به گزارش خبرنگار دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛نتیجه تحقیقات مؤسسه پژوهشی انگلیسی GlobalWebIndex از ۵هزار کاربر شبکه های اجتماعی سراسر جهان درباره رفتار آن ها در فضای مجازی نشان میدهد کاربران اینترنت در جهان به طور متوسط روزانه ۱۰۹دقیقه را در شبکههای اجتماعی سپری میکنند که این روند هرسال رو به افزایش است.
شاهد این مطلب آماری است که نشان میدهد کاربران در سال ۲۰۱۳ حدود ۹۶ دقیقه از زمان آنلاین بودن خود را در شبکههای اجتماعی سپری میکردند که این رقم در سال ۲۰۱۴ به۱۰۰دقیقه و در سال ۲۰۱۵ به ۱۰۳ دقیقه رسید هرچند این رقم در برخی کشورها بسیار بالاتر است. این پژوهش، روند رو به رشد حضور در شبکههای اجتماعی و سپری کردن اوقات را با افزایش میزان استفاده جوانان از تلفنهای هوشمند و راحتی کار با آن ها مرتبط میداند. در این میان ژاپن کاربرانش کمترین وقت را به این موضوع اختصاص میدهند. موضوع گذراندن وقت در شبکههای اجتماعی توسط بسیاری از مؤسسات پژوهشی مورد توجه قرار گرفته و بهعنوان مثال آژانس جهانی««We Are Social»، ۱۰ کشوری راکه مردم آن ها بیش از دیگر نقاط جهان در شبکههای اجتماعی وقت میگذرانند ، معرفی کرده است.از نگاه این مؤسسه تحقیقاتی، به طور کلی در سطح جهان یک دقیقه از هر3دقیقهای که کاربران در فضای مجازی و اینترنت سپری میکنند، به شبکههای اجتماعی و پلتفورمهای مختلف آن اختصاص مییابد. از دیگر آمار جالب توجه این شرکت هم میتوان به این موضوع اشاره کرد که در فاصله سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ تعداد اکانت (حسابهای کاربری) فعال هر یک از کاربران از ۳ به ۷عدد رسیده است. طبق این تحقیقات، فیلیپینیها ساعات زیادی را در شبکههای اجتماعی سپری میکنند به گونهای که درصد کاربران فعال شبکههای اجتماعی این کشور ۴۷درصد است.
کاربران فیلیپین روزانه ۲/۵ساعت از طریق رایانه های خانگی و لپ تاپ و همچنین ۲/۳ساعت از طریق تلفن هوشمند در فضای مجازی و اینترنت حضور دارند که از این مدت روزانه ۷/۳ ساعت را در شبکههای اجتماعی سپری میکنند.برزیل هم بهعنوان دومین کشور از نظر میزان حضور کاربران در شبکههای اجتماعی معرفی شده است. طبق این تحقیقات، میزان کاربران فعال شبکههای اجتماعی در این کشور به ۴۹درصد رسیده است که این تعداد، روزانه حدود ۳/۳ساعت را در این پلتفورمها سپری میکنند. ایران نیز یکی از کشورهایی است که به اعتقاد بسیاری، کاربران ساعات زیادی را در شبکههای اجتماعی حضور دارند و حتی برخی مسئولان از جمله رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت ارشاد مرداد امسال عنوان کرده بود که ایرانیها حدود ۵ تا ۹ ساعت وقت خود را در شبکههای اجتماعی میگذرانند.سایت آماریTechRasa بدون اشاره به میزان حضور کاربران ایرانی در این شبکهها عنوان کرده که ۴هزار و ۴۰۰کاربر از همه استانهای کشور با جنسیت، سن، تحصیلات، شغل و... متفاوت، مورد مطالعه قرار گرفته اند.براساس نتایج این تحقیق ۵۳درصد جمعیت بالای ۱۸سال ایران حداقل در یک شبکه اجتماعی عضو هستند و با توجه به جمعیت ایران، مشخص میشود که حدود ۵/۲۸ میلیون فرد بالای ۱۸سال، کاربر حداقل یک شبکه اجتماعی هستند. از نگاه این سایت آماری، محبوبترین شبکههای اجتماعی در ایران تلگرام، اینستاگرام، واتس اپ، لاین، فیسبوک، توئیتر، وی چت، تانگو و گوگل پلاس هستند. محبوبترین شبکه اجتماعی در ایران تلگرام با بیش از ۲۰میلیون کاربر است و بعداز تلگرام هم در ایران به ترتیب واتس اپ، اینستاگرام و لاین از محبوبیت برخوردارند.از کاربران این شبکههای اجتماعی در ایران ، ۵۵درصد مرد و ۵۱درصد زن هستند.
انتهای پیام/