ميراثي كه امروز در دست ما و مايه ماندگاري و هويت ماست، همان كه شناسنامه ايران و ايراني گفته مي‌شود، بازمانده از گذشته‌اي سراسر افتخار و غرور و سربلندي است. اگر ميراث فرهنگي ما در جهان امروز از ارزش و غناي بالايي برخوردار است و توجه ويژه جهانيان را بر خود جلب كرده، ناشي از عشق و شيدايي و همت والاي ايراني به آفرينش آثار هنري و فرهنگي است و برخاسته از ذوق و شيفتگي در درون و اميد به ماندگاري.

به گزارش خبرنگارباشاه خبرنگاران،آشنايي با ارزشهاي ميراث فرهنگي و ضرورت و اهميت حفظ و نگهداري آنها همكاري صميمانه تمامي اقشار جامعه را ايجاب مي‌نمايد.

 رئيس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه این سازمان از سال 1310 در این استان تاسیس شده است گفت: بيش از 18000 (هيجده هزار) اثر تا كنون در اين استان به ثبت ملي رسيده است.

تراب محمدی افزود: پراكندگي آثار در استان آذربايجان شرقي بصورت يكنواخت است و نمي توان گفت بيشترين پركندگي اثار مختص يك منطقه خاص است.

وی با اشاره به اینکه آثار و ابنیه های این استان متعلق به دوره هزاره سوم قبل از ميلاد تا معاصرمی باشد تصریح کرد:  بيشتر اين آثار متعلق به دوران پيش از اسلام مي باشد.

رئيس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان  در خصوص نحوه نگداري و حفظ آثار در استان اظهار کرد: آثار استان شامل تپه هاي تاريخي،غارها، قبرستان ها، بناهاي تاريخي، ميراث معنوي و... مي باشد كه هر كدام شرايط نگداري جداگانه اي دارند از جمله تپه هاي تاريخي كه در جاي خودشان هستند، بناهاي تاريخي كه در صورت نياز مرمت مي شوند، اشياء داخل موزه ها، ... تمامي آثار باستاني ثبت شده استان تحت نظارت و كنترل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی است.

وی با اشاره به  كشفيات جديد استان گفت: يك سري اشياء ارزشمند  و فاقد ارزش به تازگی نیز در استان کشف شده است، كه از جمله آثار ارزشمند يك سري حفاريهاي در شهرستان خداآفرين صورت گرفته است كه  آثار به دست آمده به موزه خداآفرين انتقال و در اين مكان نگهداري مي شود.

تراب محمدی با بیان اینکه مشكل عمده ای  در خصوص كشف و نگهداري آثار  و ابنیه های استان وجود ندارد خاطر نشان کرد: از جمله مشكلات عمده كه شامل كل كشور دنيا نيز مي باشد حفاريهاي غير مجازي است كه از سوي يك سري افراد متخلف به صورت پنهاني صورت مي گيرد اما طي سالهاي اخير با کمک نیروهای مردمی تحت عنوان انجمن های سازمان، یگان حفاظت، نیروی انتظامی خوشبختانه این تخلفات بسیار کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: استان آذربایجان شرقی جز 3 استان برتر کشور در زمینه تعداد و حفظ آثار شناخته شده است.

رئيس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به تعداد موزه های استان نیز اظهار کرد: 16 موزه تحت نظر میراث فرهنگی استان است و در کنار ان تعدادی نیز تحت نظارت سازمان در اختیار سازمانها و ارگانهای دولتی و خصوصی است. در مجموع تعداد موزه های استان تا دهه فجر 1390 به بیش از 30 موزه خواهد رسید. موزه آذربایجان استان اذربایجان شرقی برترین موزه استان و دومین موزه کشور بعد از موزه ملی ایران می باشد.

 وی  در خصوص حفظ آثارباستانی افزود: . در گذشته ها نیز آثاری از استان آذربایجان شرقی خارج شده و در حال حاظر در موزه کشورهای چون انگلستان، آمریکا، فرانسه، ژاپن ... نگهداری می شوند.

تراب محمدی یادآور شد: طی سالهای اخیر هیچ یک از آثاری که در اختیار سازمان بوده است سرقت نشده است. اما آثاری جهت ارائه در نمایشگاههای داخلی و خارجی که روش معمول جهت معرفی استانها و کشورهاست تحت نظارت و کنترل سازمان خارج شده است.

وی با اشاره واردات و صادراتی  اشیاء و آثار استان اظهار کرد:در این زمینه واردات و صادارتی نه تنها در استان بلکه در کشور نداریم. هیچ کشوری در دنیا آثار ملی و تاریخی خود را صادر نمی کند.

رئيس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: آثاری از این استان و سایر استانهای کشور در موزه ملی کشور نگهداری می شود .

وی  با بیان اینکه در استان آذربایجان شرقی یک قوم واحد وجود دارد اذعان کرد:  در این استان قومیت وجود ندارد و همه یک قوم هستند.

تراب محمدی در خصوص وجود  زبان های محلی در استان نیزخاطر نشان کرد:  زبان ترکی آذربایجانی زبان رایج این استان است ما از جمله زبانهای کهن استان  زبان تاتی  است که مورد مطالعه قرار گرفته  و ثبت ملی شده است.

رئيس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به جایگاه استان آذربایجان شرقی در خصوص تعداد و حفظ آثار گفت: این استان جز 3 استان برترکشور و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز جز 3 سازمان برتر  کشور می باشد. /س

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.