به گزارش
گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گمرک ،براساس این طرح که حمایت ویژه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز را به همراه دارد، واردات برندهای خارجی انحصاراً توسط نمایندگیهای رسمی، ثبت سفارش و اطلاعات آن در اختیار گمرک قرار میگیرد و گمرکات موظفند صرفاً کالا را براساس اطلاعات مندرج در ثبت سفارش که در سامانه ثبتارش ثبت شده ترخیص نمایند.
یکی از مهمترین مزیتهای این طرح امکان ثبت سفارش صرفاً توسط نمایندگیهای رسمی بوده و با اجرایی شدن آن امکان ثبت سفارش بنام افراد غیرمرتبط از جمله دارندگان کارتهای بازرگانی یکبار مصرف وجود نخواهد داشت.
این اقدام پس از راهاندازی گمرک الکترونیک در کشور امکانپذیر شده و با توجه به الکترونیکی شدن تمامی رویههای گمرکی و ارتباط الکترونیکی گمرک و سامانه ثبت سفارش هیچ مانعی برای اجرایی شدن این طرح وجود ندارد و اطلاعات دریافتی از سامانه ثبتارش بر روی سامانه جامع گمرکی مینشیند و سامانه الکترونیکی گمرک هم بر روی این اطلاعات اصطلاحاً قفل میشود.
در همین ارتباط اسامی تعدادی از برندهای مجاز که دارای نمایندگی رسمی در کشور هستند از سوی سازمان توسعه تجارت به گمرک اعلام شده است.
این اقدام پس از آن صورت میگیرد که با حمایت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تفاهم وزارت صنعت، معدن و تجارت با مرکز اصناف و امور بازرگانان ایران مقرر شده است طرح مبارزه با قاچاق کالا با محوریت اصناف دنبال شود و مرکز اصناف با هماهنگی نمایندگیهای رسمی برندهای خارجی، بر ورود و توزیع این برندها در داخل کشور نظارت کند.
مهمترین مزیت این طرح حمایت که با مشارکت مرکز اصناف و نمایندگیهای رسمی برندهای خارجی در کشورمان اجرا میشود از تجارت رسمی و قانونی و مبارزه با کالای قاچاق است.
براساس ماده 8مقررات صادرات و واردات، واردکنندگان کالاهای مختلف اعم از دولتی و غیردولتی جهت اخذ مجوز ورود و ثبت سفارش باید منحصراً به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه نمایند. همچنین براساس تبصره 1 همین ماده، موافقت با ورود کالا، مجوز ترخیص نیز تلقی شده و نیاز به اخذ مجوز جداگانه نیست.
الزام به داشتن نمایندگی رسمی برای عرضهکنندگان کالاهای وارداتی در ماده 4 قانون حمایت از مصرفکنندگان نیز آمده است و بر این اساس واردکنندگان ملزم به ارائه سرویس و خدمات بعد از فروش میباشند.
براساس ماده 4 قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان کلیه عرضهکنندگان اعم از تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای سرمایهای ازجمله خودرو (سنگین یا سبک)، ماشینآلات صنعتی، کشاورزی، راهسازی، لوازم خانگی، مصنوعات الکتریکی و الکترونیکی، صوتی، تصویری و وسایل ارتباطی مکلف به داشتن نمایندگی رسمی و تعمیرگاه مجاز، تأمین قطعات یدکی و ارائه سرویس و خدمات بعد از فروش هستند.
انتهای پیام/