آخوندی گفت: بلندی و کوتاهی ساختمان ملاک نیست بلکه استفاده از فناوری سازگار با طبیعت و ظرفیت های زیستی که قابلیت زندگی خوب برای جامعه را به همراه دارد باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سومین کنفرانس بناهای بلند که در مرکز همایشهای بین المللی برج میلاد برگزار شد، اظهار داشت: از جهت اقتصاد سیاسی، بلند مرتبه سازی بر ایران به معنای هزینه کردن از جیب ملت است، به طوری که برای گروهی خاص به قیمت سربار کردن هزینه ها نفعی کوتاه مدت ایجاد می کند.

وی افزود: دولت ها با درونی کردن هزینه ها بایستی از تحمیل آن به یک جامعه و ملت جلوگیری نمایند.

آخوند به نکته حائز اهمیت در اقتصاد سیاسی اشاره کرد و گفت: کشوری موفق است که بتواند همه افراد را موظف نماید تا هزینه های خود را به دیگر تحمیل نکند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برون ریز کردن اقتصاد سیاسی دامنه های گسترده ای دارد و این در حالی است که در کشور ما اظهاراتی مبنی بر اجرای پروژه بدون یک ریال هزینه به میان می آید و حال باید گفت که  چنین امری امکان پذیر نیست چرا که هزینه ها به صورت پنهان به کل جامعه تخصیص داده می شود.

وی بیان کرد: ایران کشوری است که در منطقه نسبتا خشکی قرار دارد که بعد از آمدن فناوری به کشور شیره طبیعت را کشیده ایم.

وی ادامه داد: باتوجه به منابع زیستی موجود این امکان به افراد داده نمی شود که در طبیعت دخل و تصرف ایجاد نمایند، این درک غلط ما از زندگی مدرن شهری است که با ورود فناوری بدون توجه به منابع زیستی دخل و تصرفاتی را بیش از ظرفیت در طبیعت ایجاد کردیم، از این رو لازم است که بازنگری در قوانین شهری مورد توجه قرار گیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه تکنولوژی و فناوری را دست آویزی برای آسیب رساندن به طبیعت قرار داده ایم، عنوان کرد: در برخی شهرها مانند اصفهان که دریک منطقه کویری قرار گرفته صنایع آب‌بری همچون فولاد در آنجا مشغول به فعالیت هستند که درخصوص مکان یابی این صنایع باید تجدید نظر صورت گیرد.

وی با بیان اینکه انتقال آب از دریای عمان به زاهدان هزینه بالایی دربر دارد، افزود: با وجود آنکه انتقال آب از دریای عمان به این شهر هزینه ای بالغ بر هر مترمکعب 12 هزار تومان در بر دارد لذا با قیمت 200 تومان می خواهد فروخته شود، از این رو لازم است که جمعیت به حاشیه دریای عمان که خالی است سکنه است انتقال یابد.

آخوندی با بیان اینکه مخالف ساختمان های بلند نیستم اظهار داشت:  بلندی یا کوتاهی ساختمان ملاک نیست بلکه استفاده از فناوری سازگار با طبیعت و ظرفیت های زیستی اهمیت بالایی دارد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار