در دو سال گذشته این همایش در اول آذر ماه برگزار می‌شد اما امسال به بیستم دی موکول شد.

همایش موسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان را برگزار می‌کنیم

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در محل برگزاری نشست خبری سومین همایش موسسات فعال در زمینه گسترش زبان فارسی که امروز در بنیاد سعدی برگزار شد، غلامغلی حداد عادل رئیس بنیاد سعدی گفت: ما در بیستم دیماه امسال همایش موسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان را برگزار می‌کنیم. از آغاز تأسیس بنیاد سعدی این سومین بار است که چنین همایشی برگزار می‌شود، در دو سال گذشته این همایش در اول آذر ماه برگزار می‌شد اما امسال به بیستم دی موکول شد؛ زیرا می‌خواستیم برخی از موسسات که به دلیل تعطیلات نمی‌توانستند در همایش مشارکت کنند نیز در آن شرکت کنند.

رئیس بنیاد سعدی اظهار داشت: مقصود از برگزاری همایش موسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان آشنایی موسسات فعال با یکدیگر است. ما نیز تلاش می‌کنیم تا در این همایش از دستاوردهای موسسات دیگر بهره ببریم و دستاوردهای خودمان را در دسترس آنها قرار دهیم.

حداد عادل اظهار داشت: بنیاد سعدی به عنوان مرکز اصلی پشتیبانی زبان فارسی در جهان وظیفه خود می‌داند که راه گسترش زبان فارسی را برای موسسات فعال هموار کند و از دستاوردهای آنها بهره ببرد. این همایش فرصتی برای بحث و تبادل نظر برای گسترش زبان فارسی است.

رئیس بنیاد سعدی ادامه داد: هم اکنون 37 موسسه برای حضور در همایش موسسات فعال در گسترش زبان فارسی اعلام آمادگی کردند که 32 عنوان آنها داخلی و مابقی خارجی هستند.

حداد عادل تصریح کرد: دانشگاه های استراسفووگ، روشان ، تفلیس، داکا، بانوان لاهور، کمبریج، روم و دهلی در سومین همایش موسسات فعال در زمینه گسترش زبان فارسی در سطح جهان مشارکت می‌کنند. بنیاد سعدی در عین حال که در خارج از کشور مسئولیت تامین معلم و برنامه‌ریزی و نرم‌افزار آموزشی را بر عهده دارد، سعی می‌کند در داخل کشور نیز به عنوان یک مرکز ستادی با موسسات فعال ارتباط داشته باشد. خوشبختانه با وجود محدودیت‌های اقتصادی و مالی بنیاد سعدی با صرفه‌جویی توانسته است کلاس‌های آموزش فارسی در خارج از کشور را فعال نگه دارد. البته امروزه 200 دانشگاه خارجی در زمینه گسترش زبان فارسی فعال هستند که فقط 50 عنوان آن از طرف وزارت علوم حمایت می‌شوند و 150 عنوان دیگر جزو دانشگاه هایی هستند که ما تلاش داریم از آنها حمایت کنیم و از تعطیلی‌شان جلوگیری کنیم.

رئیس بنیاد سعدی افزود: آنچه مهم است حرکت به سوی علمی شدن و تخصصی شدن آموزش زبان فارسی و تولید نرم‌افزارهای علمی و تخصصی در این زمینه است.

حداد عادل گفت: همه جا آموزش زبان فارسی و ایران شناسی در کنار هم‌ است و یکی از نتایج و فواید آموزش زبان فارسی در جهان آشنایی با ایران و ایران شناسی است. بنابراین حضور بنیاد ایران شناسی در کنار بنیاد سعدی طبیعی است.

رئیس بنیاد سعدی تصریح کرد: این همایش بعد از برگزاری جلسه افتتاحیه عمومی کار خود را بر روی سه حوزه تخصصی برنامه‌ریزی آموزشی و تولید محتوا و استاندارد سازی آزمون‌های زبان، راهکارهای خوب بیشتر برای کارآموزان خارجی و ارتقای کرسی‌ها آموزش زبان فارسی و ایران شناسی و آموزش مجازی زبان فارسی است.

همچنین صحرایی معاون آموزشی و پژوهشی بنیاد سعدی در بخش دیگری از این مراسم هدف از تأسیس بنیاد سعدی را تمرکز و انسجام برنامه‌های گسترش زبان فارسی در جهان دانست و گفت: امروزه بیش از 30 موسسه در این زمینه فعال هستند.

وی افزود: بنیاد سعدی رفیق شفیق همه این موسسه‌هاست و نخ تسبیح آنها به حساب می‌آید.

صحرایی اظهار داشت: ما در همایش موسسات فعال در زمینه گسترش زبان فارسی در جهان از پنج اثر جدید بنیاد سعدی با عناوین استاندارد مرجع آموزش زبان،فارسی آموز سعدی، مینای یک و مینای دو و دستور کاربردی زبان فارسی رونمایی می‌کنیم.

معاون آموزشی بنیاد سعدی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: ما هنوز آزمون محتوایی برای گسترش زبان فارسی نداریم و البته تلاشمان بر این است که در آینده‌ای نزدیک این آزمون را برگزار کنیم چون آموزش زبان فارسی را در سطح جهان متحول خواهد کرد.

وی در بخش پایانی سخنانش اظهار داشت: اگر چه امروزه نرم‌افزارهایی چون مینا، واژه مینا، واژه سازی و غیره را داریم اما تا به امروز نتوانستیم در بانکهای خارجی برای نرم‌افزارهایمان افتتاح حساب کنیم.

همچنین علیزاده معاون بین الملل بنیاد ایران شناسی در بخشی دیگری از این مراسم، گفت: زبان فارسی به عنوان زیر بنای مسائل ایران شناسی در جهان مطرح است و این افتراقی  که تاکنون بین این دو موضوع در جاهای مختلف وجود داشت را با روابط خوبی که بین بنیاد سعدی و بنیاد ایران شناسی برقرار شده، حل کرده‌ایم.

وی افزود: ما در بنیاد ایران شناسی انجمن‌های ایران شناسی را در سراسر جهان داریم و تا به امروز بیش از دو هزار و 300  عضو پیوسته و وابسته در این انجمن‌ها ثبت شده‌اند. ارتباطمان با این اعضا ارتباطی مرتب و دائمی است.

معاون بین الملل بنیاد ایران شناسی اظهار داشت: از فعالیت‌های دیگر بنیاد ایران شناسی در سطح بین الملل می‌توان به برگزاری دوره‌های دانش افزایی و جذب دانشجویان خارجی اشاره کرد.

علیزاده ادامه داد: هماهنگی بیشتر میان بنیاد ایران شناسی و بنیاد سعدی از لازمه‌های جذب دانشجویان خارجی است، زیرا ما از طریق این بنیاد باید دانش آموختگانمان را پیدا کنیم. از این جهت با اهداف مشترکی که دو بنیاد دارند، سال گذشته در همایش موسسات فعال در زمینه گسترش زبان فارسی در سطح جهان پیشنهاد کردیم که سومین همایشی که با این عنوان برگزار می‌شود، در محل بنیاد ایران شناسی باشد. 


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار