یک مجموعه‌دار آمریکایی، مجموعه کم نظیری از سکه‌های نقره «روپی» دوره سلاطین گورگانیان کشور هند را به گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد.

اهداء سکه‌های نقره «روپی» به موزه آستان قدس رضویبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه این سازمان با بیان این مطلب گفت: این مجموعه نفیس و ارزشمند توسط خانم قمر بنی هاشم مشهور به «شمع مومن» از مجموعه داران امریکایی،  به موزه حضرت رضا(ع) اهدا شد.
محمد حسین یزدی نژاد افزود: سکه‌های تقدیمی این بانوی زائر امام رئوف، مربوط به سلطان فرخ‌سیر و محمد شاه از امپراطوران گورگانی هند می‌باشند.

وی اضافه کرد: این مجموعه سکه اهدایی در بین سالهای 1127 الی 1144 قمری در شهرهای اتاوا، کوالیار، اخترنگر، کورا، مستقرالخلافه و شاه آباد قنوج ضرب شده اند .

یزدی نژاد به سجع شعری یکی از سکه‌ها اشاره کرد و گفت: بر روی یکی از سکه ها به زیان فارسی «سکه زد از فضل حق برسیم وزر/ پادشاه بحر و بر فرخ سیر»  ضرب شده است، که نشان از اهمیت و گسترش زیان فارسی در شبه قاره هند دارد.
 
وی با بیان اینکه، گنجینه تمبر، اسکناس و سکه  موزه آستان قدس رضوی با شهرتی که در بین مجموعه‌داران ایران و جهان کسب نموده  باعث گردیده است که خیل عظیمی از مجموعه‌داران ایرانی و خارجی مجموعه‌های خویش را به این موزه تقدیم نمایند، افزود: این مجموعه‌ اهدایی پس از ثبت و مستندنگاری ، می تواند  مورد استفاده پژوهشگران و محققان در خصوص پژوهش‌ها و تحقیقات تاریخی و فرهنگی و استفاده در رساله ها و پایان نامه‌های  تحصیلات تکمیلی قرار گیرد.

انتهای پیام//ح.م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.