شهرکرد؛

تشکیل کمیته بزرگداشت ۱۹ بهمن در بروجن

کمیته بزرگداشت ۱۹ بهمن سالروز حرکت بختیاری های غیور چهارمحال و بختیاری برای بیعت با امام خمینی (ره) در بروجن تشکیل شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مسئول ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی در چهارمحال و بختیاری از تشکیل کمیته بزرگداشت ۱۹ بهمن سالروز حرکت تاریخی بختیاری های غیور استان برای بیعت با امام خمینی (ره)، برای اولین بار و بعد از ۳۸ سال از این واقعه تاریخی در شهرستان بروجن خبر داد.

علی گرجی گفت: این کمیته از سوی ستاد دهه فجر شهرستان و با حضور مؤثر ۳۰ نفر از مردم مؤمن و انقلابی بروجن تشکيل شد.

وی افزود: تحقیق و پژوهش و جمع آوری اسناد و مدارک و نقش محوری مردم شهرستان بروجن در آن حماسه به ياد ماندنی و زمينه سازی برای برگزاری همایش بزرگداشت ۱۹ بهمن از فعالیتهای این کمیته است.

گفتنی است: جمعی از اهالی و بختیاری های غیور منطقه چغاخور، بلداجی و بروجن، روز پنج شنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۳۵۷ به وسیله ۱۱ دستگاه اتوبوس برای بیعت با حضرت امام خمینی (ره) عازم تهران شدند و حدود ساعت ۹ و نیم صبح جمعه ۲۰ بهمن ضمن ملاقات و بیعت حضوری با ایشان در مدرسه علوی، آمادگی خود را برای حمایت همه جانبه از انقلاب ‌اسلامی اعلام کردند.

این افراد سپس با حضور در مراسم سخنرانی مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر منصوب ایشان در دانشگاه تهران، از دولت موقت هم اعلام پشتیبانی نمودند.

این گروه، شامگاه ۲۰ بهمن بعد از نماز مغرب و عشا و استماع سخنان آیت الله دکتر بهشتی، به سمت استان چهارمحال و بختیاری حرکت کردند که به دلیل حکومت نظامی، مجبور به توقف در شهر مقدس قم شدند.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در دیدار صبح روز دوشنبه ۱۳ مهرماه ۹۴ با اعضاى ستاد اولین کنگره‌ شهدای استان چهارمحال و بختیارى، در این رابطه فرمودند: «نکته‌ای که آقای نکونام (نماینده ولیّ‌فقیه در استان چهارمحال و بختیاری و امام جمعه‌شهرکرد) گفتند درباره‌ی آمدنِ مردم چهارمحال‌وبختیاری [به تهران‌] برای ابراز بیزاری از بختیار (آخرین نخست‌وزیر رژیم پهلوی)، خیلی مهم است. ممکن است مردم شیراز، مردم مشهد، مردم تبریز هم بیایند از بختیار ابراز بیزاری بکنند امّا خیلی فرق می کند که مردم بختیاری بیایند از یک فرد سیاسیِ شاخص بختیاری که در مقابل انقلاب و در مقابل امام قرار گرفته، ابراز بیزاری کنند؛ این نکته مهم است. این هم که ایشان گفتند که مردم توقّع دارند که آن روز، روز شاخصی باشد، درست است، این واقعاً جا دارد؛ چون در بین عشایر، این وابستگی‌ها و پیوندهای عشایری، چیز کوچکی نیست، چیز خیلی مهمّی است. اینها همان کسانی هستند که در قضیّه مشروطه، بلند شدند از شهرکرد -آن‌وقت ده‌کرد- آمدند اصفهان و اصفهان را گرفتند و آمدند تهران و کارهای بزرگی را انجام دادند، بیشتر با پیوندهای محلّی این کار را می کردند؛ یعنی تأثیرات قبایلی و عشایری بر روی مردم وجود داشت که حرکت می کردند می‌آمدند. امّا همین پیوندها در آنجایی که پای دین در میان است، پای انقلاب در میان است، پای امام در میان است، به کلّی کم‌رنگ می شود و بی‌خاصیّت می شود و از بین می رود؛ این خیلی چیز مهمّی است.»

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.