دانشگاه الزهرا با افغانستان استاد و دانشجو تبادل می‌کند

رئیس دانشگاه الزهرا از تبادل استاد و دانشجو بین این دانشگاه و دانشگاه‌های افغانستان خبر داد.

دانشگاه الزهرا با افغانستان استاد و دانشجو تبادل می‌کند
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، «انسیه خزعلی» رئیس دانشگاه الزهراء از تبادل استاد و دانشجو بین این دانشگاه و دانشگاه‌های افغانستان خبر داد و اعلام کرد افغانستانی‌ها مایل هستند که دخترانشان در دانشگاه‌های تک‌جنسیتی درس بخوانند.

خزعلی درباره علت حضورش در افغانستان گفت: برای تحصیلات تکمیلی زنان افغانستان ملاقاتی با وزیر علوم این کشور داشتیم، البته سال گذشته وزیر علوم افغانستان به ایران آمدند و ملاقاتی با هم داشتیم.

وی افزود: وزیر علوم افغانستان مایل بود به دلیل نزدیکی فرهنگ و زبان مشترک که بین ایران و افغانستان است با ایران همکاری داشته باشند چراکه خانواده‌های افغانستانی بیشتر مایلند دخترانشان در ایران تحصیل کنند.

رئیس دانشگاه الزهرا افزود: بخصوص به دانشگاه تک‌جنسیتی خیلی گرایش دارند و با اطمینان خاطر حاضرند دخترانشان را به دانشگاه تک جنسیتی برای ادامه تحصیل بفرستند.

خزعلی افزود: از سال گذشته برای پیگیری همین موضوع یک قرار ملاقات با وزیر علوم افغانستان داشتم و امسال هم شرایطی فراهم شد و توانستیم ملاقاتی با وزیر داشته باشیم.

وی افزود: رئیس چند دانشگاه خصوصی افغانستان و وزیر زنان را دیدیم تا کارهای مشترکی در راستای توانمند‌سازی زنان افغانستانی انجام دهیم، تفاهم‌نامه‌هایی در این زمینه برای تبادل استاد و دانشجو باهم خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه الزهراء  گفت: برخی از این تفاهمنامه‌ها امضا شده است و برخی هم در حال امضاست، بلافاصله بعد از انعقاد تفاهم‌نامه مقدمات اجرا را فراهم خواهیم کرد.

وی افزود: با دانشگاه‌های مختلف رایزنی و هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم تا بتوانیم از ترم آینده و برای بهمن آن‌ها را اجرایی کنیم.

وی  افزود: در رشته‌های مورد نیاز مانند روانشناسی، حسابداری، مطالعات زنان، زبان‌ها و برخی از رشته‌های علوم اسلامی که تمایل وجود دارد،‌ تبادل دانشجو صورت می‌گیرد.

رئیس دانشگاه الزهراء در گفت‌و گو با آنا اعلام کرد: هنوز دانشگاه‌های افغانستان به رشته‌هایی مانند هنر که در دانشگاه الزهراء رشته‌ای خاص محسوب می‌شود وارد نشده‌اند.

وی گفت: الان بیشترین نیاز افغانستانی‌ها تحصیلات تکمیلی در رشته‌هایی است که لیسانس آن را دارند، هنوز در رشته‌های تربیت بدنی، هنر، صنایع دستی، طراحی صنعتی زیرساخت‌های لازم وجود ندارد ولی اگر مایل باشند ما می‌توانیم آن‌ها را پوشش دهیم.

خزعلی با اشاره به پتانسیل‌هایی که می‌توان از آن‌ها برای ارتباط نزدیکتر با افغانستان استفاده کرد گفت: در افغانستان زمینه تعلیم و تعلم بسیار خوب است.

رئیس دانشگاه الزهرا گفت: یعنی علاقه‌مندی به آموزش وجود دارد، منتهی در دوره‌ای که طالبان حاکم بود خیلی از این‌ها سرکوب شد، مثلا بناهایی که ساخته می‌شد به دست طالبان خراب می شد، طالبان اجازه خروج به خانم‌ها از منزل را نمی‌داد.

وی افزود: برخی تعریف می‌کردند که حتی آموزش به صورت پنهان برای خانم‌ها صورت می‌گرفت و وقتی متوجه می‌شدند طالبان آمده است همه چیز را جمع می‌کردند، البته سعی شده است که زنان عقب نمانند، مردم افغانستان با دین و مقید هستند و می‌خواهند تحصیلات عالی را با رعایت برخی از حدود انجام دهند.

خزعلی ادامه داد: از این رو از دانشگاه تک‌جنسیتی الزهراء هم استقبال می‌کنند. بسیاری از دانشگاه‌هایی که ما رفتیم می‌گفتند افغان‌ستانی‌ها مایل نیستند دخترانشان را برای تحصیل به اروپا و آمریکا بفرستند ولی اگر ایران باشد استقبال می‌کنند.

وی افزود:‌ در افغانستان پتانسیل خوبی وجود دارد که ایران می‌تواند از آن استفاده کند، کرسی‌های زیادی در دانشگا‌های ایران خالی است و این زمینه و امکان وجود دارد که این ظرفیت را در اختیار افغانستان بگذارد.

خزعلی ادامه داد: ما مشکل زبان نداریم، همه کشورهای دیگر که دانشجو می‌پذیرند باید یک تا دو ترم مشغول زبان باشند و با این حال نمی‌توانند مفاهیم درسی را به خوبی منتقل کنند.

وی افزود: افغانستان دختران جوان باهوشی دارد که نزدیک به ایرانی‌ها هستند، اکنون هم خیلی از مسئولیت‌ها را خانم‌‌ها در این کشور دارند.

رئیس دانشگاه الزهرا به گلایه‌هایی که بسیاری از مسئولان دولتی افغانستان دارند اشاره کرد و گفت: طبیعتا آن‌ها این انتظار را دارند که ما به عنوان یک کشور همسایه پیش از آنکه ترکیه و هند از راه‌های دورتر سرمایه‌گذاری کنند، حاضر به سرمایه‌گذاری علمی در افغانستان باشیم.

وی افزود: این گلایه‌ها به حق است، نمی‌خواهم بگویم کم‌کاری شده، ولی شرایط اقتصادی و مشکلات ما سبب شده است که خیلی نتوانیم در این زمینه کار خاصی انجام دهیم.

خزعلی ادامه داد: باید در این مسیر حرکت کنیم،  این یک حرکت بین‌المللی هست، همانطور که کشورهای دیگر اینگونه بوده‌اند، عزم وزارت علوم این هست که این ارتباطات را گسترده‌تر کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار