مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی گفت: بیش از ۴۰۰ تن کپور ماهی در آذربایجان‌غربی تولید و به بازار عرضه شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ معصوم فصیح با اشاره به اینکه وجود دشت‌ها و اراضی مستعد و نیز شرایط آب و هوایی مساعد استان، امکان توسعه تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی را فراهم کرده است اظهار داشت: هم اکنون تعداد 203مرکز تکثیر، مزرعه گرمابی منفرد، استخرهای ذخیره آب کشاورزی، آبگیر و آب‌بند در استان فعال بوده و بیش از 400 تن کپور ماهی تولید و به بازار عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استان آذربایجان‌غربی با دارا بودن بیش از 20 دریاچه پشت سد موجود و در حال احداث و بیش از 20 رودخانه دائمی و فصلی یکی از استان‌های مستعد فعالیت‌های صید و صیادی بوده است گفت: آذربایجان‌غربی در سال‌های اخیر موفق به کسب مقام نخست در تولید ماهی در منابع آب‌های داخلی شده است.

فصیح، به فعالیت 11 تعاونی صید و صیادی و 10 گروه صیادی با هزار نفر صیاد در 10 دریاچه پشت سد و شش رودخانه دائمی اشاره کرد و افزود: در این رابطه سالانه نزدیک به شش هزار تن انواع ماهی از منابع آبی استان صید و به بازار عرضه می‌شود.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی بیان کرد: هر سال شیلات استان با تولید بیش از شش میلیون قطعه بچه ماهی کپور ماهی در مرکز شهید کاظمی پلدشت و رهاسازی آنها در دریاچه‌های پشت سد استان نقش اساسی را در حفظ ذخایر آبزیان این منابع آبی ایفا کرده و این فعالیت در نوع خود در کشور کم‌نظیر است.

وی با اشاره به تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در استان تصریح کرد: خوشبختانه در این زمینه فعالیت‌های چشمگیری انجام یافته و توسعه مناسبی در استان رخ داده است که نقش بسیار مهمی را در بالا بردن سطح درآمد پرورش دهندگان و اشتغال‌زایی و ایجاد نشاط در جامعه دارد.

به گفته فصیح، این طرح جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی در استان بوده و حمایت مطلوبی از آن انجام می‌گیرد و هم‌اینک نیز تعداد 24 مرکز تکثیر و پرورش ماهیان زینتی به همراه حداقل 50 مرکز عرضه در استان فعال هستند .

وی با بیان اینکه یکی از محصولات ارزشمند آبزی که در استان تولید شده و شهرت جهانی دارد شاه میگوی دراز آب شیرین است اظهار داشت: این آبزی در دریاچه پشت سد ارس به صورت طبیعی یافت می‌شود.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی تصریح کرد: گونه مربوط به سد ارس در میان گونه‌های دیگر از ارزش اقتصادی و غذایی بالایی برخوردار است.

به گفته وی، استحصال آن در استان از سال 73 توسط شش شرکت بهره‌بردار بامجوز و نظارت شیلات انجام و پس از بسته‌بندی و مارکتینگ به کشورهای اروپائی صادر می‌شود.

فصیح افزود: هر سال نزدیک به 60 تن شاه میگو از سد ارس صید و صادر شده که در اشتغال‌زایی در منطقه محروم و مرزی پلدشت و ارزآوری برای کشور نقش اساسی دارد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.