چگونه وقوع جرائم مسلحانه در ژاپن ریشه‌کن شد؟+ نمودار

یک وب‌سایت انگلیسی در گزارشی به بررسی قوانین نگهداری سلاح در ژاپن و ریشه‌کن شدن جرائم سلاح گرم در این کشور پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ بی‌بی‌سی نوشت: ژاپن یکی از پایین‌ترین نرخ‌های جرائم مسلحانه در جهان را داراست. در سال 2014 فقط 6 نفر در نتیجه تیراندازی با اسلحه در ژاپن کشته شدند، این در حالیست که آمار کشته‌های ناشی از استفاده از سلاح گرم در آمریکا در همین سال 33599 نفر بودند. در ادامه این گزارش، به راز موفقیت ژاپن در کاهش جرائم مسلحانه پرداخته شده است.

اگر کسی در ژاپن قصد داشته باشد یک اسلحه بخرد باید صبر و عزم کافی داشته باشد. متقاضیان سلاح باید در کلاس‌هایی که یک روز کامل طول می‌کشد، شرکت کنند و یک آزمون تیراندازی را با کسب امتیاز 95 از 100 پشت سر بگذارند.

در مراحل بعدی، آزمایش‌هایی برای تشخیص سلامت روانی و اعتیاد متقاضیان سلاح انجام می‌شود. همچنین سابقه جنایی افراد و ارتباط احتمالی آنها با گروه‌های افراطی هم بررسی می‌شود. حتی از اقوام و همکاران متقاضیان خرید سلاح هم درباره آنان پرسش می‌شود.

علاوه بر این، پلیس ژاپن نه تنها حق باطل کردن مجوز نگهداری سلاح، بلکه حق جستجو و ضبط آن را نیز دارد. 

محدودیت دیگر مربوط به نوع سلاح می‌شود. نگهداری اسلحه‌هایی مانند تپانچه و هفت تیر در ژاپن کاملاً ممنوع است و فقط مجوز نگهداری تفنگ‌های ساچمه‌‌ای و بادی صادر می‌شود.

تعداد فروشگاه‌های اسلحه در هر استان ژاپن از سه مورد تجاوز نمی‌کند. دارندگان اسلحه فقط با تحویل پوکه فشنگ‌های استفاده شده می‌توانند فشنگ جدید دریافت کنند.

همچنین پلیس باید از محل نگهداری سلاح آگاه باشد. سلاح‌ و مهمات آن باید به طور جداگانه در مکانی قفل‌دار نگهداری شوند. پلیس یکبار در سال سلاح‌ها را بازرسی می‌کند و مجوز آن پس از سه سال منقضی می‌شود. دارندگان سلاح برای دریافت دوباره مجوز باید بار دیگر در آزمایش‌ها و آزمون‌های اولیه شرکت کنند.

موارد ذکر شده به خوبی نشان‌می‌دهد چرا کشتار با استفاده از سلاح گرم در ژاپن کم است. با اینکه قانون کنترل سلاح کنونی در سال 1958 تصویب شد، ایده پشت آن به چندین قرن گذشته برمی‌گردد. از زمان ورود سلاح گرم به ژاپن، این کشور قوانین سختگیرانه‌ای داشته است. ژاپن نخستین کشور در جهان است که قانون کنترل سلاح را تصویب کرد.

مقایسه کشورها از لحاظ تعداد قربانیان تیراندازی‌ها

چگونه ژاپن جرائم سلاح گرم را ریشه‌کن کرد؟ +نمودار

حتی پلیس ژاپن نیز به ندرت از سلاح گرم استفاده می‌کند و تأکید نیروهای امنیتی این کشور روی هنرهای رزمی است. برای مثال تمام افسران باید کمربند سیاه جودو داشته باشند. افسران  پلیس همچنین زمان زیادی را به تمرین یک هنر رزمی مدرن ژاپنی به نام کِن‌دو اختصاص می‌دهند. قوانین سختگیرانه نگهداری سلاح، مانع بزرگی برای تبهکاران ژاپنی است. تعداد جرائم مسلحانه گروه تبهکار «یاکوزا» در 15 سال گذشته به شدت کاهش یافته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار