معاون اول رئیس جمهور عراق گفت: با ظهور و برجسته شدن نقش روسیه با ایران و سوریه، نقش آمریکا و غرب رو به افول نهاد.

داعش به زودی کارش تمام می‌شود/ عراق به جز سعودی با کشورهای عربی مشکلی ندارد
به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان نوری مالکی معاون اول رئیس جمهور عراق پس از دیدار و گفتگو با علی اکبر ولایتی در سالن همایش مرکز تحقیقات استراتژیک اظهار داشت: سفر کنونی ما به ایران و دیدار با مقام معظم رهبری با هدف تحکیم و گسترش روابط دو جانبه و یافتن راه‌های بیشتر همگامی برای آینده است.

وی با اشاره به اینکه بحث اصلی ما در این سفر چگونگی نجات منطقه از تروریسم است، گفت: سازمان‌های تروریستی و نیروهای دشمن می‌خواهند تجربه‌های موفق ما را به سقوط بکشاندند.

معاون اول رئیس جمهور عراق با بیان اینکه روشن است که ما با دو جبهه مقاومت و پایدار و همچنین جبهه تخریب و ویرانی روبه رو هستیم تصریح کرد: لازم است از پیروزی‌های به دست آمده برای حرکت در آینده و مقابله با چالش‌هایی که ممکن است روبرو شویم استفاده کنیم.

وی ادامه داد: کشورهایی که زمانی برای به شکست نشاندن سوریه و عراق از سازمان تروریستی حمایت می‌کردند اکنون عقب‌نشینی کرده‌اند و مشکلات داخلی و خارجی دارند.

نوری مالکی تاکید کرد: تروریست‌ها در زمینه‌هایی چون سقوط رژیم سوریه، جنگ یمن، از بین بردن روند سیاسی عراق و سقوط حلب ناکام شدند که همه این‌ها منظومه ای از موفقیت‌ها برای ما و شکست برای دشمن است.

معاون رئیس جمهور عراق با تاکید بر اینکه ما امروز توانستیم فتنه داعش را فرو بنشانیم، تصریح کرد: از طریق پیگیری روند مسائل عراق می‌بینیم که داعش به زودی کارش تمام می‌شود اما می‌دانید که دشمنان عراق به دنبال این هستند که فتنه‌های جدیدی ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه دشمن توطئه تجزیه عراق را دارد، گفت: البته آنان بدانند که این توطئه نیز  با شکست روبرو خواهد شد چرا که ملت عراق با تجزیه کشور مخالف هستند و امروز از هر زمان دیگری بیشتر با هم متحد هستند  چرا که می‌دانند فتنه‌انگیزان جز خون ریختن و در به دری چیز دیگری برای آنان به ارمغان نمی‌آورند.

نوری مالکی با اشاره به اینکه عراق مدت‌ها درگیر حکومت بعثی‌ها و دیکتاتوری صدام بود، اظهار داشت: در آن زمان عراق با همه عالم قطع رابطه کرده بود و با کشورهایی چون ایران و کویت درگیر جنگ بود و به صورت جزیره جدا و متروک در منطقه فعالیت می‌کرد.

معاون اول رئیس جمهور عراق افزود: در این سال‌ها عراق سیاست خارجی متفاوتی در پیش گرفته است و درهای روابط با همه کشورها جز اسرائیل باز گذاشته است.

وی با بیان اینکه ما موفق شدیم روابط خود را در جهان عرب ساماندهی کنیم بیان داشت: اعراب پس از یک جدایی که در دوران رژیم بعثی اتفاق افتاده بود، مجددا به سمت عراق بازگشتند چرا که دیدند نظام حاکم بر عراق می‌خواهد با همه برادران خود همکاری کند.

نوری مالکی با تاکید بر اینکه عراق هیچ مشکلی با کشورهای عربی به جز سعودی ندارد، اظهار داشت: البته مقصر این قضیه ما نیستیم بلکه مقصر اصلی متوجه نقشه‌هایی است که پادشاه عربستان در نظر گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ما در این سالها روابطمان با اتحادیه اروپا و کشورهایی چون چین، کره و روسیه را بهبود داده‌ایم، اظهار داشت: علاوه بر این توانستیم از طریق مقابله با بانک‌های خرابکار، امنیت را در کشور برقرار کنیم.

نوری مالکی با اشاره به اینکه زمانی عراق را کشور آتش نامیده بودند، تصریح کرد: اما پس از تلاش‌هایی که برای ثبات و آرامش به کار گرفتیم، توانستیم کنفرانس سران عرب را برگزار کنیم و دیگر کسی به عراق به دید سابق نگاه نمی‌کند.

معاون رئیس جمهور عراق با بیان اینکه روند آبادانی در کشور آغاز شده است اظهار داشت: ما در این سالها تولیدات و صادرات نفت را افزایش داده‌ایم به طوری که عراق قبله‌ای برای کشورهایی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند، شده است.

وی با اشاره به ماهیت و پیوند محکم میان سوریه و عراق گفت: زمانی که اوضاع در سوریه به دلیل دخالت‌های بیگانه آشفته شد، اوضاع عراق هم نابسامان شد چرا که گروه‌های تروریستی می‌خواستند با حمله به دمشق، اوضاع بغداد را نیز آشفته کنند.

نوری مالکی افزود: براین اساس اوضاع امنیتی عراق نیز به وضع نامطلوبی دچار شد و در نتیجه داعش در پرتو پایگاه‌های تحصن و تظاهرات پس از آن ایجاد شد.

معاون رئیس جمهور عراق با اشاره به اینکه تلاش داعش برای رسیدن به بغداد، کربلا و سامرا به جهت مجاهدت‌های حشدالشعبی با ناکامی روبرو شد، اظهار داشت: براین اساس آنان پس از ناکامی در این شهرها به سمت موصل رفتند که سقوط موصل نتیجه توطئه پایگاه‌های تحصن و شعارهایی بود که در آنجا می‌دادند.

وی با تأکید بر اینکه سقوط موصل نظامی نبود بلکه براساس توطئه صورت گرفت، تصریح کرد: گروه‌های تروریستی درصدد بودند با سقوط موصل مقدمه‌ای برای سقوط بغداد ایجاد کنند که خدا را شکر هدف این توطئه به مرحله عمل نرسیده است.

نوری مالکی ادامه داد: هدف راهبردی این توطئه این است که نقشه منطقه را باز ترسیم کرده و سوریه و عراق را تجزیه کنند؛ البته همچنان این هدف در حال پیگیری است و نیازمند مراقبت و بسیج هرچه بیشتر است.

معاون رئیس جمهور عراق با ابراز اینکه سیاست بکارگیری احساسات طائفه گرانه در سوریه و عراق نیز با شکست مواجه شد، گفت: نقش کشورهای حامی تروریست چون ترکیه و عراق نیز تضعیف شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با ظهور و برجسته شدن نقش روسیه با ایران و سوریه، نقش آمریکا و غرب روبه افول نهاد.


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار