رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی کرمان گفت: اداره کل دامپزشکی استان کرمان هیچ‌گونه تایید و صدور مجوزی بر عرضه شیر و فرآورده‌های آن به صورت فله و فاقد بسته‌بندی انجام نداده است.

برخورد با عرضه غیر مجاز شیر به صورت فله ایبه گزارش گروه استان ها باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،مینا قاضی‌زاده گفت: اکثر دامداری‌های سنتی فاقد پوشش خدمات سل و بروسلوز دامپزشکی هستند و با ردیابی و خونگیری از دام‌ها مشخص شد، بعضی دام‌ها آلوده به تب مالت هستند و بر همین اساس دامپزشکی مخالف فروش شیر فله در سطح استان کرمان است.

وی افزود: عرضه شیر شتر به صورت سنتی می‌تواند حامل بیماری خطرناک و قابل انتقال بروسلوز یا تب مالت باشد که موجب ابتلا موارد انسانی می‌شود.

وی افزود: به دلیل گستردگی و تعدد این مراکز ، دامپزشکی استان کرمان برای جلوگیری از پیشگیری بیماری قابل انتقال از دام به انسان از ابتدای سال تاکنون بیش از 618 مورد بازدید و 603 مورد نمونه ‌برداری از مراکز عرضه فرآورده‌های لبنی در سطح شهر کرمان و سایر شهرستان‌ها انجام داده است.

وی خاطر نشان کرد : انجام آزمایشات رینگ تست موجب 32 مورد اخطار و بر ورد قانونی با مراکز عرضه و تانکرهای حمل شیر و شناسایی دامداری‌های آلوده به بیماری تب مالت شده است.

قاضی‌زاده افزود: تاکنون بیش از 4 مورد اخطار و بر خورد قانونی با فروش شیر خام شتر صورت گرفته و موضوع به صورت جدی در دستور کار بازرسان نظارت بر بهداشت عمومی قرار دارد.

وی با بیان اینکه با وجود تاکیدات و پیگیری‌های مکرر در جلسات استانی نه تنها این مراکز تعطیل شده، بلکه به دلیل استقبال مردم تعداد آنها در سطح استان کرمان رو به افزایش است، گفت: در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان کرمان مقرر شد، دامپزشکی با اینگونه مراکز برخورد و از صدور مجوز جدید به اینگونه واحدها جلوگیری کند.

وی تصریح کرد: ضرورت دارد، شیر و فرآورده‌های لبنی به صورت پاستوریزه مصرف شود و شماره تماس 1512 برای رسیدگی به شکایات دامپزشکی اعلام و شهروندان از مصرف شیر، سرشیر، خامه، پنیر، بستنی و سایر فرآورده‌های غیر پاستوریزه به صورت محلی و سنتی جدا خودداری کنند.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار