی نمایندگان مردم برای تحقق هوای پاک

درویش با اشاره به نقش نمایندگان مردم در مجلس و شورای شهر گفت: نمایندگان مردم در مجلس و شورای شهر می‌توانند بهره‌مندی از هوای پاک را به عنوان اولویت و حق جدی مطالبه کنند ولی متأسفانه این طور نیست، چرا که نمایندگان مجلس در حال حاضر به بررسی لایحه هوای پاک به عنوان اولویت جدی نمی‌پردازند و بیش از سه سالی می‌شود که این لایحه هنوز نتوانسته اولویت رسیدگی در صحن علنی مجلس را پیدا کند.

وی بیان داشت: اگر شعار محيط زيست می‌دهیم باید در عمل نشان دهیم که چقدر محیط زیست اهمیت دارد، آن موقع است که لایحه بسیار مهمی مثل هوای پاک می‌تواند دو فوریتی گرفته و مورد رسیدگی قرار گیرد.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، تأکید کرد: اگر هوای پاک و حق بودن آن برای مردم دراولویت باشد، نمایندگان مردم باید چند روز مرخصی خود را لغو کنند یا  چند ساعتی بیشتر در بهارستان بمانند و این لایحه را بررسی کنند.

**قصورکنندگان در دستیابی به هوای پاک مشخص می‌شوند

درویش بیان داشت: لایحه هوای پاک برای نخستین بار تکلیف 16 وزارتخانه و سازمان را در مدیریت بحث آلودگی هوا مشخص می‌کند بنابراین در این زمان است که مردم می‌توانند مطالبه کنند و بدانند کدام بخش در ماجرای آلودگی هوا وظایف خود را خوب انجام و کدامیک قصور کرده اند. 

**افزایش روزهای سالم 

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: با بررسی آمارها در طول چند سال گذشته، یعنی از سال 90 تاکنون، تعدا روزهای ناسالم کاهش  و تعداد روزهای سالم در حال افزایش است، اما ما با استانداردهای قابل قبول جهانی فاصله داریم.

درویش بیان داشت: مدارس، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها باید بيشتر به موضوع آلودگی هوا بپردازند تا مردم نسبت به اینکه هوای پاک حق مستلزم آنهاست آگاه شوند.

**برای گرانی گوشت، وزیر بازخواست می‌کنند ولی برای هوا نه!

وی ادامه داد: وقتی قیمت گوشت افرایش یافت، چندین نماینده مجلس وزیر را بازخواست کردند که چرا این وضعیت رخ داده، درمورد مرغ و تخم‌مرغ هم دقیقا شاهد همین اتفاق بودیم، ولی این حساسیت ها درباره ملاحظات زیست محیطی دیده نشده یا کمتر دیده می‌شود.
 
درویش تأکید کرد: در حقیقت رسانه‌ها باید کمک کنند تا آلودگی هوا و حق شهروندان برای تنفس هوای پاک در اولویت قرار بگیرد. 

** مبلمان شهری باید انسان محور شود 

برای رفع آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرها باید از تجربه دیگر کشورها استفاده کنیم تا مجبور به تجربه کردن مجدد آنها نباشیم امروزه کشورهایی مثل آلمان، بریتانیا، هلند، دانمارک و نروژ فقط به دنبال ارتقای کیفیت سوخت و خودروها نیستند، در آلمان در سال 10 هزار نفر بر اثر آلودگی ناشی از خودرو ديزل دچار مرگ زودرس می‌شوند آن‌هم دیزلی که استاندار آنها یورو 6 است، پس وضعیت کشورهای جهان سوم مثل ما مشخص است، در بهترین حالت تنها 20 درصد از خودروهایی که در تهران تردد میکنند استاندارد یورو 4 دارند. 

مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست درباره راه حل کاهش آلودگی هوا، گفت: ما باید به سمت تغییر مبلمان شهری براساس انسان محوری باشیم و به جای ساخت تونل‌ها، پل، اتوبان، بزرگراه‌ها و پارکینگ طبقاتی بیشتر که چراغ سبزی به تردد روزافزون خودروها نشان دهیم ، به سمت گسترش حمل و نقل عمومی و ارتقای کیفیت آنها باشیم، مسیرهای ايمن دوچرخه سواری و پیاده‌راه ایجاد کرده تا  آلودگی هوا و صوتی را کم کنیم. 

درویش با انتقاد از نحوه تبلیغاتی کشور افزود: متاسفانه یک شهردار فکر می‌کند که هرچه در بیلان کاری خود ساخت اتوبان، پل بلوار و مصرف آسفالت و سیمان، بیشتری یه ثبت برساند موفق و خوب بودن خود را نشان داده است. 

وی در پایان گفت: برای تغییر این نظام ارزشی، رسانه‌ها، آموزش و پرورش، وزارت علوم، صدا و سیما و وزارت ارشاد  نقش چشمگیری دارند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار