قسمت اول؛

پاسخ سوالات خود در زمينه "بیماری‌های غدد و دیابت" را اينجا بخوانيد

سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، توسط متخصص مربوطه پاسخ داده شد.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ بخشی از پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.  

شما هم می توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود پاسخ را از پزشکان مطرح در آن بخش دريافت كنيد.

اما پاسخ سوالات تعدادی از کاربران در خصوص بیماری‌های غدد و دیابت که توسط علی بنکدار تهرانی پزشک عمومی داده شده، به شرح زیر است:

تزریق انسولین
بنکدار اظهار داشت: شروع تزریق انسولین با توجه به نوع دیابت در افراد متفاوت است. در دیابت نوع یک، در بدن فرد مبتلا انسولین تولید نمی شود و فرد از ابتدا باید انسولین تزریق کند.

در دیابت نوع 2 با توجه به شرایط و کنترل بیماری، ممکن است نیاز به تزریق انسولین باشد. ملاک تعیین کننده ضرورت تزریق آن میزان قند خون ناشتا و سه ماهه (هموگلوبین a1c ) است که پزشک بر اساس آن تشخیص می دهد.

عوارض انسولین
بنکدار بیان کرد: انسولین یک هورمون آنابولیک و کار آن ذخیره انرژی است. به کمک انسولین، قند خون در کبد ذخیره می‌شود و تا زمانی که از مواد غذایی استفاده نمی کنیم این قند آزاد شود.

بیمار دیابتی وقتی انسولین تزریق می کند باید فعالیت بدنی خود را افزایش دهد تا تعادل برقرار شده و سبب اضافه وزن نشود.

قرص دیابت
بنکدار تصریح کرد: در صورت تشخیص پزشک متخصص، دیابت با قرص قابل کنترل است اما رعایت نکاتی مانند اصلاح برنامه تغذیه ای و افزایش فعالیت بدنی در کنار آن حائز اهمیت است.

آزمایش دیابت
بنکدار تاکید کرد: راه اصلی تشخیص دیابت انجام آزمایش ژنتیک است. عموما شناسایی دیابت نوع یک و 2 با توجه به علائم توسط پزشک قابل تشخیص هستند اما در صورت شناسایی نشدن، انجام آزمایش ژنتیک توصیه می شود.

دیابت نوع 2 
بنکدار بیان کرد: علت ایجاد این نوع دیابت مقاومت بدن در مقابل انسولین و کاهش ترشح آن است.

اگر فرد بتواند مقاومت در مقابل انسولین را با کاهش وزن، اصلاح تغذیه و انجام فعالیت بدنی ایجاد کند، این بیماری قابل کنترل است اما در برخی موارد پیشرفته که تزریق انسولین ضروری است، درمان سخت خواهد بود.

پیش دیابتی
بنکدار افزود: فردی که در معرض ابتلا به دیابت است، می تواند با افزایش فعالیت بدنی (نیم ساعت پیاده روی، پنج روز در هفته) و اصلاح تغذیه به سلامت کامل بازگردد.

نوسان قند خون
بنکدار تصریح کرد: نوسان قند خون یک عامل تخصصی است که نیازمند بررسی پزشک است و در افراد دیابتی با توجه به نوع دیابت متفاوت بوده، اما اصلی ترین علت نوسان قند خون درست مصرف نشدن داروها و منظم نبودن ریتم زندگی این افراد است.

ارتباط خونریزی و کاهش هوشیاری در افراد دیابتی
بنکدار اظهار داشت: کاهش هوشیاری در نتیجه خونریزی و شکستگی ارتباطی به دیابت ندارد و در افراد عادی نیز در صورت وقوع می تواند ایجاد شود.

دیابت نوع یک در کودکان
بنکدار تاکید کرد: مدیریت و کنترل دیابت نوع یک به وسیله تزریق انسولین انجام می شود. هنوز علت اصلی ایجاد دیابت نوع 2 شناسایی نشده است. استرس، برخی بیماری های ویروسی و عوامل ژنتیک از موارد تاثیرگذار در ایجاد دیابت نوع یک است.

بنکدار گفت: در دیابت نوع 2 که کارکرد لوزالمعده دچار اختلال می شود، از طریق مصرف داروها، کاهش وزن و اصلاح سبک زندگی میزان ترشح انسولین در بدن فرد می تواند به تعادل برسد. اما در دیابت نوع یک روند آسیب دیدگی لوزالمعده طولانی تر و توقف ناپذیر بوده و فرد باید انسولین مورد نیاز بدن را از طریق تزریق تامین کند.

بنکدار اضافه کرد: در دیابت نوع یک درمان قطعی وجود ندارد و فرد باید به کمک مصرف دارو، اندازه گیری قند خون، اصلاح تغذیه و انجام فعالیت بدنی بیماری را مدیریت کند.

در دیابت نوع 2 به خصوص در مراحل اولیه، بیماری می تواند به شرط کاهش وزن، انجام فعالیت بدنی و انتخاب سبک زندگی مناسب در مراحل اولیه برگشت پذیر باشد.

تغذیه و دیابت
بنکدار بیان کرد: فرد دیابتی باید برنامه تغذیه ای سالم داشته باشد اما این به معنای رعایت رژیم غذایی گیاهی صرف نیست. تغذیه سالم به معنای استفاده از وعده های غذایی سبک تر و متعدد است که رعایت این اصول به کاهش نوسان قند خون در بیماران دیابتی کمک می کند.

بنکدار اظهار داشت: مصرف فیبر و سبزیجات از بالا رفتن میزان قند خون در افراد مبتلا به دیابت محافظت می کند. استفاده از میان وعده ها در طول روز و شب قبل از خواب (مانند شیر، خرما و میوه ها) از ایجاد ضعف و گرسنگی پیشگیری می کند.

انواع تزریق انسولین
بنکدار تصریح کرد: تزریق انسولین به عنوان اصلی ترین راه کنترل دیابت به ویژه در دیابت نوع یک مطرح است که شامل تعداد دفعات تزریق و واحدهایی است که توسط پزشک تعیین شده و بر روی ران، شکم و پشت بازو تزریق می شود.

بنکدار تصریح کرد: تزریق انسولین به 2 صورت بلند اثر (یک یا دوبار در روز) و کوتاه اثر (هنگام مصرف غذا و گاه به دفعات بیشتر) انجام می شود.

بهترین الگو برای یادداشت قندخون
بنکدار گفت: توصیه می شود افراد مبتلا به دیابت دفترچه ای تهیه نموده که شامل تاریخ، ساعت و ثبت عدد قند ناشتا میزان قند مصرفی در طول روز به فاصله هر 2 ساعت باشد.

قند خون نرمال
بنکدار اظهار داشت: قند خون بین 70 تا 100 قند ناشتای طبیعی، 100 تا 125 پیش دیابت و 126 به بالا نشانه دیابت است. همچنین قند 2 ساعته بالای 200 و هموگلوبین َA1C بالاتر یا مساوی 6.5 بیانگر دیابت است.

استفاده از مکمل در افراد دیابتی
بنکدار افزود: مصرف مکمل ها و ویتامین ها در این افراد ضرری ندارد اما مصرف بی‌رویه هرکدام می تواند خطرناک باشد.

دیابت و باروری
بنکدار بیان کرد: فرد دیابتی در صورت بارداری باید میزان قند خون را کنترل کند، زیرا بی توجهی به آن می تواند عوارضی مانند به دنیا آوردن نوزاد چاق و زایمان سخت را به دنبال داشته باشد.

وی یادآور شد: افراد باید قبل از بارداری و پس از آن موضوع را با پزشک مطرح نموده و قند خون خود را کنترل کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
میرزای
۲۳:۱۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام بردادر من دچار دیابت است که انسولین تزریق میکند الا قندش از ۳۵۰ پاین نمیاددکترش ۲۰ ماحد اونم شب تجویز کردن چکار باید کرد
Iran (Islamic Republic of)
Sezar
۲۰:۳۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
با عرض سلام. خواهره من یک ماهه که عمل تومور مغزی بدخیم انجام دادن در سمت چپ سرشون ،و الان سمت راستش کاملا فلج شده و نمیتونه اصلا صحبت کنه و به عبارتی دیگه کلماتو گم کرده و نمیتونه تحلیل کنه که چی میخاد بگه ،اما سمت راستش که فلجه گاهی اوقات پاش شروع به لرزش میکنه یا به کف پاش حساسیت نشون میده و شصت پاشو تکون میده
میخاستم ببینم اصلا امکانش هست که خوب شه ؟چقدر طول میکشه تا بهبودی سمت راست و زبان و حافظشو بدست بیاره