اظهارات پسر قذافی در خصوص سرنوشت امام موسی صدر

یکی از پسران دیکتاتور سابق لیبی در خصوص ربوده شدن امام موسی صدر، اطلاعات جدیدی را در جلسه محاکمه‌اش در دادگاه بیان کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه الاخبار در گزارشی  در خصوص جلسه بازجویی هانیبال قذافی، پسر معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی نوشت: این جلسه شبیه جلسات پیشین نبود. اطلاعاتی که پسر قذافی در این جلسه ارائه کرد، مثل سابق نبود. هر چند برخی اطلاعات تکراری بود، اما منابع مطلع این جسله را "استثنایی" توصیف کردند.

آنچه در این جلسه استثنایی بود، اصرار هانیبال قذافی بر این بود که پدرش امام موسی صدر و دو همراهش را نربوده است بلکه  متهم اصلی عبدالسلام جلود می باشد (که هنوز زنده است و گمان می‌رود در ایتالیا باشد). او در رژیم قذافی، نفر دوم یعنی نخست وزیر بوده است.

وی گفت پدرش تنها مسئولیت جبران خسارت خانواده‌های قربانیان را بر عهده داشته و مغز متفکر عملیات ربایش، یکی از مسئولان رسمی در رژیم پدرش بوده است.

هانیبال در پاسخ به این سوال که چه کسی ماجرای کامل پروده امام موسی صدر را می‌داند، گفت:‌ سه نفر؛ سیف الاسلام قذافی، برادرش که در لیبی زندانی است، عبدالسلام جلود، نخست‌وزیر وقت و معتصم قذافی، برادر دیگرش، که در اتفاقات لیبی کشته شد.

پسر قذافی در این جلسه از آمادگی کامل خود برای همکاری جهت حل معمای پرونده خبر داد و زمانیکه از او سوال شد که چگونه می‌خواهد این کار را بکند، گفت: به محض آزادی‌ام، می‌توانم با طرف‌هایی اصلی که در دولت وقت لیبی بوده‌اند تماس بگیرم و مسئله را به سرانجام برسانم.

هانیبال در این جلسه، از نقش مقامات رژیم پدرش در پرونده ناپدید شدن صدر سخن گفت و بر نقش دو نفر که در این مسئله دخیلند، تمرکز کرد. یکی از آنان عبدالسلام جلود و دوم موسی کوسا (که هنوز زنده است و گمان می‌رود در لندن بسر می‌برد) وزیر خارجی وقت لیبی، بودند.

هانیبال گفت که عبدالسلام جلود، امام موسی صدر را به منطقه "جنزور" در لیبی منتقل کرده تا در حبس خانگی باشد، اما افزود که نمی‌داند بعد از آن دیگر چه اتفاقی افتاده است. 

اما بازپرس پرونده به او یادآوری کرد که در جلسه گذشته گفته که "از جنزور به زندان سیاسی منتقل شده و بعدش کشته شده است" که هانیبال پاسخ داد که این نتیجه‌گیری شخصی وی بوده است.

هانیبال درباره عبدالسلام جلود گفت: او لیبی را در چند مسئله، از تنش در روابط لیبی با مصر در زمان انور سادات و جنگ با چاد گرفته تا پرونده امام موسی صدر گرفتار کرد.

قاضی زاهر حماده از او پرسید: "آیا ممکن است، جلود بدون اطلاع پدرت صدر را ربوده باشد"، پسر قذافی پاسخ داد "هر چیزی ممکن است"
 هانیبال در این جلسه گفت که پرونده امام موسی را از سال 1996 پیگیری می‌کند و متوجه شده است که یک نظامی لیبیایی که نامش را نمی‌داند به همراه موسی کوسا و یک نفر سوم، خود را جای امام موسی و دو همراهش جا زدند و به ایتالیا رفتند.

هانیبال در پاسخ به سوالات قاضی درباره این که "محمد علی رحیبی" نامی که اخیرا وارد پرونده شده است و گمان می‌رود که او خود را جای امام موسی جا زده باشد و درباره اینکه از روایت حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین مصر، درباره کشته شدن امام موسی و دو همراهش سپس انداخته شدن آنان در دریا و همچنین درباره اظهارات وکیل سابق درباره کشتن امام موسی صدر 3 روز پس از ربودنش، گفت: از این مسائل بی‌خبر است و چنین سخنانی را تاکنون نشنیده و درباره آنها سخنی نگفته است.

وی همچنین در پاسخ به سوال قاضی که چرا از برادرش درباره سرنوشت صدر سوالی نپرسیده است، گفت: او 7 سال از من بزرگتر و مانند پدرم است. وقتی یکبار از او پرسیدم گفت این مسئله به تو مربوط نمی شود.

پسر قذافی دستیابی به اطلاعاتی که بیان کرده است را از طرق برادرش معتصم  که در آن زمان مسئول امنیت لیبی بوده است، نفی کرد و موضوع جلسه را تغییر داده و ادعا کرد دارای بینش سیاسی درباره سیاست های لبنان، سوریه، آمریکای لاتین و شمال آفریقا است.

وی همچنین سخنان دوست خود، ملقب به  "تایسون"  که در آن زمان مسئول زندان سیاسی لیبی بود، درباره کشتن معارضان به وسیله قرار دادن آنان در بشکه های آهنی و پرتاب در آب را به شدت نفی کرد.

همچنین وی درباره گلوله باران کشتی ها در نزدیکی جزیره مصراته گفت: متاسفانه من این کار را انجام ندادم.

در پایان، بازرس پرونده از یک شاهد که اطلاعات گسترده ای که درباره نقش هانیبال قذافی در زندان سیاسی لیبی دارد، بدین اعتبار که امام موسی صدر مدتی در آنجا زندانی بوده است، خواست که اظهاراتش را در محضر دادگاه بیان کند.




انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۲۵ دی ۱۳۹۵
هر کجا هست خدایا به سلامت دارش
آخرین اخبار