صادرات استان در هشت ماهه ی نخست امسال از جهت وزنی شش و از نظر ارزشی دو درصد رشد داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، استاندار خراسان رضوی در پنجمین جلسه ی کارگروه توسعه ی صادرات استان گفت : صادرات استان در هشت ماهه ی نخست امسال از جهت وزنی شش و از نظر ارزشی دو درصد رشد داشته است و این آمار در نه ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، نه درصد افزایش از نظر ارزشی و از لحاظ وزنی افزایشی هفت درصدی داشته است.

علی رضا رشیدیان بااشاره به سناریوهای پیشنهاد شده در برنامه ی توسعه ی صادرات استان افزود: ما به هشتادکشور صادرات داشته ایم که میزان ارزش آن از چند هزار تاچند میلیون دلار متغیر است

وی تصریح کرد :سناریوی پیشنهادی توسعه صادرات استان به صورت پلکانی واقع بینانه و کم ریسک است؛ اما اگر برنامه ی ششم را مورد توجه قرار دهیم، باید سالانه بیست و سه درصد رشد صادرات داشته باشیم.

رئیس کارگروه توسعه ی صادرات استان با تاکید بر این که آنچه که در ظرفیت تولید ما به صورت بالقوه و بالفعل وجود دارد، باید مورد شناسایی قرار گرفته و روی آن سرمایه گذاری شود، گفت: متاسفانه ما آماری از صادرات خدمات فنی و مهندسی استان نداریم .

علی رضارشیدیان بااشاره به پیشنهاد فرماندار تربت حیدریه مبنی بر احداث یک ایستگاه صادراتی در این شهر افزود: باید هر چقدر که می توانیم زیرساخت های خود را برای توسعه ی صادرات محور انجام دهیم.

وی در خصوص پیشنهاد شرکت پدیده شاندیز برای بهره مندی از یکی از سایت های این مجموعه به عنوان نمایشگاه، تصریح کرد: استفاده از این سایت تعارضی با نمایشگاه بین المللی مشهد ندارد.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه در عین حال نباید جایگاه کمیته ی پایش تجارت استان نادیده گرفته شود، گفت: این طرح ابتدا باید در این کمیته ارائه شود؛ با این حال مخالفتی با سرمایه گذاری بخش خصوصی وجود ندارد ولی باید مراقب بود که این نمایشگاه رقیب اصناف نشده و با نمایشگاه بین المللی مغایرتی نداشته باشد.

رشیدیان افزود: به هر حال باید به شکلی در جهت حل مشکلاتی که برای تعداد زیادی از هموطنان ما در سرمایه گذاری در شرکت پدیده رخ داده، گام برداشت، این فضای خالی در این مجموعه وجود دارد و باید از این ظرفیت استفاده کرد تا آن سایت نیز مکمل نمایشگاه بین المللی باشد.

وی با اشاره به آغاز رویداد مشهد 2017 تصریح کرد: پایتخت فرهنگی در اصل یک رخداد فرهنگی است ولی می تواند برای تعاملات تجاری بسیار مورد استفاده قرار گیرد، در این رویداد باید به دنبال راه اندازی نمایشگاه های مختلف با موضوعاتی نظیر ارائه محصولات با برند حلال و گردشگری حلال بود .

رئیس کارگروه توسعه ی صادرات استان با بیان اینکه تقاضای ما از تمامی فعالان بخش اقتصادی این است که توجه ویژه ای به این رویداد مهم داشته باشند، گفت: اگر از این فرصت به درستی استفاده شود، قطعا می توان تا مدت ها از بهره های جانبی آن نیز استفاده کرد؛ در غیر این صورت این فرصت از دست خواهد رفت و بهره ای نخواهیم برد.

رشیدیان افزود: پیشنهاد می کنم از نشان مشهد 2017 در تولید کالا ها استفاده شود. باید سعی شود تعداد هیات های تجاری ما در این ایام افزایش یافته و نشست هایی برای تسهیل تجارت در مشهد مقدس برگزاری شود و به موازات رویداد مشهد 2017 ظرفیت سیاسی و اقتصادی بزرگی در این شهر فراهم شده که نیازمند همت همه است.

،مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خراسان رضوی نیز گفت: برای اجرایی شدن برنامه توسعه ی صادرات استان، نیازمند داشتن راهبرد، برنامه و الزامات اجرایی هستیم.

رسولیان افزود: امسال در همین راستا برنامه ریزی شد تا چهار گمرک سیار در استان راه اندازی شود و قرار شد یک دستگاه خودرو ون برای این منظور تهیه شده و نمایندگان دستگاه های جهاد کشاورزی، اداره کل استاندارد، اداره کل گمرک و اتاق بازرگانی در آن مستقر شده و به هر شهری که نیازمند صادرات است، برود و این سیستم در شش ماه آینده عملیاتی خواهد شد.

وی با اشاره به توسعه ی صادرات استان با روسیه تصریح کرد: یک هیات شانزده نفره به روسیه اعزام شد که نتایج بسیار خوبی داشت.

مدیرکل دفترهماهنگی اموراقتصادی وبین المللی استانداری خراسان رضوی گفت : باید توجه داشت میزان واردات روسیه صدوهفتادوهفت میلیارد دلار در سال است که بخش عمده ای از آن پلاستیک جات، آجیل و میوه است. همچنین جمهوری تاتارستان نیز ظرفیت زیادی برای مبادلات تجاری داشته و میزان مبادلات تجاری آن چهارده میلیارد دلار است.

علی رسولیان با بیان اینکه برای توسعه ی صادرات کالاهای حلال در این کشور مذاکراتی صورت گرفته است، افزود: همچنین در این سفر موضوع برگزاری نمایشگاه های مشترک مورد توجه قرارگرفت

وی تصریح کرد: صادرات سیمان از استان نیز یکی دیگر از مسایل مورد توجه در این مذاکرات بوده که البته این محصول کمی در حوزه ی حمل و نقل با برخی مشکلات مواجه است. مساله دیگر ادوات کشاورزی و صادرات آن به تاتارستان بوده که مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر کل دفترهماهنگی اموراقتصادی وبین المللی استان داری خراسان رضوی گفت: یکی دیگر از مسایل مورد بررسی در این سفر سرمایه گذاری های مشترک بود. این کشور این ظرفیت را دارد که به مرکز تجارت استان ما تبدیل شود.

معاون استاندارو فرماندار تربت حیدریه در این جلسه با اشاره به طرحی برای راه اندازی یک پایانه صادراتی در این شهرستان گفت: ما دنبال اخذ مجوز یک پایانه صادراتی در این منطقه هستیم که نیازمند تایید این کارگروه است.

حسن فتحی نیاافزود: سرمایه گذار این پایانه، بخش خصوصی بوده و می تواند به عنوان ترمینال ویژه صادراتی محصولات کشاورزی مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در مجاورت ورودی شهرک صنعتی تربت حیدریه بیست هکتار زمین پیش بینی شده که این ترمینال قرار است در آنجا احداث شود.

فرماندارتربت حیدریه گقت: این پایانه می تواند پایانه عام باشد. این مجموعه با سرمایه شش میلیارد تومانی بخش خصوصی، مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام /ه.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.