متوسط بارش باران در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال زراعی پارسال 8 درصد کاهش داشت.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، سید محمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه بارش‌ های استان برای ۳ ماهه آینده نرمال همراه با افت و خیزهای ماهانه پیش‌ بینی می ‌شود، گفت: متوسط بارش باران در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 8 درصد کاهش داشت.

وی افزود: متوسط بارش باران در پاییز امسال حدود 272 میلی متر بوده که نسبت به دوره آماری حدود یک درصد و نسبت به مدت مشابه سال زراعی پارسال حدود 8 درصد کاهش داشت.

رضوی به کاهش بارش اکثر مناطق مازندران طی این مدت اشاره کرد و گفت: نوشهر و آمل شهرهایی بودند که نسبت به دوره آماری به ‌ترتیب 35 و 19 درصد و نسبت به مدت مشابه پارسال به ‌ترتیب 25 و 8 درصد افزایش بارش داشتند.

مدیرکل هواشناسی مازندران افزود: بیشترین مقدار کاهش بارش نیز متعلق به گلوگاه بوده که نسبت به دوره آماری 32 درصد و نسبت به مدت مشابه پارسال 47 درصد کاهش داشته است.

رضوی درباره پیش ‏‌بینی بارش ‌های اخیر در مازندران گفت: بارش در نیمه غربی استان در دی‌ ماه متمایل به بیش از میانگین بلندمدت خواهد بود اما احتمال کاهش اندک بارش در نیمه شرقی استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در بهمن نیز بارش در بازه میانگین تا کمتر از میانگین بلندمدت پیش ‏‌بینی می ‏‌شود، افزود: در مجموع انتظار می ‏‌رود پیش‌‏بینی بارش استان در طول فصل زمستان سال 95 و سه ماهه بهمن و اسفند 95 و فروردین 96، با وجود بی ‏‌هنجاری‌ های که خواهد داشت در حد میانگین بلندمدت اما همراه با افت و خیزهای ماهانه باشد.

مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه در نوار شمالی کشور دمای هوا در دی ‌ماه تا یک درجه کمتر از میانگین بلندمدت خواهد بود، گفت: انتظار می‏‌ رود در بهمن حدود میانگین بلندمدت دمای هوا در نوسان باشد.

رضوی با بیان اینکه بی ‏‌هنجاری دمای فصل زمستان 95 در نیمه شمالی در حد میانگین و در نیمه جنوبی کشور تا یک درجه بیش از میانگین بلندمدت خواهد بود، افزود: میانگین دمای هوای مازندران در سه ماهه بهمن و اسفند 95 و فروردین 96 در حد میانگین بلندمدت پیش ‏‌بینی می ‌شود.

وی گفت: پیش ‌بینی فصلی کشور در انتهای هفته نخست هر ماه در پژوهشکده مرکزملی اقلیم‌ شناسی سازمان هواشناسی کشور صادر می‌‏ شود و صحت آن برای سه ماهه نخست حدود 70 درصد است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.