جهانگیر خبر داد

شهرداری تهران تمایلی برای خرید زندان اوین ندارد/سازمان زندان‌ها با 50درصد کمبود بودجه مواجه است

رئیس سازمان زندان‌های کل کشور گفت: مسئولان شهرداری تهران برای خرید زندان اوین رغبتی نشان ندادند.

عدم تمایل شهرداری تهران برای خرید زندان اوین/سازمان زندان‌ها با 50درصد کمبود بودجه مواجه است
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌های کل کشور در خصوص آخرین وضعیت فروش زندان اوین به شهرداری تهران در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در ابتدای اجرای این تصمیم، سازمان زندان‌ها و شهرداری تهران  کارشناسانی مشخص کردند اما با گذشت زمان کارشناس شهرداری تهران به دلیل تغییر پست های شغلی‌شان در پست جدید مستقر شد. 

وی افزود: علی‌رغم اینکه کارشناسان ما بارها از شهرداری تهران این موضوع را پیگیری کردند، اما شهرداری رغبتی نشان نداد و عدم تمایل شهرداری تهران برای خرید زندان اوین را به ریاست قوه قضاییه منعکس کردیم، در حال حاضر هم ممکن است با ارگان‌های دیگر از جمله مجموعه‌های دولتی که آنها هم متقاضی خرید زندان اوین بودند، مذاکره کنیم که در صورت نهایی شدن این مسئله، نام آنها را اعلام می‌کنیم.

رئیس سازمان زندان‌ها در خصوص تخصیص بودجه برای اردوگاه‌ها، گفت: امسال 80 میلیارد تومان برای تجهیز و ساخت اردوگاه‌ها تصویب شده اما هنوز یک ریال هم از این مبلغ پرداخت نشده است و امیدواریم دولت در تخصیص این مبلغ کمک کند.

جهانگیر در خصوص انتقال 20 زندان به خارج از شهرها در برنامه ششم توسعه، بیان داشت: امسال دو موضوع در برنامه ششم توسعه گنجانده شده است، که یکی از آنها بحث انتقال 20 زندان به خارج از شهرها و دیگری موضوع متناسب‌سازی جمعیت زندانیان با فضای زندان‌ها بود. از گذشته موضوع ظرفیت زندان‌ها و تراکم بیش از 2 برابر موجودی زندان‌ها مطرح و در این زمینه اختصاص بودجه مهم بود.

وی ادامه داد: از طرفی مقامات قضایی برای فرستادن متهمان به زندان‌ها باید ملاحظات قانونی را بکنند و برای جاهایی که بیش از حد زندانی دارد از اعزام خودداری کنند. با تصویب این موضوع در برنامه ششم توسعه باید دستورالعمل لازم را تهیه کنیم تا ساز و کار این موضوع اتخاذ شود.

رئیس سازمان زندان‌ها، تصریح کرد: این مسئله یعنی لحاظ کردن ظرفیت متناسب با زندان‌ها، نیاز به بودجه به بخش مدیریتی، بخشی از آن هم به کار اداری دارد و قسمتی هم به مسئله اعتبارات برمی‌گردد.

جهانگیر بیان داشت: موضوع انتقال زندان‌ها به خارج از شهرها از گذشته مطرح بوده است و باید بودجه متناسب با این هدف لحاظ شود. وقتی زندان از محیط بسته به باز و خارج از شهر منتقل می‌شود مشکلات آن هم منتقل می‌شود. سرویس ایاب و ذهاب و بحث اسکان مراقبان و مددکاران باید در کنار زندان‌ها فراهم شود و با توجه به اینکه در برخی مواقع صحبت از انتقال به  فضاهای 100کیلومتری خارج از شهر است، مشکلات موجود را باید در نظر کرفت.

وی افزود: زمین هایی به صورت تپه ماهور در بیرون از شهرهاست و  وقتی اعلام می‌کنیم زندان‌ها به این مکان ها منتقل شوند و زندان ساخته شود، باید به بودجه آن هم توجه کنیم چرا که بودجه‌ای که دولت می دهد تنها متناسب با هزینه صاف کردن این تپه‌هاست. در کنار این مسئله، موضوع منابع انسانی هم نباید فراموش شود.

رئیس سازمان زندان‌ها در پاسخ به این سوال که بودجه انتقال زندان‌ها به خارج از شهرها چقدر برآورد شده است؟گفت: قبلا برآوردی بین 8 تا 14 هزار میلیارد تومان داشتیم که البته این برآورد نیاز به بازنگری دارد.

جهانگیر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سازمان زندان‌ها چقدر کمبود بودجه دارد؟گفت: باید ببینم از مقدار بودجه ای که تصویب شده چه مقدار به سازمان ها اختصاص می یابد، علی‌رغم همه تلاش ها بودجه قوه قضاییه ضعیف بسته شده است، سازمان زندان‌ها با 50درصد کمبود بودجه مواجه است و در بخش‌های مختلف تغذیه و بهداشت و درمان با مشکلاتی مواجه است.

وی با اشاره به وضعیت ورودی‌ها و خروجی‌ها به زندان‌ها، ادامه داد: ورودی‌ها بهتر شده است و بعد از دستورالعمل رئیس قوه قضاییه، تغییرات خوبی در ورودی به زندان‌ها داشتیم. در سال‌های اخیر 10درصد افزایش ورودی داشتیم اما در 2 سال اخیر و با توحه به دستورالعمل جدید این روند متوقف و سپس کاهش یافت و امیدواریم از همه ظرفیت‌ها استفاده شود چرا که صرف کاهش ورودی ها کمکی نمی‌کند. باید تغییر نگاه در رابطه با زندان‌ها داشته باشیم و زندان را به عنوان آخرین راه حل بدانیم.


رئیس سازمان زندان‌ها گفت: مقامات قضایی باید تلاش کنند با توجه به پرونده شخصیت افراد، سایر ملاحظات قضایی را فراهم کنند که بحث زندان یک بحث استثنایی باشد تا موجودی ها با زندان‌ها متناسب شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار