۴۶ مورد اهدای عضو 11 سال گذشته در دانشگاه علوم پزشکی بابل ثبت شد.

آزیتا ابریشمی کارشناس پیوند اعضاء معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بابل در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری خبرنگار با بیان اینکه از سال ۱۳۸۴ تا کنون۴۶ مورد پیوند عضو در این دانشگاه به ثبت رسیده است گفت: 5 مورد اهدای عضو از ابتدای امسال تاکنون دراین دانشگاه ثبت شد .

وی با بیان اینکه هر ۳ ساعت یک نفر بدلیل عدم وجود ارگان مناسب جهت پیوند جان خود را در کشور از دست می دهند.افزود: سالانه ۴۰۰۰ نفر مورد مرگ مغزی قابل اهداء در کشور وجود دارد که فقط ۸۰۰ نفر با رضایت خانواده به روند اهداء ختم می شود.

کارشناس پیوند اعضاء معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت : در حال حاضر ۲۷ هزار نفر در کشور در فهرست انتظار پیوند هستند که تنها راه نجات ایشان دریافت عضو قابل استفاده از افراد مرگ مغزی است.

آزیتا ابریشمی افزود: در مرگ مغزی خونرسانی به هر دو قسمت قشر مغز و ساقه ی مغز متوقف می شود و در نتیجه فرد هیچ گونه حرکت و ادراکی ندارد

وی گفت: در افراد مرگ مغزی بافت مغز بصورت فراگیر و دائمی نابود می شود و حالتی بی شکل و برگشت ناپذیر شبیه خمیر به خود می گیرد.

وی با اشاره به اینکه پس از روز اول، هرچه زمان بگذرد یک به یک اعضاء نیز دچار از بین رفتگی و فساد شده و قابل استفاده نخواهد بود گفت:خانواده هر فرد دچار مرگ مغزی با اهدای اعضای حیاتی عزیزشان شامل قلب ،کبد ، دو ریه ، دو کلیه ، لوز المعده و روده می توانند ۸ نفر را از مرگ حتمی نجات دهند.

کارشناس پیوند اعضاء معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت : با اهدای بافت مانند قرنیه ، استخوان ، پوست و تاندون یک تا ۵۳ نفر از معلولیت دائمی نجات خواهند یافت.

خانم ابریشمی افزود: اساس تشخیص مرگ مغزی ، معاینات بالینی است و تشخیص نهایی فقط با اجماع نظر پزشکان متخصص آموزش دیده و معتمد وزارت بهداشت در تخصص های جراحی مغز و اعصاب، داخلی مغز و اعصاب، داخلی، بیهوشی و پزشکی قانونی امکان پذیر است.

انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار