اراک؛

شناسایی 12 واحد مرغداری صنعتی و روستایی مبتلا به آنفلوآنزا

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از شناسایی 10 واحد مرغداری صنعتی و دو واحد روستایی مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اطراف میقان خبر داد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ دکتر محسن شانقی مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در نشست شورای هماهنگی بحران استان مرکزی با ارائه گزارشی از روند بیماری آنفلوآنزا گفت: 10 واحد مرغداری صنعتی و 2روستا در حاشیه تالاب میقان اراک به عنوان کانون های بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شناسایی و اقدام های معدوم سازی، پاکسازی و ضدعفونی در این کانون ها انجام شده است.

شانقی افزود: 280 هزار قطعه طیور نیز در کانون های این بیماری معدوم سازی شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: برای مقابله و جلوگیری از انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان 894 واحد مرغداری صنعتی و روستا در مدت یک ماه گذشته مورد پایش قرار گرفته و از 233 واحد نمونه برداری شده و هشت هزار و 293 آزمایش روی این نمونه ها انجام شده است.

وی گفت : 50 کشور جهان و 9 استان کشور از جمله استان های مرکزی، گلستان، مازندران، البرز، تهران، قزوین، آذربایجان غربی، کرمانشاه و قم با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان درگیر هستند که از بیشتر استان ها گزارشی در خصوص موارد جدید این بیماری ارائه شده است.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی نیز در این نشست گفت: یک هزار و 448 قطعه انواع پرندگان مهاجر در این مدت در سطح تالاب میقان اراک جمع آوری شده که یک هزار و 300 قطعه از آن  گونه غاز بوده است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: روند بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در روزهای نخست و تا یک هفته گذشته در سطح تالاب میقان اراک به صورت سینوسی بود که این روند از دو سه روز گذشته به صورت نزولی درآمده است.

وی ادامه داد: در دو سه روز گذشته لاشه تازه در این تالاب دیده نشده که این مهم نشان از بهبود وضعیت این بیماری در بین پرندگان مهاجر دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: 10 میلیارد تومان در کشور برای پرداخت غرامت به پرورش دهندگان طیور بومی اختصاص یافته است.

رقیه یادگاری افزود: در استان مرکزی مبلغی که برای شرایط اضطراری دیده شده است برای تهیه مواد ضدعفونی، قایق و نیروی انسانی به منظور مقابله با این بیماری اختصاص می یابد.

انتهای پیام / ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.