کرمانشاه؛

معماران اورامانات داده‌های محیط را به بهترین شکل در بنا به کار برده اند

ارائه دهنده مقاله برتر چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران در کرمانشاه گفت: معماران منطقه اورامانات داده‌های محیط را همچون مصالح به بهترین شکل در بنا به کار برده اند.

گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاهمحیا بختیاری منش دانش آموخته کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه هنر اصفهان در چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران - گفت: سابات ها به عنوان عناصر سازه ای در معماری سنتی ایران، به منظور انتقال نیروهای وارده از بنای مجاور در محل اتصال ساختمان به گذرها ساخته می شدند.

 وی ادامه داد: از ویژگی های بارز سابات ها، تبدیل عناصر سازه ای به عناصر عملکردی است و عناصر عملکردی هم به عنوان اتاقی برای خانه و هم به عنوان سرپناهی برای عابران در گذر استفاده می شده است.

 این دانش آموخته کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه هنر اصفهان گفت: آنچه که در این پژوهش بدان توجه شده است، بررسی نقش اقلیم بر شکل گیری این جزء معماری است. عنصری که شیوه ی تولید آن از اقلیم و مصالح موجود در بستر خود گرفته می شود و بر فرم، هندسه و تناسبات نیز اثر می گذارد.

 وی خاطرنشان کرد: در این راه با استفاده از بررسی نمونه های موردی در دو اقلیم سرد کوهستانی و گرم و خشک – نمونه های موردی در شهر یزد، اصفهان، کرمانشاه و اورامانات- به مقایسه ی این عنصر معماری از سه وجه معماری، سازه ای و هندسی پرداخته شده است.

 ارائه دهنده مقاله برتر چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران گفت: هدف از انجام این پژوهش؛ یافتن چگونگی تاثیر اقلیم بر شکل گیری سابات ها و بیان وجوه تشابه و افتراق مابین آنها و در نهایت واکاوی عملکرد و اجزای کالبدی سابات در اقلیم سرد کوهستانی (منطقه ی اورامانات- روستای هجیج) است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.