کارشناسان سیاسی معتقدند کنگره جدید آمریکا از نخستین روز کاری خود اقدام به لغو طرح‌های "باراک اوباما" می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی ایندیپندنت در گزارشی نوشت: نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره بی‌صبرانه منتظر آغاز ریاست جمهوری "دونالد ترامپ" هستند تا با در اختیار گرفتن کامل قدرت تمام طرح‌ها و قوانینی که "باراک اوباما" در 8 سال گذشته وضع کرد را لغو کنند.

صد و پانزدهمین دوره کنگره آمریکا از امروز (سه‌شنبه) آغاز به کار می‌کند و برخی نمایندگان جمهوری‌خواه تصمیم دارند برای لغو طرح‌های تصویب شده در دوران اوباما حتی منتظر ورود ترامپ به کاخ سفید نیز نشوند. اولویت این نمایندگان لغو قانون بیمه درمانی اوباما موسوم به "اوباماکر"، اصلاح قوانین مالیاتی، لغو توافقنامه‌های زیست محیطی و آب و هوایی، لایحه بزرگ حمل و نقل برای ایجاد شغل و تعیین قاضی جدید دیوان عالی است.

"مایک پنس"، معاون منتخب ترامپ، پیش از آغاز سال نو میلادی به همکاران سابق خود در کنگره گفت: کمربندهایتان را محکم ببندید. کارهای زیادی درمورد لوایح تصویب شده در پیش داریم.

"پنس" ادامه داد: مطمئن هستم از همان لحظه برگزاری مراسم تحلیف، با تیم بزرگ و حرفه‌ای که در اختیار داریم، همکاری خوبی را آغاز خواهیم کرد. همکاری ما با رهبران مجلس نمایندگان و سنا نیز بسیار خوب خواهد بود و قصد داریم به اصلاح طرح‌هایی بپردازیم که ارتش و اقتصاد کشور را احیا و بار دیگر آمریکا را به یک ابرقدرت در جهان تبدیل می‌کنند.

"میچ مکانل"، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا و نماینده ایالت کنتاکی، در این باره گفت: اعمال اصلاحات در برخی قوانین یک کار بزرگ است که مسئولیت ایجاد می‌کند و نتایجی را نیز به دنبال خواهد آورد. مطمئن هستم که ما این کار را انجام خواهیم داد.

"پال رایان"، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، نیز ضمن اعلام حمایت از برخی اصلاحات در قوانین تصویب شده گفت: این اصلاحات می‌تواند منافع اقتصادی را برای ما به دنبال داشته باشد.

این درحالیست که نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره در تمامی موارد با ترامپ هم عقیده نیستند. به عنوان مثال جمهوری‌خواهان برخلاف ترامپ، مایل به لغو قرارداد تجارت آزاد "نفتا" مربوط به آمریکای شمالی نیستند. این قرارداد تجاری میان آمریکا، کانادا و مکزیک در سال 1994 امضا شد. درمورد ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز اختلاف‌نظر شدیدی میان ترامپ و نمایندگان جمهوری‌خواه وجود دارد.

ترامپ به تازگی در واکنش به ادعای حمله سایبری روسیه به آمریکا گفت: "فکر می‌کنم کشور نیاز دارد ما به مسائل مهمتری بپردازیم." اما "لیندسی گراهام" و "جان مک‌کین" دو سناتور ارشد جمهوری‌خواه خواستار تشدید تحریم‌های وضع شده علیه روسیه هستند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار