روزشمار پیروزی انقلاب اسلامی؛

در چهارشنبه سیاه چه اتفاقی رخ داد؟

مردم ایران با حادثه خونین چهارشنبه 27 دی‌ماه در اهواز، اتفاق تلخ دیگری را تجربه کردند.

در چهارشنبه سیاه چه اتفاقی رخ داد؟به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بعد از خروج شاه در 26 دی سال 57 یکی از مهمترین اتفاقات در تاریخ ایران رقم خورد که زمینه پیروزی انقلاب اسلامی را فراهم کرد.

پس از فرار شاه معدوم از خاک کشور و با گذشت فراز و نشیب های نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (رحمه الله علیه)، کم کم فجر و ظفر ملت ایران پدیدار شد.
 
شاه خائن، پس از جنایت های بیشمار حکومت پهلوی و به خاک و خون کشیدن خیل عظیمی از مردمی که پشت سر ولی فقیه زمان خود ایستاده بودند، زمانی که دید حتی حمایت بیگانگان هم نتوانست این حکومت نامشروع را حفظ کند، از کشور گریخت.
 
درست یک روز پس از خروج‌ شاه، نظامیان در اهواز فاجعه آفریدند. آنها که با فرار شاه، کاخ آمال و آرزوهای خود را به باد رفته می‌دیدند، با خروج از پادگان‌ها و حمله مسلحانه با تانک و ادوات زرهی، شهر و مردم بی‌دفاع را به خاک و خون کشیدند.
 
مردم شهر اهواز نیز مانند سایر نقاط کشور با شنیدن خبر خروج شاه از کشور به خیابان‌ها ریخته و به شادمانی پرداختند.

در بسیاری از خیابان‌های شهر مردم به صورت خود جوش به توزیع نقل و شیرینی پرداختند و این فرار مفتضحانه را به یکدیگر تبریک می‌گفتند.

ولی دیری نگذشت که این روز "چهارشنبه سیاه" در تاریخ انقلاب اسلامی، نام گرفت.
 
نظامیان در خیابان‌های اصلی اهواز به تظاهرات و حمایت از شاه پرداختند. تیراندازی‌های نظامیان به سوی مردم آغاز شد و ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند. تیراندازی در خیابان‌های نادری، پهلوی، سی‌متری و رضاشاه ادامه داشت. 

نظامیان به حسینیه اعظم و دانشگاه‌ جندی‌شاپور هجوم آوردند و زخمیان زیادی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل شدند. صدای تیراندازی در خیابان‌های اهواز بلند بود؛ نظامیان خواستار بازگشت شاه بودند.
 
از ساعت 10 صبح چهارشنبه، تانک‌ها وارد خیابان‌ها شده و مغازه‌ها و اتومبیل‌ها را به آتش کشیدند. هجوم وحشیانه نظامیان طرفدار شاه خائن، تلفات بسیاری به همراه داشت. حادثه خونین چهارشنبه 27 دی‌ماه 1357 در اهواز بیش از صدنفر کشته و زخمی بر جای گذاشت.
 
اردبیل غرق در شادی شد
 
با اعلام خبر رفتن شاه از ایران شمارش معکوس برای پیروزی انقلاب شروع شد و تظاهرات مردم اردبیل برخلاف روزهای دیگر پر از شادی و هلهله شد؛ ماموران امنیتی در 26 دی با تظاهرات کنندگان کاری نداشتند اما باز هم اجازه ندادند تا مجسمه شاه از میدان مجسمه به پایین کشیده شود. در این روز هم کارمندان فرمانداری و کارکنان بانک صادرات اردبیل به جمع انقلابیون پیوستند.
 
شایعه رفتن ساواکی ها از اردبیل در همه جا پخش شد

در تظاهرات روز چهارشنبه 27 دی مسائلی به مردم هشدار داده شد که از خشونت و تخریب خودداری کنند؛ تظاهرات کنندگان اردبیلی در این روز تابلو های چندین خیابان را از جا کندند و اسامی جدیدی را با اسپری به جای اسامی قبلی نوشتند.

در همین روز بود که در شهر شایعه ای پخش شد و مردم را خوشحال کرد؛ در روز چهارشنبه روز 27 دی ماه سال 57 بود که شایعه شد کارکنان ساواک شهر اردبیل را ترک کرده اند و این شایعه به سرعت در بین مردم پخش شد.

23 سال قبل از رفتن شاه چه اتفاق تلخی رخ داد؟
 
اما این روز شاهد اتفاق دیگری هم بود که 23 سال پیش از فرار شاه، اتفاق تلخ دیگری را مردم ایران تجربه کردند. در صبحگاه بیست و هفتم دی‌ماه سال 1334 مصادف با 3 جمادی الثانی سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) جلادان پهلوی دست به اجرای حکم شاه زدند و شهید نواب صفوی به همراه عده ای از یارانش راهی دیار باقی شدند.
 
شهید سید مجتبی میرلوحی تهرانی معروف به نواب صفوی در سال 1303 در خانی‏ آباد تهران به دنیا آمد و پس از اتمام دروس ابتدایی، به آبادان سفر کرد.
 
این شهید در طول حیاتش اقدامات اساسی را در زمینه های گوناگونی چون ملی شدن صنعت نفت داشته. فعالیت هایی که با تشکیل گروه «فداییان اسلام» به دست وی شکل گرفت .
 
برداشتن موانعی چون عبدالحسین هژیر، علی رزم ‏آرا و حسین علاء توسط فداییان اسلام از جمله فعالیت‏‌های سیاسی این گروه به رهبری نواب صفوی بود؛ اقداماتی که برخی از آن‌ها چون مرگ رزم آرا نخست وزیر شاه در زمان مصدق تاثیر بسزایی در جهت ملی شدن صنعت نفت داشت.
 
وی بعد از آن در سال 1332 برای حمایت از مردم فلسطین به بیت المقدس می رود و بعد از بازگشت به ایران درحالی که پس از کودتای28مرداد به همراه فداییان اسلام همچنان به فعالیت هایش ادامه می داد، در اول آذر 1334، به همراه جمعی دیگر از فداییان اسلام دستگیر و در یك محاكمه با سید محمد واحدی و مظفر ذوالقدر محكوم به اعدام می شوند.  
 

گزارش الهام قبادی 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار