جایگاه داران 9 استان امروز در قزوین دور هم جمع و خواستار تجدید نظر وزارت نفت در واگذاری پخش فرآورده های مایع به بخش خصوصی شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ این جایگاه داران در همایش جایگاه داران و انجمن های منتخب کشور که با محوریت شرکتهای برند و با هدف بررسی مشکلات برند سازی شرکتهای زنجیره ای توزیع فرآورده های مایع و CNG برگزار شد هم اندیشی کردند.

مخالفت جایگاه داران با واگذاری پخش فرآورده های مایع به بخش خصوصی

جایگاه داران استانهای قم ، کردستان ، گلستان ، گیلان ، اردبیل ، آذربایجان غربی ، کرمانشاه، چهارمحال بختیاری و قزوین در این مراسم حضور داشتند.

جهانگیر ضابطی ، نائب رئیس کانون جایگاه داران کشور در این مراسم گفت : با برند سازی که الان از ان صحبت می شود مخالف است چرا که شرکتهای برند از دل جایگاه داران بیرون نیامده اند و عموما شرکتهای خاص و تازه تاسیسی است که مدیریت برخی از آنها  را کارشناسان ارشد بازنشسته شرکت نفت به عهده دارند .

نائب رئیس کانون جایگاه داران کشور افزود : با برند سازی از نظر حقوقی رابطه جایگاه داد دار با شرکت نفت قطع می شود .

ضابطی اضافه کرد :در برند سازی ، مجوز راه اندازی جایگاه تک سکو درکنارپیاده روها و پارکها  به یک عده خاص داده می شود بدون اینکه آن عده سرمایه گذاری کرده باشند .



وی افزود : جایگاههای تک سکو ، با کمترین هزینه ، یعنی فقط هزینه ی تلمبه بعضا دو نازله و یک مخزن راه اندازی می شوند .

ضابطی گفت : جایگاههای تک سکو ، سامانه هوشمند سوخت ندارد و بعلت نداشتن کارت سوخت ، قاچاق سوخت در این جایگاهها به سهولت انجام می شود.

وی افزود : زمین این جایگاهها  متعلق به  شهرداری  است و سقف و دیوار هم  ندارد که باعث کاهش ایمنی می شود .

نائب رئیس کانون جایگاه داران کشور اضافه کرد : در جایگاههای تک سکو از ساعت ۱۲ شب تا ۶ صبح بنزین لیتری ۲۰ تومان ارزانتر عرضه می شود بنابراین مشتریان بیشتری جذب می کنند .

ضابطی افزود : جایگاه های تک سکو در اصفهان و قم به صورت پایلوت راه اندازی شده است که با توجه به اینکه کنار پیاده رو ها و پارکهاست تهدید جدی برای محیط زیست محسوب می شود.

وی تاکید کرد : با توجه به سرمایه گذاری جایگاه داران  قدیمی این رقابت ناعادلانه است .

همایون صالحی ، دبیر کانون صنف جایگاه داران کشور  هم در این مراسم گفت : وزارت نفت با هدف کوچک کردن دولت ، به جای مراوده با جایگاه داران  پخش فراورده های مایع را به  30 شرکت بخش خصوصی واگذار کرده است .

همایون صالحی تاکید کرد : شرکتهای برند از جایگاه داران نیستند و در واقع هیچ تجربه و سابقه ی کاری در رابطه با توزیع فرآورده های نفتی ندارند .
صالحی اضافه کرد : شرکتهای برند می توانند ۳۰ درصد جایگاههای هر استان و یا ۲۰ درصد جایگاههای سطح کشور را در اختیار داشته باشند.
وی افزود : این طرح از اوایل بهمن طبق دستور مدیربازرگانی شرکت پخش فرآورده های نفتی اجرایی می شود و در ابتدا ی اجرای آن ، جایگاههای جدید الاحداث حتمن باید تحت پوشش شرکتهای برند باشند .

صالحی گفت :  ده درصد کارمزد سال ۹۵ بعنوان تشویق به جایگاه داران قدیمی تعلق می گیرد تا این جایگاهها به تدریج تحت پوشش شرکتهای برند ، قرار گیرند .

دبیر کانون صنف جایگاه داران کشور ، محاسبه کارمزد و نحوه پرداخت ان ، حمل و نقل وضعیت مالکیت جایگاهها ، درجه بندی جایگاهها از طرف شرکتهای برند ، نحوه کنترل کمی و کیفی فرآورده ها را از دیگر مشکلاتی نام برد که برای جایگاه داران با برند سازی ایجاد می شود .

در حال حاضر سه هزار و ۴۰۰ جایگاه عرضه فرآورده های مایع و ۲ هزار و ۴۰۰ جایگاه سی ان جی  در کشور فعال است .

در قزوین هم  ۸۴ جایگاه چند منظوره سوخت بنزین ، گازوئیل و سی ان جی و ۲۳ جایگاه تک منظوره دولتی سی ان جی  و یک جایگاه خصوصی فعالیت می کند.

بر اساس آمارها ، مصرف روزانه نفت گاز یا گازوئیل در کشور ۹۵ میلیون لیتر ، بنزین ۷۵ میلیون لیتر و گاز ۴۵ میلیون متر مکعب است.

همچنین در استان قزوین روزانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر بنزین ، یک میلیون و ۲۰۰هزار لیتر گازوئیل یا نفتِگاز و هفتصد هزار متر مکعب گاز یا سی ان جی مصرف می شود .

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.