به گزارش خبرنگار دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در حاشیه سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی در جمع خبرنگاران گفت:کلیات پیشنهادی از سوی مرکز ملی فضای مجازی در مورد فعالیت شبکه های اجتماعی خارجی و شبکههای اجتماعی داخلی به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید.
بر اساس این پیشنهاد الزاماتی را برای فعالیت شبکه های اجتماعی خارجی در ایران تعیین کرده ایم که در صورت تصویب در شورای عالی فضای مجازی قابل اجرا خواهد بود.
بر مبنای این تصمیم شبکه های خارجی که در ایران فعالیت خواهند داشت باید نماینده حقوقی داشته باشند و به ثبت برسند. در همین حال باید دیتای خود را به داخل ایران منتقل کنند.
حتی در کشوری مانند چین این الزام وجود دارد که شرکت های اقتصادی نیز حق ندارند اطلاعات را از کشور خارج کنند. در این رابطه ما نیز پیشنهادمان در خصوص فعالیت شبکه های اجتماعی و پیام رسان خارجی بر این منوال خواهد بود.
در پیشنهاد دیگری موضوع سیاست های تشویقی شبکه های اجتماعی داخلی مدنظر قرار گرفت به این ترتیب که شبکه های ایرانی داخلی با مالکیت ایرانی، نرم افزار داخلی و مدیریت ایرانی شکل بگیرند که بانک اطلاعاتی آنها نیز در داخل ایران خواهد بود.
بر اساس این سیاست های تشویقی چنانچه این شبکه ها تا یک میلیون مشترک داشته باشند، به آنها اجازه تبلیغات خواهیم داد. چنانچه از یک تا سه میلیون مشترک داشته باشندسازمان های دولتی تبلیغاتشان را روی این شبکه ها انجام می دهند و در صورتی که این شبکه ها از سه تا پنج میلیون مشترک داشته باشند اجازه عرضه خدمات بانکی و دولت الکترونیکی روی آنها صادر می شود. در همین حال این شبکه ها به عنوان شرکت های دانش بنیان تلقی می شود و از مزایای قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان بهره می برد.
همچنین برای شبکه های اجتماعی داخلی که بالاتر از 5 میلیون مشترک داشته باشند اجازه اتصال به شبکه فراهم خواهد شد و به عنوان اپراتور تلقی می شوند به این ترتیب این شرکت ها می توانند بدون پرداخت هزینه اپراتوری که هم اکنون برای اپراتورهای ارتباطی 300 میلیون یورو در نظر گرفته شده است به عنوان یک اپراتور فعالیت کنند.
ما تصمیم گرفتیم در مورد فعالیت این فضا شفاف سازی صورت بگیرد، از آنجا که بسترهای مناسبی برای استفاده مردم از فضای مجازی فراهم شده است و سرعت اینترنت قابل قبول و ضریب نفوذ بالا و تعرفه مناسب است، نگرانی هایی برای عدم شفافیت لازم برای کسانی که در این فضا فعالیت می کنند، وجود دارد. بر این اساس توصیه شده است که تمامی اپراتورهای مخابراتی نسبت به ثبت هویت استفاده کنندگان از این فضا اقدام کنند.
همینطور نیز تصمیم گرفته شد فعالیت شبه رسانه هایی که در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند ساماندهی شود. بر این اساس مقرر شد شبکه هایی که دارای بیش از 5 هزار مخاطب هستند اطلاعات هویتی خود را به صورت داوطلبانه در سامانه وزارت ارشاد به ثبت برسانند.
در صورتی که این شبکه ها این اقدام را انجام ندهند فعالیت آنها غیرقانونی تلقی می شود. تا دو روز نخست اعلام شده برای این طرح بالغ بر 700 کانال و صفحه اجتماعی دارای بیش از 5 هزار مخاطب در سامانه وزارت ارشاد به ثبت رسیده است.
برای رسانه هایی که می خواهند به صورت قانونی در کشور فعالیت کنند، این موضوع کفایت می کند و در مورد برخورد با شبکه ها و کانال هایی که به صورت غیرقانونی فعالیت خواهند داشت، به موقع تصمیم می گیریم.
انتهای پیام/