وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت؛

مختومه شدن پرونده خون‌های آلوده/ بدهی بیمه‌ها از مرز 12 هزار میلیارد تومان گذشت


در هفته گذشته تفاهم نامه همکاری در حوزه پژوهش و فناوری در زمینه مشترک میان وزارت بهداشت و علوم به امضا رسید.


به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن هاشمی وزیر بهداشت در مراسم افتتاح چهار پایگاه اورژانس هوایی، گفت: در پی اتفاقی که در شهر بم افتاد، 26 هزار تن جان خود را از دست دادند و 30 هزار نفر دچار معلولیت شدند که این زخم همچنان در کرمان و در کل کشور التیام پیدا نکرده است. جمهوری اسلامی ایران علی رغم تمام موهبت‌های که دارد جزو کشورهای بلاخیز نیز است و باید آمادگی کافی جهت دفع این خطرات را داشته باشد. 
 
**وزارت بهداشت قربانی اصلی عوارض حوادث طبیعی
هاشمی ادامه داد: در ایران نیز سایر دستگاه‌ها و وزارت بهداشت در این خصوص تمهیداتی اندیشیده‌اند، البته وزارت بهداشت قربانی اصلی عوارض این حوادث است و به گونه‌ای معلول در برابر علتی که یا پیش بینی نشده و یا خوب مدیریت نشده است و عوارض آن به صورت افسردگی، آسیب اجتماعی و یا معلولیت بروز می‌کند؛ مسئله‌ای که همچنان گریبانگیر ما است. 

**هزینه 500 میلیونی هر تخت بیمارستانی
علی ماهر معاون امور فنی و برنامه ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت اظهار داشت: به طور میانگین هزینه هر تخت بیمارستانی با احتساب طراحی و ساخت فضای مناسب و تامین سایر تجهیزات آن حداقل 500 میلیون تومان است.

وی افزود: راه اندازی هر بیمارستان جنرال هزینه بسیار زیادی دارد و با توجه به کمبود منابع و تخصیص نیافتن به موقع اعتبارات عمرانی، موجب بروز  چالش هایی در زمینه تکمیل برخی طرح ها شده است.

معاون فنی و برنامه ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: از سوی دیگر، با توجه به هزینه های قابل توجه ساخت و تجهیز بیمارستان‌ها کمکهای خیرین نقش بسزایی در اجرای طرح های عمرانی داشته که نمونه های آن کم نیست.

به گفته وی، به طور کلی در حسابهای ملی بهداشت و درمان کشور، شش تا هفت درصد اعتبار مورد نیاز راه‌اندازی یا تکمیل طرح های عمرانی، از سوی خیرین و سایر منابع تامین می شود.

**سازمان بازرسی و دیوان محاسبات به ماجرای پول درمان ورود کنند
ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به این ادعا که گفته می شود تمامی پول های دریافتی از حق بیمه کارگران تامین اجتماعی وارد حوزه درمان می شود، گفت: ما از سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات می خواهیم که در این حوزه ورود کنند و گزارش آن را به مردم ارائه دهند.

قائم مقام وزیر بهداشت با اعلام اینکه در سال جاری تنها 400 میلیارد تومان از چهار هزار و 30 میلیارد تومان طلب بیمارستان های وزارت بهداشت از تامین اجتماعی پرداخت شده است، افزود: اگر بررسی ها و گزارش های سازمان بازرسی و دیوان محاسبات نشان دهد که تمامی 9 بیست و هفتم حق بیمه کارگران بابت درمان هزینه شده است، ما غذرخواهی می کنیم.

**از کثرت بلایای طبیعی در ایران تا فرسودگی اغلب بیمارستان‌ها
محمد آقاجانی معاون درمان و رییس کمیته پدافند غیر عامل وزارت بهداشت در مراسم افتتاح چهار پايگاه اورژانس هوايي، با اشاره به ضرورت آمادگي برای مواجهه با حوادث و بلایای طبيعي و كاهش اثرات آن گفت: كشور ما مستعد انواع حوادث و بلايا طبيعی و غير طبيعی است و همواره بايد برای مقابله با آنها آمادگي های لازم را داشته باشیم.

وى با بيان اينكه بايد بيمارستان‌های ايمن داشته باشيم، افزود: ارائه خدمت در بيمارستان ها بايد به موقع صورت گيرد. از طرفی بيمارستان ها هم بايد برای پرسنل و تجهيزاتشان مكانی ايمن باشند و هم آمادگی لازم براي مقابله با بحران را داشته باشند.

**بدهی بیمه‌ها از مرز 12 هزار میلیارد هم گذشت
محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت بیان کرد: مطالبات وزارت بهداشت بیش از 12 هزار میلیارد تومان است، امیدواریم هرچه زودتر هشت هزار میلیاردی که در مجلس به تصویب رسید، به بیمه سلامت اختصاص یابد تا مشکلاتش مرتفع شود.

معاون درمان وزیر بهداشت عنوان کرد: نزدیک به شش ماه است از سازمان تامین اجتماعی دریافتی عمده ای نداشتیم و مطالبات یک سال به تعویق افتاده است. امیدواریم خدمت رسانی بیمارستان ها بیش از این دچار بحران نشود. 

**دستور كتبی نظارت بر سهم درمان سازمان تامين اجتماعی صادر شد
ايرج حريرچی قائم مقام وزير بهداشت در نشست سخنگو با اشاره به اقدام بين بخشی كه در هنگام بارش باران پاييزى در اهواز انجام شد، گفت: در سال 92 تا 94 با اولين باران پاييزى، 56 هزار نفر به بيمارستان‌ها مراجعه داشتند كه 26 هزار نفر فقط مربوط به سال 92 بوده است.

وی از صدور دستور كتبی رییس‌ جمهور مبنی بر نظارت بر 9 بیست و هفتم منابع سازمان تامین اجتماعی در بخش درمان خبر داد و افزود: طبق اين دستور بايد سهم درمان در حساب خاصی از تامین اجتماعی نگهداری شده و نظارت آن بر عهده نهاد ریاست جمهوری باشد و بر اساس آن هزینه‌ها باید با این نظارت‌ها به صورت کامل و به موقع برای سلامت کارگران و بیمه‌شدگان تامین اجتماعی خرج شود.

حريرچي در پاسخ اظهارات وزير رفاه بيان كرد: آن چه تكليف ما در مورد بيمه ها بوده را انجام داديم و نمى خواهيم اين موضوع را ادامه دهيم، زيرا برخى مى خواهند با پاسخ دادن به ما، خودشان را مطرح كنند. البته خبر خوش اينكه بيمه سلامت هزار و 250 ميليارد تومان نقد و هزار و 640 ميليارد هم اوراق به ما پرداخت كرده است.

**از مختومه شدن پرونده خون‌های آلوده تا اقدامات پیشگیرانه در خصوص فروش نوزاد
حریرچی در ارتباط با پرونده خون‌های آلوده که مدیرعامل سازمان انتقال خون آن را مختومه اعلام کرده و برخی می‌گویند این ماجرا هنوز ادامه دارد، اظهار داشت: آقای پور فتح‌الله نماینده وزارت بهداشت بوده و هر چه بگوید درست است.

وى با اشاره به انتشار خبرى مبنی بر فروش نوزاد و بلافاصله تكذيب آن گفت: خوشبختانه خبری مبنی بر فروش نوزادان در بیمارستان از اساس تکذیب شد. البته بنده مواردی از فروش نوزاد و کودک را شنیده‌ام اما این مسئله تحت کنترل بوده و اقدامات پیشگیرانه وسیعی در این خصوص انجام شده است.

حریرچی با اشاره به ضعف نظارتي در سازمان نظام پرشكي ادامه داد: نظارت بر مطب‌ها مقداری ضعف دارد و نظارت نظام پزشکی لازم است تقویت شود. البته نظارت بر تخلفات پزشکان منحصر به سازمان نظام پزشکی نیست و ما هم در وزارت بهداشت به صورت ادواری، مراكز درماني را نظارت مى كنيم.

**220 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در موضوع تخلفات پایان نامه‌ای دست داشته‌اند 
ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه مشترک با وزارت بهداشت با علوم با اشاره به تفاهم نامه صورت گرفته مبنی بر نحوه تخلفات علمی، اظهار داشت: در جریان تخلفات پایان نامه‌های علمی بیش از 220 نفر از کل دانشگاه‌های کشور احضار شده که تعداد محدودی از این افراد به صورت ندانسته وارد این مساله شده‌اند.
 
**خدمات در بخش دولتی و خصوصی شبانه‌روزی می‌شود
حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در نشست سخنگو بیان کرد: هزار یونیت دندانپزشکی در بخش دولتی به ویژه روستاها، ایجاد شده و این تعداد را تا پایان دولت به سه هزار عدد می رسانیم.

وی عنوان کرد: همچنین بسته جدیدی که اخیرا به تصویب رسیده و تا چند ماه آینده عملیاتی می شود، شبانه روزی شدن خدمات دندانپزشکی در بخش دولتی و خصوصی است. امیدواریم از شرمندگی این وضعیت کنونی خارج شویم.

**تشکیل پرونده الکترونیک برای تمامی مردم 
حریرچی در خصوص طرح پزشک خانواده در شهرهای زیر 50 هزار و صد هزار نفر، افزود: مدل ما نهایی است و عنوان "پایلوت" برای آن درست نیست. ضمن اینکه در حاشیه شهرها با استقرار مستقیم مراقب سلامت و ارجاع فرد به پزشک خانواده، طرح تکمیل شده و در کلان شهرها نیز در دست اقدام است.

قائم مقام وزیر بهداشت یادآور شد: پرونده الکترونیک سلامت برای بیش از 50 میلیون نفر تشکیل شده و خدمات ارئه می شود. امیدواریم تا پایان دولت برای تمام مردم ایران پرونده تشکیل شود تا حداقل از این طریق خدمات بخش دولتی شامل حالشان شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار