رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: توافق برجام اتفاق مهمی در جهت استفاده از فناوری‌های پاک و سبز کشورهای دنیا است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم "روز ملی هوای پاک با شعار  همه با هم به سوی هوای پاک" که امروز به مناسبت روز هوای پاک در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: توافق برجام اتفاق مهمی بود که باعث شد به منظور استفاده از فناوری های پاک و سبز، تجربیات و سرمایه گذاری، با کشورهای دنیا تعامل داشته باشیم. 

وی افزود: در حال حاضر 8 هزار و 600 خودرو و موتورسیکلت فرسوده در تهران تردد می‌کند. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آلودگی هوا امروزه یکی از معضلات زیست محیطی دنیا محسوب می شود،طبق گزارش‌ سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا یکی از علل اصلی مرگ و میر در دنیا است، به طوری که از هر هشت مورد مرگ و میر، یک مورد مرتبط با آلودگی هوا است.

ابتکار تصریح کرد: علاوه بر این که آلودگی هوا خسارت‌های سنگینی بر جامعه وارد می کند، کاهش طول عمر و افزایش هزینه‌های بهداشتی و درمانی از جمله مشکلات ناشی از آن است.

معاون رئیس جمهور با بیان این که موضوع آلودگی هوا محدود به کشورهای در حال توسعه نیست و کشورهایی مثل چین نیز با بحران شدید آلودگی هوا به علت رشد یک سویه اقتصادی و بی توجهی به محیط زیست مواجه هستند ،گفت: 23 شهر کشور چین با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند، علاوه بر چین کشور هند و به ویژه دهلی به شدت با آلودگی هوا درگیرند. این شهر جزء شهرهای آلوده دنیا محسوب می‌شود.

وی با اشاره به این که امسال، شهرهای اروپایی مثل پاریس، آتن و مادرید نیز با معضل آلودگی هوا مواجه شده اند ،افزود: بنابراین آلودگی هوا محدود به یک کشور یا یک منطقه نیست و به یک موضوع فراگیر در دنیا تبدیل شده است، به همین منظور، کشورها در جهت کنترل فعالیت آلاینده‌ها اقداماتی را انجام می دهند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در جهت رفع آلودگی ناشی از مسئله گرد و غبار با ابتکار عمل ایران قطعنامه‌هایی در سازمان ملل تصویب شد. این اقدام باعث شد در مورد رفع گرد و غبار به عنوان یک معضل زیست محیطی، یک جریان سازی در سطح بین المللی صورت گیرد تا همکاری های بین المللی و منطقه ای را برای حل آن داشته باشیم.

ابتکار با بیان این که در ایران نیز با آغاز دولت یازدهم محیط زیست جایگاه خود را پیدا کرد گفت: در این دولت به مسائل محیط زیست به ویژه آلودگی هوا توجه بسیاری شد، کیفیت هوا در سال 95 در مقایسه با سال 92 رو به بهبود بوده است، در حال حاضر هوای بهتری نسبت به گذشته تنفس می‌کنیم، اما این اصلا به این معنا نیست که شرایط مطلوب است، بلکه باید به طور مستمر برنامه‌های کاهش آلودگی هوا را در کشور اجرا کنیم.

وی با اشاره همکاری دستگاه‌های مختلف در اجرای دقیق و چند وجهی برنامه کاهش آلودگی هوا افزود: اگر هر یک از بخش‌ها کند عمل کنند ، دستیابی به هدفگذاری صورت گرفته با سرعت کمتری انجام می‌شود و برنامه با مشکل مواجه خواهد شد.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بی توجهی‌های دولت قبل در خصوص رسیدگی به مسائل آلودگی هوا تصریح کرد: با اجرای برنامه‌های کاهش آلودگی هوا سعی کردیم عقب ماندگی‌های گذشته را جبران کنیم. در حال حاضر وضعیت آلودگی در استان‌های مختلف متفاوت است. در برخی شهرها هنوز نتوانستیم به اهداف خود دست یابیم که منابع آلاینده ثابت و گرد و غبار منشأهای تأثیرگذاری در این وضعیت داشته اند.

ابتکار با اشاره به این که 8 میلیون و 600 هزار خودرو و موتورسیکلت فرسوده در تهران تردد می‌کنند، تصریح کرد: از اول مهر سال 95 توقف شماره گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری  محقق شد، اما هنوز در بسیاری از شهرها موتورهای کاربراتوری و فرسوده  تردد دارند، در شرایط حاضر تبدیل خودروها به شرایط احسن در دستور کار دولت قرار دارد. 

ابتکار ادامه داد: همچنین دولت برای تدوین برش یکساله کاهش آلودگی هوا و جلب رضایت شبکه بانکی کشور به منظور ارتقای وضعیت خودروها تلاش‌هایی داشته است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به حمایت مجلس شورای اسلامی گفت: تدوین قانون هوای پاک اتفاق مهمی است که در حال حاضر آخرین مراحل خود را در مجلس می‌گذراند، امیدواریم به زودی تصویب و ابلاغ شود تا اقدامات ما در کاهش آلودگی هوا سرعت بیشتری پیدا کند.

وی با بیان این که در این دوره مقام معظم رهبری حمایت خوبی نسبت به حفظ محیط زیست داشتند، گفت: ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست اقدام موثر و مفیدی بود. دولت نیز گام‌های موثری در زمینه تحقق سیاست‌های کلی محیط زیست برداشته است که امیدواریم با همکاری شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی اجرای استانداردها و نظامات محیط زیستی بیش از پیش اعمال شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان  این که طبیعت ایران شکننده شده است، تصریح کرد: در شرایط حاضر احتیاج به عزم و اراده جمعی برای حل مشکلات محیط زیست کشور داریم، این عزم در حاکمیت شکل گرفته و باید در بخش‌های خصوصی و مردم نیز ایجاد شود.

گفتنی است؛ عروسک "مستر دماغ" در این همایش حامی دریاچه ارومیه معرفی شد و رونمایی آن توسط ابتکار صورت گرفت. بخشی از درآمدهای این طرح به احیای دریاچه ارومیه اختصاص می‌یابد، همچنین رونمایی از طرح جامع دانش آموزی "با کیمیا" به عنوان یک سایت ترویجی در زمینه اجرای نمایش و سایر کارهای فرهنگی و هنری و حفظ محیط زیست توسط  وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور انجام شد.

انتهای  پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار