کیمیایی در مراسم تجلیل از فرش ایرانی از مسئولان خواست فرش ایرانی را جدی بگیرند.

درخواست مسعود کیمیایی برای توجه بیشتر به فرش ایرانیبه گزارش خبرنگارحوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم تجلیل از فرش ایرانی با حضور مسعود کیمیایی، مجید رجبی معمار، حمیدرضا اردلان، حمید کارگر، مسعود فروتن، غلامرضا اکرمی و اساتید فرش سه شنبه ۱۴ دی برگزار شد.

مسعود کیمیایی در این مراسم گفت: خیلی سخت است در موزه فرش درباره فرش صحبت کنم. تحقیقات زیادی راجع به فرش داشتم، در ۲۰ سالگی مقاله ای نوشتم.

کارگردان فیلم «جرم» ادامه داد: به دنیا آمدن، ازدواج، گفتن عاشقانه ها، حتی خداحافظی از دنیا با فرش همراه بوده است و فرش همه زندگی ما است.

کیمیایی عنوان کرد: اقوام را روی فرش میتوان شناخت، حتی دیوار نگاری از فرش می آید. زمانی که فرش های تقلبی را می بینم دلم می گیرد یاد بافتندگان و هنر دستشان می افتم چرا باید فرش به انزوا برود؟ مسئولانی که سمتی  در این  زمینه دارند، فرش را جدی بگیرند.

در ادامه فکوهی مدرس دانشکاه انسان شناس گفت: هنر فرش در مجموعه هنرهایی قرار می گیرد که ما به آن بافته می گوییم. هنر فرش، هنری شناخته شده در سطح جهانی است.
 
وی ادامه داد: هنر فرش سابقه چند هزارساله دارد. تداوم و تنوع این هنر بحث مهمی است و پهنه وسیعی از فرهنگ شناسی را شامل می شود. از شمال هند، افغانستان، بین النهرین تا خود عربستان فرش وجود دارد و این پهنه وسیع ایران فرهنگی است.

فکوهی عنوان کرد: فرش به هپیت ایرانی کمک زیادی می کند و می تواند به عنوان یک مدیوم و رسانه دهها سال عمر کند. به نوعی که در درون این فرش فرهنگ انباشت حافظه شده است.

همچنین مسعود رجبی معمار مدیر خانه هنرمندان بیان کرد: خوشحالم در این مراسم حضور پیدا کردم، دیدن فرهنگ های ایران لذت بخش است و هر کدام از فرش ها با فرهنگ و ویژگی آن منطقه ارتباط دارند.

وی ادامه داد: امروزه فرش را از لحاظ اقتصادی می بینید اما در گذشته هم خانواده ها با این مسئله روبرو بودند و امرار معاش می کردند.

رجبی معمار در خصوص انجمن هنری فرش عنوان کرد: به نظر ما باید انجمن هنری فرش در کنار دیگر انجمن های هنری تشکیل شود، خانه هنرمندان هم آمادگی و اشتیاق خود را برای تشکیل انجمن هنری فرش دارد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار