سخنگوی دولت گفت: گزارش‌های ناقص درباره منابع و مصارف درآمدهای حاصل از هدفمند گاهی شبهه ایجاد می کند.

انتقاد دولت از پیشنهاد مجلس در مورد درج جدولی برای شفافیت اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت با حضور در صحن علنی امروز (شنبه 11 دی ماه) در اعتراض به یکی از پیشنهادات مجلس مبنی بر ایجاد برخی تکالیف برای دولت به منظور ایجاد شفافیت در قانون اجرای هدفمندی یارانه‌ها خطاب به نمایندگان گفت: یکی از تصمیمات مهم مجلس در برنامه ششم توسعه ایجاد تعیین تکلیف در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها است.

وی ادامه داد: همه دوستانی که به عنوان پیشنهاد دهنده و موافق در شفافیت منابع و مصارف توسط دولت تأکید دارند به نوعی یک گزارش ناقص در این مورد به افکار عمومی ارائه می‌کنند لذا باید ابتدا توضیحی در مورد منابع و مصارف یارانه‌ها در قانون سالجاری داشته باشند.

نوبخت تصریح کرد: در موارد 1 و 2 در قانون هدفمندی یارانه‌ها تأکید شده که باید قیمت‌های حامل‌های انرژی و آب افزایش یافته و به میزان درآمد کسورات در ماده 7 و 8 میان خانواده‌ها و تولید به صورت نقدی توزیع شود.

سخنگوی دولت بیان داشت: لذا 30 درصد به تولید و 20 درصد از  این درآمد به خزانه بازگشت داده می‌شود.

وی تأکید کرد: براساس گزارش رسمی دولت بنزین معمولی روزانه 68 میلیون و 300 هزار لیتر مصرف می‌شود که با قیمت 1000 تومان و به میزان 24 هزار و 900 تومان بنزین سوپر لیتری 1200 تومان در مجموع 36 هزار و 800 میلیارد تومان درآمد داشته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه جمع منابعی از فروش فراورده‌های نفتی بالغ بر 5 هزار و 600 میلیون تومان وجود دارد، گفت:‌ براین اساس گفته شده نکته مهمی که اکنون مورد ظن مجلس قرار گرفته و موجب شبهه در افکار عمومی شده است این است که چیزی حدود 77 تا 80 هزار میلیارد تومان از مردم بابت افزایش قیمت‌ها گرفته می‌شود اما در این در صورتی است که 35 میلیارد تومان یارانه، 7 هزار میلیارد تومان به مالیات ارزش افزوده تعلق پیدا می‌کند و این ارقام ‌ها این سوال را پیش می‌آورد پس مابقی آن کجاست؟

نوبخت خطاب به نمایندگان تصریح کرد: استدعا می‌کنم به این مستندات قانونی توجه داشته باشید، مجلس تصویب کرده که 5 درصد از افزایش قیمت بنزین برای ترمیم لوله‌گذاری شرکت نفت هزینه شود.

وی ادامه داد: همچنین شما تصویب کردید که چیزی حدود 1000 میلیارد تومان قیر رایگان توسط شرکت پالایش و نفتی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد تا روستاها استفاده کنند و همچنین 20 درصد هم سهم صندوق مشخص شد.

رئیس سازمان برنامه‌ریزی و بودجه تأکید کرد: شما نمایندگان ابلاغ کردید که 14.5 درصد از این درآمدها به شرکت نفت داده شود تا سرمایه‌گذاری 3600 میلیارد تومانی انجام شود.

وی اذعان داشت: در ماده 12 برنامه ششم برای ذخیره انرژی و اینکه دستگاه‌ها بتوانند با نوآوری هزینه انرژی‌های خود را کاهش دهند 7 هزار میلیارد تومان هزینه تعلق گرفته و اکنون این سخنان ناقص توسط برخی نمایندگان شبهاتی را در میان افکار عمومی بوجود آورده است.

سخنگوی دولت تأکید کرد: در جدولی که توسط دهقان پیشنهاد شده قراردادن هدفمند کردن یارانه‌ها به صورت ناقص درج می‌شود زیرا برخی مصوبات مجلس مانند همان تعلق قیر رایگان و ... درج نمی‌شود.

نوبخت خاطر نشان کرد: لذا به دلیل آنکه برخی پیشنهادات دولت در آن درج نمی‌شود ما آن را مناسب نمی‌دانیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: مجلس ، نوبخت ، صحن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار