یادداشت اختصاصی/

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و «سازندگان بی‌نام و نشان»

مسئول آموزشی خانه ادبیات افغانستان طی یادداشتی به بررسی علل محبوبیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در میان مردم و مهاجرین افغانستانی پرداخت.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و «سازندگان بی‌نام نشان» مهاجر
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، فیاض تاریخ پژوه، شاعر و فعال ادبی فرهنگی افغانستانی طی یادداشتی درباره علل محبوبیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در میان مردم افغانستان و مهاجرین نوشت: فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بازخورد فراوانی در شبکه‌های مجازی افغانستان داشت و موجب تألم و تأثر عمیق عمومی این مردم شد. چرا که ایشان نه تنها سیاستمدار کار کشته و مرد عبور از بحران‌ها در جمهوری اسلامی ایران بودند، در مورد مسائل مهاجرین نیز دید مثبت و تاثیرگذاری داشتند. به طوری که در یکی از سخنرانی‌های خود مهاجرین را «سازندگان بی‌نام و نشان» نامیدند و این در حالی است که ایشان خود ملقب به سردار سازندگی بودند.

مهاجرین افغانستانی از زمان ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی خاطرات زیادی دارند و محبوبیت ایشان بيشتر تحت تاثیر موضع معتدل و مشی صلح‌گرایشان  به خصوص در سالهای اخیر است. چرا که ایران برای مهاجرین توام با صلح و امنیت است و هاشمی چهره‌ای تاثیرگذار در این راستا بود و همین امر آیت‌الله هاشمی را چه در صحنه‌های سیاسی داخل جمهوری اسلامی ایران و چه در سطوح بین المللی به چهره محبوب و دغدغه‌مند جوانان مهاجر تبدیل کرده بود.

از سوی دیگر مهاجرین افغانستانی حدود چهار دهه است در ایران زندگی می‌کنند و نسل دوم و سوم آنان سال‌هاست در فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران نفس کشیده‌اند و تحولات ایران اسلامی با زندگیشان گره خورده و از کودکی با نام آقای هاشمی آشنایند و ایشان به دلیل چهره سیاسی و رسانه‌ای خود همواره در رصد نسل تحصیل کرده مهاجرین افغانستانی بود و حامیان زیادی در میان جوانان مهاجر داشت.

شخصیت اعتدالگرای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال‌های اخیر جوانان افغانستانی را که دلزده و زخم‌خورده افراط‌گری هستند را بیش از پیش به سمت ایشان سوق داد به همین دلیل رحلت ناگهانی این عالم جلیل القدر واکنش سوگوارانه جوانان و اتباع افغانستانی را در پی داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.