مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از توسعه 830 هکتاری سطح باغات استان از ابتدای سال جاری تاکنون خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛حلیم کوتی با بیان این‌که هم‌اکنون سطح باغات استان به 68 هزار هکتار رسیده است، گفت: برنامه ما این است که در سال آینده باغات استان را 1000 تا 1200 هکتار توسعه دهیم.

وی در خصوص نولید گل و گیاهان زینتی افزود: 700 هکتار از سطوح باغات استان شامل گل و گیاهان زینتی است که 380 هکتار آن گلخانه‌ای و مابقی در فضای آزاد است و استان خوزستان در تولید گل و گیاهان زینتی بعد از تهران و مرکزی در جایگاه سوم است و غالب تولید گل‌های ما هم بیشتر رز، مریم و نرگس و گلایل است.

کوتی در خصوص توسعه باغات استان در سال جاری گفت: طبق برنامه 5 ساله پیش‌بینی شده که 7600 هکتار توسعه داشته باشیم و بسته به تسهیلات و اعتبارات می‌توان سالانه 1000 تا 1200 هکتار باغات را توسعه داد.

وی با بیان این‌که باغات استان شامل 48 هزار هکتار سطوح بارور و 20 هزار هکتار نهال است، افزود: از 48 هزار هکتار سطوح باغات حدود 295 هزار محصولات باغی تولید می‌شود که غالب آن محصول خرما است و حدود 190 هزار تن تولیدات استان خرما و مابقی شامل سایر محصولات باغی از جمله مرکبات، انار، انگور، زیتون و انجیر است.

کوتی گفت: با توجه به این‌که کل صادرات خرمای کشور حدود 140 هزار تن است که حدود 60 تا 70 هزار تن و نزدیک به 50 درصد آن مربوط به خوزستان است و انتظار داریم با توجه به نخیلات و پتانسیل استان در این زمینه، به وضعیت نخیلات آبادان و خرمشهر بیشتر رسیدگی شود و دولت کمک بیشتری در این زمینه داشته باشد که در حال حاضر طرح 550 هزار هکتاری برای بسترسازی این توسعه‌ها در حال انجام است و اگر به درستی انجام شود، یک فرصت خوبی برای توسعه باغات بوجود می‌آید.

وی افزود: آبرسانی به باغات به روش‌های مختلف انجام می‌شود که در مناطق شمالی از طریق شبکه‌های آبیاری و زهکشی و در مناطق جنوبی از طریق رودخانه و ایستگاه پمپاژ صورت می‌گیرد و مشکل آبرسانی و بحث کیفیت آب همیشه هست و اگر چنین مشکلاتی نبود، سالی 3 هزار هکتار هم می‌توانستیم کشت داشته باشیم.

کوتی افزود: در بحث آب بحث کیفیت مهم است و هر چه میزان شوری آب بیشتر شود، قطعا این مساله در بحث کیفی و کمی محصولات تاثیرگذار خواهد بود. در مناطق شمالی کیفیت خوب است و محدودیت آبی دغدغه ما است اما در مناطق جنوبی بیشتر دغدغه ما مربوط به کیفیت آب است و به همین دلیل امکان توسعه زیادی در این مناطق وجود ندارد.

انتهای پیام/د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.