زندگینامه حاج آخوند عابدی کر، امام جمعه فقید اهل سنت بندرترکمن را در سایت باشگاه خبرنگاران جوان مطالعه کنید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛حاج آخوند عابدی کر از علما و عارفان برجسته اهل سنت شهرستان بندر ترکمن است، او فرزند مرحوم سیدقلی در یک خانواده مذهبی در سال 1305 در شهرستان گمیشان متولد شد.

او مکتب قرآنی خود را نزد ملا محمدحسین گمیشانی آموخت و از محضر اساتیدی همچون آتکه آخوند و هجو آخوند در گمیشان کسب فیض نمود و برای ادامه و تکمیل اصول دین نزد استاد عبدالقدیرآخوند درروستای عرب جیق گلی داغ مراوه تپه رفت.


نگاهی به زندگی روحانی وحدت

اودر سال 1325 فارغ التحصیل و به درجه آخوندی نایل شد و 13 سال به عنوان مدرس علوم دینی در روستای صحنه آق قلا به طلاب آموزش علوم دینی پرداخت، او دراین مدت در مدرسه سپهسالار سابق در رشته منقولات موفق به مدرک منقولات شد.


آخوند عابدی کر در سال 1339 به استخدام آموزش پرورش شهرستان بندر ترکمن در آمد ودر سال 1357 هم برای اولین بار به عنوان روحانی به مکه مکرمه مشرف شد.

او درسال 1349 به در خواست مردم منطقه بخصوص مردم کشور همسایه ترکمنستان برای درک بهتر مبانی فقهی شروع به نگارش کتاب  تفسیر عابدی کرد که هم اکنون تفسیر عابدی او از جمله کتابهای مهم و مرجع اهل سنت است.

نگاهی به زندگی روحانی وحدت


این عالم گرانقدر که به زبان های عربی و ترکی نیز مسلط بود درحوزه علمیه قبای بندرترکمن تدریس علوم دینی می کرد.

آخوند عابدی کر همچنین ارادت خاصی به امام خمینی (ره) ور هبرمعظم انقلاب داشت و همیشه در خطبه های نمازجمعه برحفظ وحدت و ولایتمداری تاکید ویژه داشت و نقش وجودی ایشان در حفظ وحدت بی بدیل بود.

امام جمعه اهل سنت شهرستان بندر ترکمن همچنین ارادت خاصی به ائمه اطهار داشت و هر ساله در ایام محرم ضمن دعوت مردم و روحانیون در منزل شخصی مراسم سوگواری برای حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) برگزار می کرد.

او شخصیتی آرام و روحانی برجسته ای بود که تاثیر کلامی او در رادیو برون مرزی صداسیما باعث شده بود که علاقمندان زیادی از مسلمانان کشورهای آسیای میانه بخصوص کشورهای همسایه ایران ترکمنستان ، افغانستان ، پاکستان ، تاجیکستان و ازبکستان ،وعراق وسوریه داشت واین علاقه وافر علاقمندان اودرسایر کشورها ودرخواست آنان ایشان تفسیر قرآن کریم رابه زبان ترکمنی به رشته تحریر در آورد.

وی ازجمله علمای برجسته و فرهیخته اهل سنت است که در کنار مسئولین درحفظ و ایجاد وحدت بین شیعه وسنی تلاش فراوانی نمودند.


نگاهی به زندگی روحانی وحدت

حاج آخوند عابدی کر پس از عمری تلاش بعد از چند ماه تحمل بیماری در سن 90 سالگی دارفانی را وداع نمود.


نگاهی به زندگی روحانی وحدت



پیکر آخوند فقید مرحوم عابدی کر که دیشب دعوت حق را لبیک گفت امروز باحضور گسترده مردم شیعه وسنی ،نماینده ولی فقیه در گلستان و استاندار ،نمایندگان مجلس وجمع دیگری از مسئولین درآرامگاه روستای چارقلی شهرستان بندر ترکمن به خاک سپرده شد.


نگاهی به زندگی روحانی وحدت


روحش شاد و یادش گرامی


 لینک دانلود

انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.