شهرستان منوجان از شهرستان های کشاورزی جنوب استان است که تولید انواع محصولات کشاورزی دراین شهرستان این منطقه را متمایز کرده است.

منوجان سرزمینی حاصلخیز  ورنگین کمانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان صبح زیبای مردم منوجان باآواز خروس محله وصدای جیک جیک چغوک (گنجشک) که نام یک روستا هم در این شهرستان هست و عمده ترین کشت زراعی در این روستاست شروع می شود.

اعضای خانواده در کنارهم صبحانه رو با نان گرم محلی دست پخت مادر که یکی از  انواع نان محلی (کرسک، تیمش ،تنکی، بزک وکماچ )پخته میشود وبا شیرتازه و پنیر محلی در کنار آتش که صفای خاصی دارد صرف میکنند و البته ناشتایی هم سرزمین حدود ساعت 10 صبح با خیار و گوجه تازه و یا خرما بریز و چنگمال که نوعی حلوا خوش مزه با خرما است، صرف خواهد شد.

زن و مرد در کنار هم برای یک روز کاری در مزرعه آماده می شوند. ناگفته نماند زنان روستایی پابه پای مردان علاوه برکارخانه داری در امر کشاورزی نیز دوشادوش مردان در مزرعه کشاورزی با آنها همکاری دارند.

یکی از کارهای جالب مردم منوجان همکاری وتعاون در امور کشاورزی است که مردم یک روستا برنامه ریزی میکنند و هر روز به همکاری یکدیگر در امر کشاورزی می پردازند ، به این صورت که هر روز سر مزرعه یکی از اهالی کار میکنند و همه درکنار هم هستند و این امر موجب وحدت و همدلی آنها نیز شده است.

این نمونه ای از اقتصاد مقاومتی است که باید آن را به دیگر نقاط کشاورزی کشور هم تسری داد.

شهرستان منوجان در 430کیلومتری از مرکز استان در جنوب غربی این استان پهناور قراردارد.
این شهرستان از دو بخش مرکزی و نودژ تشکیل شده شده است .
منوجان از غرب به استان هرمزگان و از شمال به کهنوج و از شرق به شهرستان قلعه گنح متصل است
شغل 98درصد مردم این خطه کشاورزی و دامپروری است.

شهرستان منوجان ظرفیت‌های خوبی در حوزه تولید محصولات کشاورزی دارد و کشاورزی مهمترین بخش مورد توجه در منطقه است چرا که پتانسیلهای منطقه ، شرایط آب و هوایی مناسب ، زمین حاصلخیز و فصل های مستعد از جمله نعمت هائی هستند که خود به خود باعث رونق کشاورزی در منطقه شده است .

محصولات کشاورزی به‌عنوان اصلی‌ترین منبع تأمین نیاز اولیه بشر، یعنی غذا نام برده شده و به همین دلیل این عرصه پس از پیدایش و گسترش جوامع انسانی نیز، نقش مهمی را در رفع نیاز افراد جامعه و تولید ملی و نیز تبادلات تجاری بین کشورها برعهده داشته است.

جنوب کرمان یکی از قطب های کشاورزی در استان و کشور به شمار می رود وجود پتانسیل ها و زمینه های مناسب برای تولید انواع محصولات در این مناطق و با توجه به تنوع آب و هوایی و اقلیم بسیار مناسب به رنگین کمان تولیدات کشاورزی تبدیل شده است و این منطقه با پتانسیل های بالقوه و بی نظیر کشاورزی هنوز برای بعضی ها ناشناخته است.

ناگفته نماند در دی ماه امسال چهار کشاورز این منطقه به عنوان نمونه کشوری انتخاب شدند که این موفقیت باعث افتخار بخش کشاورزی استان شد.
هرچند که در سالهای اخیر به سبب بحران آب در استان سطح زیرکشت محصولات کشاورزی کاهش یافت اما کشاورزان با گسترش آبیاری های نوین این کاهش سطح را با افزایش راندمان تولید ناشی از کاهش مصرف آب جبران کردند.

محصولات جنوب کرمان شامل پیاز ،خرما،گندم،جو،ذرت ،عدس ،انواع مرکبات ،محصولات گلخانه ای ،کلزا ،هندوانه ،سیب زمینی ،گوجه فرنگی،پیاز ،سیر ،فلفل ،لوبیا،باقلا ،خیار سبز و … است .

مهندس جعفر ماندگاری رئیس جهادکشاورزی شهرستان منوجان سطح زیر کشت انواع محصول در این شهرستان را برای سیب زمینی۲۹۸۰ هکتار ، پیاز ۶۵۰ هکتار ،هندوانه ۳۰هکتار ،گندم ۱۴۳۰هکتار، گوجه۷۵۰هکتار بادمجان۱۵۰هکتار ،فلفل ۵۵۰هکتار ،خیار۱۵۰۰هکتار،لوبیا سبز۱۲۰هکتار، ماش۵۰۰هکتار،ذرت۲۵۰ هکتار ،لوبیای معمولی۷۵ هکتار،عدس۳۰هکتار، یونجه ۴۰۰هکتار ،جو۵۴۰هکتار وکلزا ۸۵هکتار عنوان کرد.

وی افزود : درحال حاضر و در این ماه از زمستان گوجه, پیاز، بادمجان ، لوبیاسبز ، فلفل و در حال برداشت و روانه بازارهای مصرف در سطح کشور می باشد .

رئیس جهاد کشاورزی منوجان افزود : سطح زیر کاشت کل محصولات زراعی هزارو 40 هکتار است که این میزان کشت نسبت به سال گذشته از رشد چشمگیری برخوردار بوده وامسال منوجان را از کشت تک محصولی خارج کرده است.

وی با اشاره به بحران کم آبی در کشور و بخصوص استان کرمان و برای جلوگیری از هدر رفت آب و صرفه جویی در این زمینه عنوان کرد : ما کشاورزان را مجاب به استفاده از روش آبیاری نوین بجای سنتی کردیم زیرا با آبیاری نوین بازدهی بیشتر و راندمان تولید نیز بالاتر است .

ماندگاری استفاده از آبیاری تحت فشار در این منطقه را 70درصد ذکر کردو گفت:با توجه به ظرفیتهایی که در بخش کشاورزی این منطقه وجود دارد، اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی می تواند تاثیرگذار باشد و در آینده نزدیک مدیریت این شهرستان را دررفع محرومیت هایی که علی رغم تلاش های صورت گرفته برای توعه، همچنان مشهود است ،یاری کند.
انتهای پیام/ح
گزارش از طالب گل افشان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار