شخم زمستانه شالیزارهای مازندران امسال حدود یک ماه زودتر از سال های گذشته آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، عزیزالله شهیدی فر معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: شخم زمستانه شالیزارهای مازندران امسال حدود یک ماه زودتر از سال های گذشته و در آخرین روزهای ماه دی با هدف بهره گیری از روان آب ها برای سیراب کردن زمین آغاز شد.

وی از شالیکاران استان خواست تا هرچه سریع تر نسبت به شخم و شیار زمین های شالیزاری با هدف استفاده از آب فراوان و از بین بردن علف های هرز اقدام کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: شخم زمستانه علاوه بر استفاده از آب فراوان، بهترین روش مبارزه با کرم ساقه خوار برنج برای کاهش جمعیت انتقالی آفت به سال بعد است.

شهیدی فر گفت: شخم و شیار شالیزارها و آب تخت کردن در فصول سرد سال در مرگ و میر لاروهای باقی مانده در ساقه و پوشال برنج موثر است.

وی به وجود علف های هرز مانند ارداله، پلم، اشکنی، وازمر، انواع مستک ها و شال تسبیح در فاصله یک متری مزرعه روی مرزها و حاشیه شالیزار ها اشاره کرد و افزود: بسیاری از آفات بویژه کرم ساقه خوار تا قبل از کشت جدید روی آن ها زمستان گذرانی می کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: شخم و شیار و از بین بردن علف های هرز حاشیه زمین های شالیزاری از روش های موثر ، کم هزینه و در عین حال ساده در کاهش جمعیت آفات است.

شهیدی فر افزود: در حال حاضر تمامی رودخانه های اصلی و فرعی مازندران پر از آب است و هدایت آب به زمین های شالیزاری براحتی قابل انجام است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.