رئیس مرکز توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: استفاده از بالشت نامناسب در ایجاد آرتروز گردن موثر است.

بالشت نامناسب عامل ایجاد آرتروز گردنبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ دکتر محمدرضا نیکو اظهار کرد: همانطور که بالشت مناسب در راحتی و خواب بیمار موثر است، نامناسب بودن آن هم عوارضی نظیر درد گردن، آرتروز گردن، دیسک گردن و سردردهای شدید را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه براساس نوع خوابیدن افراد، نوع بالشت مناسب آنها هم متفاوت است، اظهار کرد: به افرادی که به پهلو می‌خوابند توصیه می‌شود از دو بالشت برای زیر سرشان استفاده کنند تا بین سر و گردن آنها یک زاویه 90 درجه ایجاد شود.

دکتر نیکو، بدترین حالت خواب را به صورت دمر و رو به شکم اعلام کرد و گفت: بهترین مدل خواب برای حفظ سلامتی بدن خوابیدن به سمت پهلو و به صورت طاق‌باز است اما به شرطی که در حالت خوابیدن به سمت پهلو، سر همسطح با بدن باشد و زاویه‌ای میان آن ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه در بازار انواع بالشت با اندازه و طرح‌های مختلف وجود دارد، اعلام کرد: بهترین نوع بالشت، بالشت‌های طبی است که برای درد گردن و آرتروز گردن مناسب است چرا که در آن از فوم‌های مخصوص استفاده شده و همین امر با انحنای سر و گردن تطبیق پیدا می‌کند.

دکتر نیکو با بیان اینکه استفاده از بالشت پر را توصیه نمی‌کنم، تصریح کرد: بالشت‌های پر جا می‌اندازند و منجر به بروز حساسیت شده همچنین استفاده از بالشت‌های پلاستیکی هم به علت ایجاد تعریق توصیه نمی‌شود.

وی درباره نرم و سفت بودن بالشت گفت: بالشت استاندارد بالشتی است که نه خیلی سفت و نه خیلی نرم باشد بلکه باید از جنس فوم بوده و سفتی و نرمی آن هم در حد تعادل باشد.

دکتر نیکو تصریح کرد: سردرد ناشی از نامناسب بودن بالشت بر اثر تحت فشار قرار گرفتن ریشه‌های عصبی مهره‌های گردنی فوقانی است.

وی درباره نوع بالشت مورد استفاده در نوزادان نیز عنوان کرد: در نوزادان شیرخوار بهتر است بالشت به گونه‌ای باشد که سر آنها بالاتر از بدنشان بوده و رو به پهلو خوابانده شوند تا شیر ر ریه‌هایشان برنگردد.

انتهای پیام/ د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.