از این اوضاعی که ما مشاهده می کنیم ۲۰۱۷ خونین ترین سال برای ما خواهد بود.

خارجی ها در ازای کمک جان ما را می گیرندبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، حکومت افغانستان اعلام داشته است که سال ۲۰۱۷ سال سرکوب طالبان خواهد بود و در این سال نیروهای امنیتی شکست سختی به طالبان خواهند داد.

مولوی عبدالرحمان رحمانی، عضو مجلس نمایندگان در برنامه «کابل نیوز» گفت: ای کاش از گفتن تا به عمل فاصله ها نمی بود. اگر آنچه را که دولتمردان می گفتند، عملی می کردند این مشکلات خطرناک دامن گیر ملت می شد.

وی افزود: سال گذشته روزی که رییس جمهور، پارلمان را بعد از رخصتی های زمستان، افتتاح می کرد، به حضور همه اعضای کابینه و نمایندگان هر دو اتاق، چیزهایی گفتند و یکی از آنها این بود که امسال سال سرکوبی طالبان است. به شدت طالبان را سرکوب می کنیم اما دیدیم که چه شد.

رحمانی، در خصوص عملکرد حکومت در سال گذشته اظهار کرد: اگر به واقعیت ها برگردیم و واقعیت ها را بگوییم چیزی است که شاعر می گوید، اگر بگویم و دگران سوزد و اگر نگویم مغز استخوان سوزد. حالا اگر واقعیت ها را بگوییم جهان سوزد. حکومت می گوید که میزهای گرد همیشه بد ما را می گوید. باید در پاسخ به این حرف، گفت که چشم ما کور شود اگر شما خوب باشید و ما خوبتان را نگوییم. از بس بدی دیده ایم، کم کاری دیده ایم و کم کاری و معامله گری و فساد داریم همان یک مقدار خوبی را هم پوشانده است.

وی، با بیان اینکه در حال حاضر هیچ بخشی در حکومت وجود ندارد که بر سر آن بحث کنیم و در آنجا شرمندگی وجود نداشته باشد، افزود: در طی دو سال این حکومت وحدت ملی که نامش وحدت است اما در حقیقت زحمت و مشقت و تکلیف برای ملت بود، زیان های زیادی به ملت زد. برای این حکومت وحدت ملی که مشروعیت خود را از ملت گرفت، توافقنامه ای امضا شد که در آنجا وظایف داخلی رهبران، شرح داده شده بود. آنها همان وظایف داخلی خود را هم انجام ندادند. اختلافات درون ارگ سرایت به اختلاف دو مامور در اداره کرد. اختلاف درون ارگ سرایت کرد به دو افسر، دو پولیس و دو سرباز دریک سنگر کرد و اینگونه تخم نفاق را که آنها کشت کردند، به کل جامعه سرایت کرد.

این نماینده مجلس، اوضاع کشور را نسبت به سال های قبل مقایسه کرد و بیان داشت: اگر نگاهی به اقتصاد در حال حاضر نسبت به دو سال قبل بیندازیم، امنیت، فساد اداری، خونین ترین سال در ۲۰۱۶ است و افغانستان حالا نسبت به دوسال قبل زمین تا آسمان تفاوت پیدا می کند وبسیار بدتر شده است. با این وضع بازهم رهبران حکومت، دروغ می گویند تا چه حد می خواهند مردم را فریب دهند؟ سال ۲۰۱۶ بدترین سال، سخت ترین سال و خونین ترین سال بود که سپری شد.

ولی آنها تعهدشان چه بود؟ و این خونین ترین سال بستری بسیار خطرناک برای بدتر شدن اوضاع ۲۰۱۷ شد. ما این موضوع را به فال بد نمی گیریم اما می گویند که سال نیک از بهارش پیدا است. وقتی که داعش بستر سازی در افغانستان کرد، طالبان هم در حال رشد و نمو است، چگونه می توانیم انتظار اوضاع خوب را داشته باشیم. قبلا پاکستان بود که از طالبان حمایت می کرد و همه تقصیرها را به گردن پاکستان می انداختند و تکلیف مشحص بود.

حالا اجداد پاکستان در پشتیبانی طالبان قرار دارند. طالبان هم از نشست سه جانبه روس و چین و پاکستان حمایت کردند. مفهوم حرف من این است که این حمایت ها یک نوع زورنمایی دیگری است. قدرت نمایی دیگری است که می خواهند با آن بگویند دولت افغانستان دولتی مزدور، دولتی مستعمره و کشوری اشغال شده است. پاکستان و چین و روسیه، این گونه نشست ها را بدون موقف افغانستان و بدون در جریان گذاشتنشان اجرا می کنند و حالا به اواسط این برنامه رسیده اند در حالیکه حکومت افغانستان تازه از آن آگاهی یافته است و تازه به آن اعتراض می کند.

رحمانی، معتقد است در حال حاضر حکومت هیچ اختیاری از خود برای اوضاع داخلی ندارد و بیان داشت: در حال حاضر ما نه سیاست خارجی داریم و نه سیاست داخلی داریم.

حکومت همیشه لاف می زند که سیاست خارجی ما بسیار خوب شده است و از کشورهای خارجی پول گرفته ایم. کدام پول؟ اگر پول داده اند چیز های زیادی هم گرفته اند. امنیت ما را، منابع مارا و استقلال ما را گرفته اند و هر کاری که دلشان می خواهد در اینجا انجام می دهند. آیا سیاست خارجی فقط گرفتن پول است؟

وی، در خصوص اوضاع افغانستان در سال ۲۰۱۷ گفت: از این اوضاعی که ما مشاهده می کنیم ۲۰۱۷ خونین ترین سال برای ما خواهد بود. در حالیکه تا بحال حکومت مردم را فریب می داد که ما فلان عملیات مانند عملیات شفق را به راه می اندازیم اما دیدیم که همه این حرفها فریب بود. در این سردی ها طالبان زور و قوت شان کمتر می شود.

آنها می توانند همین جاهای اشغال شده را پس بگیرند. امروز دیدیم که نماینده های بغلان چه می گفتند، سه سال می شود که بسیاری از پست ها را در دند غوری به طالبان می دهند. در حالیکه شصت یا هفتاد نفر طالب بیشتر در آنجا نیست، شش هزار نفر را در راهش روان می کنند و این بازهم ناکام پس می آید.

این استراتژی و تاکتیک هایی را که آنها گرفته اند بسیار خطرناک است و همه شان معنای معامله را دارد. برای مثال هلمند و قندوز معامله شده اند و زمزمه هایی وجود دارد که توپ و تانک هایی که در آنجا طالبان از نیروهای امنیتی گرفته اند در حال استفاده هستند.

 رحمانی در اخیر گفت: کشورهای غربی در نشست وارسا و بروکسل از دروغ ها و لاف های حکومت وحدت ملی با خبر بودند، آنها همه گفتند که این کمک ها تا سالها بعد ادامه دارد باید به آنها گفت این چه کمکی است که می کنید؟ به جای این کمک ها ما را معامله می کنید؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار