سمپوزیوم سلولهای بنیادی پرتوان القایی (آی پی اس) و کاربردهای درمانی روز یکشنبه با همکاری معاونت تحقیقات و فناوری رئیس جمهوری و حمایت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در این استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، دبیر این سمپوزیوم گفت: این سمپوزیوم یکروزه با هدف آشنایی محققان و پژوهشگران جوان و متخصصان بالینی فعال در استان بوشهر با فناوری تولید سلولهای پرتوان القایی و آشنایی با کاربردهای درمانی برگزار شده است.

دکتر غلامرضا خمیسی پور افزود: تلاش می شود با ایده پردازی در زمینه سلولهای بنیادی پرتوان القایی درآینده در طب ترمیمی و برای بیماران نیازمند و مبتلا به بیماریهای صعب العلاج و مادرزادی با توجه به اهمیت بحث سلولهای بنیادی برای برگزاری بیشتر اینگونه سمپوزیوم ها در استان بوشهر برنامه ریزیهای لازم انجام می شود.

خمیسی پور اظهار کرد: با توجه به ویژگی خاص استان بوشهر و همجواری با دریا می توان همین کاربردها و مطالعات در زمینه موجودات دریایی را با هدف معرفی جدیدی از سلولهای بنیادی و تولید سلولهای پرتوان در ارتباط با دریا انجام داد.

وی بیان کرد: در استان بوشهر بیماریهایی از جمله تالاسمی، کم خونی داسی شکل و دیابت با استفاده از درمانهای حمایتی مداوا می شوند که امکان درمان این نوع بیماریها با تکنولوژی سلولهای بنیادی پرتوان القایی به صورت دائم وجود دارد. با استفاده از سلولهای بنیادی پرتوان القایی می توان این نوع بیماریها را به صورت دائم درمان و نیازمند درمان حمایتی دیگری نباشد.

وی گفت: محققان استان بوشهر با توجه به قابلیت هایی که دارند می توانند در پیشرفت علم پزشکی در زمینه سلولهای بنیادی القایی سهم قابل توجهی در کشور داشته باشند و بزودی شاهد معرفی روشهای درمانی جدیدی با استفاده از این نوع سلولها خواهیم بود.

دبیر دومین سمپوزیوم سلولهای بنیادی پرتوان القایی در بوشهر اظهارکرد: استفاده از سلولهای بنیادی القایی می تواند نقشی مهم و اقتصادی جدیدی درزمینه درمان بیماریها به وجود آورد و در این بخش نقش دانشجویان در اقتصاد متکی به سلولهای بنیادی مهم است.

وی با اشاره به وجود افراد صاحب نظر و متخصص با تجربه مفید در زمینه کاربرد سلولهای بنیادی برای بالینی کردن این تحقیق ها گفت: پایه تمام روشهای درمانی تحقیق های آزمایشگاهی است که با استفاده از امکانات موجود پروژه تحقیقاتی متعددی برای تولید سلولهای خون ساز با استفاده از تکنیکهای آزمایشگاهی، تولید سلولهای پرتوان و تبدیل آنها به سلولهای انسولین ساز در دستور کار است که با نتایج به دست آمده از این تحقیق ها امکان پیشبرد درمانی وجود دارد.

انتهای پیام /پ
برچسب ها: سلول ، آزمایشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.