رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: 87 درصد منابع ما به بانک‌ها وابسته است و رقم بسیار پایینی به بازار سرمایه بستگی دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛شافعی در بیست و دومین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور در تالار پتروشیمی تبریز اعلام کرد:  بازار سرمایه ما تقریبا غیرفعال است؛ رونق بخشیدن به بازار سرمایه در برنامه ششم مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در ارتباط با اتحادیه‌های منطقه‌ای برنامه‌هایی داریم، افزود: در این راستا 65 کشور مسیر جاده ابریشم با پشتیبانی ‌اتاق ایران یک اتاق بازرگانی مشترک تشکیل داده‌اند و در دو ماه آینده اجلاس کشورهای اوراسیا برگزار می‌شود و ایران به عضویت اوراسیا در می‌آید.
رئیس اتاق بازرگانی ایران از فراهم آوری مقدمات و بسترسازی‌های لازم برای حضور فعالانه در بازسازی سوریه و تشکیل ستاد مرکزی خبر داد و افزود: امیدواریم نخستین ستاد استانی را اتاق بازرگانی تبریز تشکیل دهد.
این فعال اقتصادی در عین حال خاطرنشان کرد: حمل و نقل فرسوده و پرهزینه یکی از مواردی است که میزان صادرات ما را کاهش می‌دهد.
رئیس اتاق بازرگانی،صنایع و کشاورزی ایران درادامه  با بیان اینکه در حال حاضر در ارتباط با اتحادیه‌های منطقه‌ای برنامه‌هایی داریم،گفت: در دو ماه آینده اجلاس کشورهای اوراسیا برگزار می‌شود و ایران به عضویت اوراسیا در می‌آید.
شافعی اظهار داشت: اتاق تبریز مایه فخر اتاق ایران است که با وزنی سنگین یکی از مراکز تاثیرگذار در اتاق ایران به شمار می‌رود.
وی افزود: صادرکنندگان در شرایط نابرابر توانسته‌اند پرچم ایران را در بازارهای رقابتی دنیا همچنان بالا نگه دارند و باید قدردانی دو چندانی از آنها داشته باشیم.
شافعی اذعان داشت: درست است که صادرات را به عنوان نوک پیکان حرکت‌های توسعه‌ای مطرح می‌کنیم اما وقتی ما صادراتی موفق داریم که از پشتوانه یک تولید قوی بهره‌مند باشیم و در این ارتباط باید ابتدا به موضوع تولید در کشور توجه کنیم تا این نوک پیکان نقش خود را ایفا کند.
رئیس اتاق بازرگانی،صنایع و کشاورزی ایران تصریح کرد: در طول دهه گذشته تولید ما از تولید جهانی پیروی نکرده ولی مصرف ما از مصرف جهانی پیروی کرده است؛ در نتیجه شکاف تکنولوژیکی بالایی بین تولید ما با جهان ایجاد شده و اگر این مشکل را التیام ندهیم در بازارهای جهانی نخواهیم توانست به اهداف مورد انتظار دست یابیم.
وی ادامه داد: ما آخرین اطلاعات را در مورد آخرین تولیدات داریم و این نگرانی وجود دارد بسیاری از واحدهای تولیدی در چند سال آینده از مصرف بازار داخلی هم حذف شوند؛ بنابراین در احیای واحدهای مشکل‌دار منابع محدود را در اولویت‌بندی باید مورد توجه قرار داد و در این عرصه مشکلات ساختاری و زیرساختی بسیاری داریم
این فعال اقتصادی ادامه داد: باید سنجش کنیم، از 22 سال پیش تاکنون حرف‌هایی که زدیم به چه میزان به هم شبیه هستند آیا تغییرات اساسی صورت گرفته است یا نه؛ آیا در توسعه صنعتی کشور ظرفیت‌سنجی، مکان‌یابی و اولویت‌بندی را چقدر مورد توجه قرار دادیم؛ آیا تکثرگرایی در تولید منجر به توسعه تولید می‌شود یا عکس قضیه اتفاق می‌افتد؛ اینها مشکلات بنیادی است که از یک جایی باید با یک برنامه‌ریزی درست حل شود.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.