نمایندگان مجلس، تکالیف دولت را برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت در برنامه ششم توسعه تعیین کردند.

تکالیف دولت برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت در برنامه ششم توسعهبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان مجلس در صحن علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه، 13دی ماه) مجلس در جریان بررسی مواد لایحه برنامه ششم، ماده 79 این لایحه را پس از بحث و بررسی تصویب کردند.

براین اساس ماده 79 تصریح می‌کند:
 
الف- دولت مكلف است براي ايجاد تحول در نظام تعليم و تربيت اقدامات زير را انجام دهد:

1- اجراي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش به نحوي كه كليه اقدامات وزارت براساس اين سند انجام و هيچ اقدامي مغایر با قانون و سند صورت نگيرد.

2- تهيه نظام رتبه بندي معلمان و استقرار نظام پرداخت ها براساس تخصص با شايستگي‌ها و عملكرد رقابتي مبتني بر نظام رتبه بندي معلمان و مهندسي نيروي انساني براساس سند تحول و نقشه جامع علمي كشور با تصویب مجلس در قالب بودجه سنواتی

3- ارتقاي جايگاه آموزش و پرورش به مثابه مهمترين نهاد تربيت نيروي انساني و مولد سرمايه اجتماعي و انساني عهده‌دار اجراي سياستهاي مصوب و هدايت  و نظارت بر آن بعنوان امر حاكميتي با توسعه همكاري دستگاههاي اجرايي

4- توسعه و تسهيل سفرهاي فرهنگي دانش آموزي بويژه اردوهاي زيارتي و راهيان نور.

ب- سازمان اداري و استخدامي و سازمان موظفند به منظور ارتقاء كيفيت نظام تعليم و تربيت با جذب معلم از طريق دانشگاه فرهنگيان و شهيد رجايي، در طول اجرای قانون برنامه، رديفهاي استخدامي و تأمين اعتبار مورد نياز آموزش و پرورش را با رعايت قوانين و ضوابط مربوطه و ظرفيت جذب دانشجو در دانشگاههاي ياد شده براي جذب دانشجو معلمان در اختيار وزارت آموزش و پرورش قرار دهند.

ج- وزارت آموزش و پرورش مكلف است نسبت به اختصاص نيروي انساني، تجهيزات و امكانات مورد نياز، اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان- بسيج دانش آموزي- سازمان دانش آموزي براساس ضوابطي كه با پيشنهاد وزارت به تصويب هيأت وزيران مي رسد اقدام نمايد.

د- دولت مكلف به تنظيم و اجراي سياست هاي حمايتي از خيرين مدرسه ساز مي‌باشد و بايد معادل كمكهاي تحقق يافته آنان را جهت تكميل پروژه‌‌هاي نيمه‌تمام خيرين در بودجه سنواتي منظور نمايد.

تبصره - آيين‌نامه اجرائي اين بند حداكثر ظرف دو ماه پس از تصويب اين قانون توسط وزارت‌آموزش و پرورش تهيه و به تصويب هيأت وزيران مي‌رسد.

هـ- دولت مكلف است به منظور افزايش ايمني و مقاوم سازي مدارس و فضاهاي پرورشي و ورزشي وزارت آموزش و پرورش معادل ريالي مبلغ سه ميليارد دلار در طول اجرای قانون برنامه از محل حساب ذخيره ارزي پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی اولويت پروژه هاي نيمه تمام آموزشي، پرورشي و تربيت بدني آموزش و پرورش اختصاص یابد.

و- هزينه كليه اشخاص حقيقي و حقوقي غيردولتي در احداث، توسعه، تكميل و تجهيز فضاهاي آموزش و پرورش، خوابگاه هاي شبانه روزي، كتابخانه ها، سالن هاي ورزشي وابسته به وزارت آموزش و پرورش كه در چارچوب مصوب شوراي برنامه ريزي و توسعه استان انجام مي شود با تأييد سازمان توسعه، نوسازي و تجهيز مدارس كشور به عنوان هزينه قابل قبول مالياتي محسوب مي شود.

تبصره- آئين نامه اجرائي اين ماده ظرف سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون توسط سازمان برنامه و بودجه با همكاري وزارت امور اقتصادي و دارايي و وزارت آموزش و پرورش تهيه و به تصويب هيات وزيران مي رسد.

ز- كليه درآمدها، كمكها و هداياي مردمي به سازمان دانش آموزي پس از واريز به خزانه  به عنوان درآمد اختصاصي وزارت آموزش و پرورش محسوب مي گردد. وزارت آموزش و پرورش موظف است مبالغ واريزي در قالب بودجه سنواتی را فقط براي فعاليتهاي پرورشي سازمان دانش آموزی در مدارس هزينه نمايد.

ح-  دولت موظف است در طول سالهاي برنامه اعتبار و منابع لازم را در جهت ترويج ارزشهاي ايراني اسلامي و توسعه فرهنگ مطالعه و پژوهش در مناطق محروم روستايي و مرزي در اختيار كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان قرار دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار