وزارت فواید عامه با یک شرکت چینی قرار داد ساخت سرک شاهراه شمال به جنوب ( دره صوف- یکاولنگ ) را به ارزش ۲۰۴.۹میلیون دلار به امضا رساند.

قرار داد سرک دره صوف و یکاولنگ به ارزش ۲۰۴میلیون دلار به امضا می رسدبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، امروز یکشنبه(۱۹جدی) محمود بلیغ، وزیر فواید عامه با آقای لوشن، رییس شرکت چنایی قرار داد ساخت سرک دره صوف- یکاولنگ را با حضور رییس جمهورغنی و مقامات بلند رتبه دولتی و نمایندگان مردم در پارلمان در ارگ ریاست جمهوری به امضا رساندند.

آقای بلیغ در جریان امضای این قرار داد گفت:" این سرک در جریان سال ۲۰۱۴ به اعلان دواطلبی گذشته شد که دو شرکت معتبر بین المللی شارلیست گردیده بود از آنجای که دیزان پروژه دارایی نواقص بوده و نرخ شرکت ها بسیار بلند بود پروژه متوقف شد و پس از آن پروسه تدارکاتی از روش مقید که زمان کمتر را در بر می گیرد مجددآ طی مراحل گردید."

آقای بلیغ افزود:" این بار دو شرکت معتبر چنایی و ترکی درپروسه دواطلبی اشتراک نمودند و شرکت چنایی با تکمیل نمودن تمام روش های تدارکاتی و بانازلترین نرخ به مبلغ ۲۰۴.۹میلیون دالر برنده این پروژه انتخاب گردید."

وزیر فواید عامه گفت که با امضای قرار داد با شرکت چینایی برای ساخت سرک دره صوف- یکاولنگ در حدود ۵۰میلیون دالر صرفه جویی صورت گرفته است.

وی بیان داشت:" نرخ شرکت برنده با نازل ترین نرخ شرکت های قبلی در حدود ۵۰میلیون دالر کاهش را نشان میدهد که صرفه جویی بسیار گسترده و کلان دراین قسمت صورت گرفته است که دست آورد بزرگ برای وزارت فواید عامه می باشد."

آقای بلیغ تاکید کرد که ساخت سرک دره صوف و یکاولنگ به طول ۱۷۸کیلومتر و ۷متر عرض با ۲متر شانه در هر طرف سرک و به تعداد ۸پایه پل بزرگ و ۱۹۴پلچک با شرکت چنایی قرار داد می گردد.

وزیر فواید عامه گفت که میعاد تطبیق این پروژه ۱۲۷۸روز می باشد که امیدوارم این شرکت در موعد معین و هزینه که مشخص شده پروژه را تکمیل کند.

او تصریح کرد که سرک دره صوف – یکاولنگ بخش از دهلیز شمال به جنوب می باشد که فاز اول آن به طول ۹۷کیلو متر از مزار شریف تادره صوف قبلا ساخته شده و بهره برداری شده و بخش دوم از دره صوف شروع تا یکاولنگ می رسد که امروز قرار داد ساخت آن امضا شد و بخش سوم سرک تحت تدارکات قرار دارد وبعد از تکمیل مراحل تدارکاتی آن امضا خواهد شد.

آقای بلیغ می گوید که طول بخش سوم این سرک ۵۵۰ کیلومتر می باشد که ازیکاولنگ آغاز و با عبور از ولایات دایکندی و ارزگان به ولایت قندرها وصل می گردد که بعد از تکمیل امکان سنجی کار بخش سوم این سرک در چندین مرحله آغاز خواهد شد.

بلیغ گفت که دولت افغانستان و بانک انکشاف آسایی در قسمت تکمیل شدن این دهلیز مهم متعهد می باشد.

درهمین حال رییس بانک انکشاف آسیایی می گوید که ساخت سرک شاهراه شمال به جنوب یک دست آورد بزرگ برای حکومت افغانستان است.

اوتاکید کرد که با ساخت و بهره برداری سرک دره صوف- یکاولنگ قسمت عمده از مشکلات باشندگان مناطق مرکزی حل می گردد.

رییس بانک انکشاف آسایی از شرکت چنایی برای ساخت این سرک با هزینه کم قدردانی کرد و از آنها خواست که در قسمت ساخت وساز پروژه های زیربنایی باحکومت افغانستان همکاری کنند.

درهمین حال لوشن، رییس شرکت چینایی از ساخت وساز این سرک با درنظر داشت استندرد های بین المللی به مقامات دولت افغانستان اطمینان میدهد.

وی گفت که این شرکت پروژه های بزرگ بین المللی رادر کشورهای مختلف ساخته است و تلاش میکند که در میعاد معین این سرک را نیز تکمیل و به بهره برداری بسپارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار